מס הכנסה: מבנה האחזקות של חברת הנדל"ן ארזים נעשה במטרה להתחמק מתשלום מס

עו"ד טלי ירון-אלדר, לשעבר מנכלית ארזים, שביצעה את תכנון המס עבור החברה: "התכנון לא הוסתר מאף אחד. מדובר בעניין אזרחי לחלוטין"

ארזים ביצעה תכנון מס אגרסיבי שנועד להפחית מס. כך טוענת רשות המסים, הדורשת מחברת הנדל"ן שבשליטת מאיר גורביץ תשלום מס מעבר למה ששילמה, של 20.4 מיליון שקל.

במסמך עליו חתום פקיד שומה מפעלים גדולים, משה אשר, הוא קובע כי מבנה האחזקות של ארזים "נועד להפחית בצורה בלתי נאותה את חבות המס... בדגש על יצירת 'זיכוי רעיוני' מלאכותי, באמצעות מבנה האחזקות החדש ויצירת בסיס עלות חדשה כתוצאה ממכירת הנכסים".

ביום חמישי בערב מסרה ארזים רק חלק מהמידע למשקיעים: היא דיווחה כי רשויות המס קבעו את ההכנסה החייבת לשנת המס 2003 בשומה בגובה של כ-61.4 מיליון שקל, וכן כי סכום המס לתשלום בגין שומה זו הינו כ-20.4 מיליון שקל כולל ריבית.

בשומה שהוצאה בעבר ועליה דווח בספטמבר 2008 נקבעה ההכנסה החייבת של ארזים לשנת המס 2003, כ-1.6 מיליון שקל, והמס לתשלום בגין שומה זו הינו כ-0.5 מיליון שקל. ארזים לא טרחה לדווח למשקיעים מה הסיבה להפרש המטאורי מ-1.6 מיליון שקל ל-61.4 מיליון שקל.

בין ארזים לרשויות המס קיימות מחלוקות לגבי גובה ההכנסה החייבת במס לשנים 2003 עד 2006. חברות בנות שונות של ארזים, הרשומות בגיברלטר, הולנד וקפריסין, נחשבות כחברות נשלטות זרות. הרווחים שלא חולקו בחברות אלה נחשבים לטענת רשויות המס כדיבידנד בחברה, דיבידנד רעיוני, למרות שבפועל לא חולקו הכנסות. בתור שכאלה הן מחוייבות במס בגובה 25%.

אתמול נחשף כי ב-2002, רגע לפני כניסת הרפורמה שמחייבת תשלום מס על רווחים לא מחולקים במס, בנתה ארזים מבנה חדש של אחזקותיה: היא הקימה חברה בהולנד והעבירה אליה את כל הנכסים שהיו לה מגיברלטר. בגיברלטר אין תשלום מס, כך שלו ארזים היתה נשארת שם - היה עליה לשלם מס של 25% על כל הרווחים. בהולנד, לעומת זאת, יש ניכוי במקור, בתשלום מס מופחת.

לטענת פשמ"ג, שינוי המבנה - הקמת החברה ההולנדית ומכירת כל נכסי החברה הגיברלטרית אליה, היא עיסקה פסולה לפי סעיף 86 - סעיף דרקוני לביטול עסקאות מלאכותיות, שאין להן משמעות כלכלית וכל מטרתן להימנע מתשלום מס. לטענת רשות המסים, יש להתעלם לצורכי מס מקיומה של החברה ההולנדית ומכל העסקאות למכירת הנכסים מגיברלטר להולנד.

מי שביצעה עבור חברת ארזים את תכנון המס האמור היא עו"ד טלי ירון-אלדר, לשעבר נציבת מס הכנסה ולשעבר מנכ"לית ארזים. לדברי ירון-אלדר, מדובר במבנה שיש לו מהות ממשית ולא רק לצרכי מס. לדבריה, זהו מבנה בשימושן של חברות נדל"ן ישראליות רבות הפועלות בחו"ל.

עוד אמרה ירון-אלדר, כי "התכנון לא הוסתר מאף אחד. מדובר בעניין אזרחי לחלוטין, וייתקיים דיון על שאלת תקפות המבנה".