מי יהיה שר האוצר הבא של מדינת ישראל - נתניהו, מרידור, רמון או משה ליאון?

[בחירות 2009 - כל החדשות, הסקרים והעדכונים] זהותו של שר האוצר הבא תהיה תלויה בזהות רה"מ ובאופי הקואליציה שיבחר להקים ; לפי הסקרים, נראה כי לליכוד ולישראל ביתנו הסיכוי הגבוה ביותר להחזיק בתיק - ואז נמצא במשרד האוצר את נתניהו, מרידור או ליאון

לנוכח המשבר הכלכלי הפך תפקיד שר האוצר היוקרתי לקצת פחות אטרקטיבי, אולם במערכת הפוליטית כבר עוסקים בספקולציות מי יאייש את התפקיד. מה שכן בטוח הוא שאחת מארבע המפלגות הגדולות - קדימה, הליכוד, ישראל ביתנו ומפלגת העבודה - תקבל את המשרד. לפי שעה אין הרבה קופצים על התיק, אבל מישהו בכל זאת יצטרך לבצע את העבודה.

קדימה

הסיכוי שתיק האוצר יישאר בידי קדימה, גם אם ציפי לבני תעמוד בראשות הממשלה הוא קלוש. ממשלת האחדות שתקים קדימה תדרוש ממנה לוותר על תיקים בכירים לטובת שותפותיה הקואליציוניות, ולא מן הנמנע שתיק האוצר ישמש כפיתיון לצירוף הליכוד או ישראל ביתנו.

אם תחליט לבני להשאיר את התיק אצלה, או שתזכה בו לאחר מו"מ קואליציוני שינהל יריבה, בנימין נתניהו, לא בטוח ששר האוצר הנוכחי, רוני בר-און, יהיה המועמד הטבעי לאייש שוב את המשבצת הכלכלית. קשה אמנם להאמין שלבני תדיח מתפקידו את השר הבכיר ביותר שהתייצב לצידה, אולם כמי שאמרה בעבר כי עד כה הטיפול במשבר הכלכלי הוא בגדר אקמול, ספק אם תרצה לראות את בר-און ממשיך בתפקיד. בנוסף, למודת כישלון הרכבת הקואליציה בפעם הקודמת, יודעת לבני שבר-און עלול לנעוץ מקלות בגלגלים במו"מ קואליציוני עתידי.

במקרה של חלוקת תיקים מחודשת בתוך המפלגה, ייתכן כי לבני תעדיף לראות יושב על כיסא שר האוצר, דווקא את המשנה לראש הממשלה, חיים רמון. בקדימה סבורים כי המילה רפורמטור שמוצמדת לשמו בשל הרפורמה הגדולה שביצע בהסתדרות ובמערכת הבריאות ב-1992, מעידה רבות על יכולותיו.

גם שר הפנים מאיר שטרית נמצא בין המועמדים לרשת את מקומו של בר-און. שטרית נחשב למוערך ובעל ניסיון בתחום הכלכלי לאחר שכיהן כשר אוצר בשלהי ממשלת נתניהו ב-1998 וחמש שנים אחר כך שימש כשר במשרד האוצר בממשלת שרון תחת נתניהו כשהוביל את התוכנית הכלכלית, נחשב למוערך וצפוי להיות גמיש ונוח יותר ללבני מבר-און.

ליכוד

יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, הצהיר כי אם ינצח בבחירות ישאיר את תיק האוצר בליכוד. עם זאת, צריך לזכור שההכרזה ניתנה כשלליברמן ניבאו כ-13 מנדטים. מאז עברו הרבה מים בסקרים וישראל ביתנו שהתחזקה בינתיים, עלולה לדרוש את התיק לעצמה. אם בכל זאת יעמוד נתניהו בהבטחתו, ככל הנראה יעדיף נתניהו להחזיק בתפקיד בעצמו במקביל לכהונתו כראש ממשלה, כשכפוף לו אחד מנאמניו. בסביבתו של נתניהו אומרים כי הוא מייעד לדן מרידור את התפקיד.

