הכל רוצים הזמנה למסיבה סגורה

קרן מדעי החיים עליה הכריז התמ"ת מעוררת חששות אצל מי שאינו נוטל חלק בדיונים

כשבוע עבר מאז הכריזו משרד האוצר ומשרד המדען הראשי בתמ"ת על הקמת קרן לתחום מדעי החיים, והנושא עדיין מעורר סערה בתעשייה. יחסית לקרן שנועדה להיטיב עם התחום, היא מעוררת רגשות שליליים בכמות נכבדת.

"הסיבה שלא כולנו מאושרים מכניסת הכסף לתחום היא כי היו המון ציפיות", מודה אחד הגורמים המובילים בהשקעות בתחום, שמעדיף לשמור על עילום שם. "עד שהכסף הגיע, כבר נכנסנו עמוק לתקופה של משבר שבאמת יכול לחסל את התעשייה. פתאום ההבטחה כבר כאן, והיא לא נראית דומה למה שהיה בדמיוננו".

הקרן תזכה למימון בהיקף של 250 מיליון שקל מכספי ציבור וצפויה להגיע אחרי מינוף לכ-300 מיליון דולר. אף שלא ידוע בדיוק כיצד יחולקו כספי הקרן או מי יעסוק בחלוקה, רבים מוטרדים מאוד שמא דווקא התחום שלהם יקופח.

הטענה העיקרית, כפי שהשמיע גם אלי הורביץ, יו"ר טבע, היא כי מובילי המהלך לא התייעצו עם כל הגורמים בתעשייה. גורמים איתם דיברנו טוענים כי שמעו על הקרן בשמועות מפה לאוזן עד יום הכרזתה, וזאת למרות שמובילי הקרן השתדלו להתבסס על דיונים שנערכו בקבוצות חשיבה שונות בשנים האחרונות. האוצר והתמ"ת טוענים כי דבר עדיין לא הוחלט וההתייעצות עם כולם בוא תבוא, אך בתעשייה חוששים כי מוחלטים דברים ללא מעורבותם.

טענה משמעותית היא לסוגיית הגורם שינהל את הכסף. בידיעה שפורסמה ב"גלובס" בעניין רמזו הגורמים המעורבים כי תהיה העדפה לגוף מנהל מחו"ל. בכירים בקרנות ההון הסיכון המתמחות בתחום ממורמרים: "האם הם רומזים שהקרנות הישראליות נכשלו ואי אפשר להפקיד את ניהול הכסף בידינו? והרי ההיפך הוא נכון - הקרנות משקיעות, עושות אקזיטים יפים וגייסו כספים גם בתקופות קשות".

אחד הגורמים מאמין כי עירוב של גוף זר יכול להיות בעייתי ואפילו מסוכן לתעשייה. "לא במקרה אין בישראל קרן זרה הפעילה במדעי החיים. התחום הזה מחייב עבודה צמודה עם החברות. בכל פעם שמערבים קרן זרה בשלבים מוקדמים מדי, זה נגמר בפיצוץ". והסכנה? "הקרנות האמריקניות רוצות לפחות חלק מהפעילות קרוב אליהן" ולכן אולי תשקענה דווקא בחברות ישראליות על הנייר, שעיקר פעילותן בחו"ל.

נקודה שלישית היא חלוקת התקציב. כרגע נראה כי חלק נכבד מן הסכום יושקע בביוטק ורק חלקו במכשור רפואי, אם בכלל. עולה השאלה האם ניתן יהיה לגייס מימון לקרן ממוקדת בביוטק ובפארמה, כאשר רוב המשקיעים בישראל באים אליה בזכות תחום המכשור הרפואי. מאידך, יש הטוענים כי תחום המכשור הרפואי מצליח לשרוד לבד, ודווקא הביוטק והפארמה צריכים עזרה, ושפוטנציאל הרווח מהם הוא גדול.

הדיונים הללו מתרחשים באוויר ועל הנייר, שכן רוב ההחלטות לגבי אופן ניהול הקרן וחלוקת הכספים עדיין לא התקבלו. עם זאת, כל הגורמים החלו הגבירו מעורבות, כדי לוודא כי המהלך לא ייצא לדרך בלעדיהם. *