מרידור אמנם מדורג הרחק במקום ה-16 ברשימת הליכוד לכנסת, אבל כמי שנהנה מתדמית נקייה אך נטול כוח פוליטי בתוך המפלגה, סביר להניח שנתניהו ירצה דווקא אותו במשבצת הכלכלית, תוך שהוא מבטיח את המשך שליטתו במשרד. אלא שמינויו של מרידור לשר אוצר לא תבטיח בהכרח כהונה קלה. מרידור שכיהן בעבר כשר אוצר בממשלתו של נתניהו, נאלץ לפרוש ממנו בעקבות חילוקי דעות עם הבוס על מדיניות האלכסון. לא מן הנמנע שזה יקרה שוב.

על אף שנתניהו מעדיף לנהל את משרד האוצר בעצמו, שאיפתו לאייש את התפקיד בדמות כלכלית בעלת שם לא נעלמה. דווקא בגלל המשבר הכלכלי, ייתכן שיעדיף יו"ר הליכוד מינוי מקצועי. בהקשר הזה עלו באחרונה כמה שמות ובהם יו"ר בנק הפועלים לשעבר, שלמה נחמה, הנגיד לשעבר יעקב פרנקל וגם שמו של הנגיד הנוכחי, סטנלי פישר.

אלא שמינויו של נחמה יגרור ביקורת קשה על התנהלותו הבעייתית בבנק הפועלים בפרשת השקעות הבנק בסאב פריים; הכתרתו של פרנקל, שלא רק שהתבטא בעבר וניבא רק צמיחה, תפתח קופת שרצים באשר לאופן ניהולו את אי איי ג'י והסיוע האמריקני המסיבי שניתן לה; ופישר? נתניהו יעדיף לשמור אותו כנגיד גם לקדנציה הבאה.

ישראל ביתנו

בהנחה שהסקרים מתממשים וישראל ביתנו זוכה בכ-20 מנדטים, צפוי אביגדור ליברמן להיות אחד המועמדים המחוזרים ביותר. על אף שנתניהו הצהיר כי ישמור את תיק האוצר אצלו, קיים גם תרחיש אחר. מכיוון שמסירת תיק החוץ ליו"ר ישראל ביתנו בעידן אובמה נראית בלתי אפשרית וכך גם תיק הביטחון, עשוי נתניהו להציע לליברמן את האוצר. מתוך ההנחה שיוגש נגדו כתב אישום, לא יוכל ליברמן לשמש בתפקיד, אולם אם תזכה מפלגתו בתיק הבכיר, ככל הנראה יעדיף ליברמן למסור אותו לידיו הנאמנות של מקורבו, משה ליאון.

ליאון שימש מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת כהונתו של נתניהו, אלא שמאז התקרב בעיקר לליברמן וכיום נחשב לאחד האנשים הקרובים לו ביותר. ליאון אמנם לא חבר ברשימת ישראל ביתנו לכנסת, אולם בכוונת ליברמן "להצניחו" לתפקיד כמינוי מקצועי.

עבודה

הסיכוי שמפלגת העבודה תחזיק במשרד האוצר נראה כמעט בלתי אפשרי לנוכח היחלשותה בסקרים. גם אם תחצה העבודה את גבול 15 המנדטים, סביר להניח שהתיק הבכיר שתדרוש יהיה הביטחון, עבור אהוד ברק. אם בכל זאת יעמוד למכירה באותה הזדמנות גם תיק האוצר, מועמדו של יו"ר המפלגה לתפקיד יהיה מקורבו, שר החקלאות שלום שמחון. אלא ששמחון, אם יזכה בתפקיד יהיה מזוהה עם סקטור אחד ויחיד - מגזר המושבים אותו הוא מייצג במפלגה.

על פניו, מספר 3 ברשימת העבודה לכנסת, ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, שכיהן בעבר כבכיר בבנק שעולמי מחזיק בכישורים הולמים לתפקיד, אולם עד היום היו לברק מספר הזדמנויות להציג את ברוורמן כמועמדו לתפקיד, אך הוא מעולם לא עשה זאת.

על הצוות הכלכלי של העבודה נמנים גם שר הרווחה, יצחק הרצוג וח"כ שלי יחימוביץ', אלא שהאחרונה נתפסת בשלב הזה עדיין חסרת ניסיון לתיק הבכיר, ואילו מינויו של הרצוג עלול להעלות מחדש את סיפור עמותות ברק על הפרק.