המסחר באירופה ננעל בירידות חדות: מדד הפוטסי איבד 2.2%; הדאקס ירד ב-3.5% והקאק ירד ב-3.6%

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] רנו צנחה ב-6.6% ; בייטמן ליטווין זינקה ב-7.5% ; 888 איבדה 2.7% ; ריו טינטו ירדה ב-0.9% ; BHP ביליטון נסוגה ב-4.9% ; UBS דיווח על הפסד רבעוני של 7 מיליארד דולר המניה עלתה היום ב-5.7%

המדדים המובילים באירופה סיימו את יום המסחר בירידות חדות על רקע פרסום דו"חות הבנק השוויצרי UBS ובהובלת סקטור הכרייה והאנרגיה ויצרניות כלי הרכב הצרפתיות. שוקי אסיה ננעלו במגמה מעורבת על רקע האטת האינפלציה בסין לקצב שנתי של 1%.

המאזן המסחרי של בריטניה צפוי לרדת בדצמבר שכן המיתון המעמיק מכביד על הוצאות הצרכנים ומפחית את הצריכה, כולל רכישות של מוצרי יבוא. הגרעון עלה לרמות שיא בחודש הקודם שכן על הירידה במשלוחים הנכנסים גברה הירידה ביצוא. אותה דינמיקה יוצרת סיכוי להפתעה דומה כלפי מטה הפעם.

דו"ח המכירות הקמעונאיות של קונסורציום הקמעונאים הבריטי רשם עלייה משמעותית בינואר. מכירות מזון הניעו את המדד מעלה והמכירות של מוצרים שאינם מזון ירדו פחות מאשר בחודשים האחרונים שכן הנחות גדולות הגבירו את הצריכה. אך מנהל ה-BRC סטיבן רוברטסון נותר סקפטי ואמר "הנתונים הפונדמנטליים לא השתנו. חששות התעסוקה גוברים. אמון הצרכנים בשפל שיא".

בנקים ברוסיה מבקשים מהממשלה הרוסית לקחת חלק בדיונים על תנאי תשלום חובות לבנקים זרים שצפויים להיפרע בתוך ארבע שנים. כך אמר היום ראש איגוד הבנקים הרוסים, אנטולי אקסקוב.

רוסיה התחייבה לחבילת חילוץ בהיקף של 200 מיליארד דולר לאחר שנפילת מחיר הנפט, אל מתחת לרף 40 הדולר לחבית, ביחד עם משבר הנדל"ן, דחפו את רוסיה למשבר הכלכלי החומור ביותר מאז 1998, כאשר ממשלתו של בוריס ילצין לא הצליחה להחזיר חובות בהיקף של 40 מיליארד דולר.

מדד פוטסי 100 של לונדון ירד ב-2.2% ; מדד דאקס 30 של גרמניה ירד ב-3.5% ; מדד קאק 40 של צרפת ירד ב-3.6% ; מדד SMI של שוויץ ירד ב-0.3% ; מדד פוטסי 300 של החברות הגדולות באירופה ירד ב-2.4%.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.43% ל-1.2955 דולר והליש"ט מאבדת 0.71% ל-1.4802 דולר.

בזירת המאקרו

בבריטניה, דו"ח המכירות הקמעונאיות של קונסורציום הקמעונאים רשם עלייה משמעותית בינואר של 3.2% לעומת השנה הקודמת, העלייה החזקה ביותר מאז מאי של השנה שעברה

מניות בכותרות

ממשלת צרפת הסכימה אתמול להעניק לכל אחת מיצרניות הרכב רנו ופז'ו-סיטרואן 3 מיליארד אירו בהלוואות נוחות, בתמורה לכך שהן לא יפטרו עובדים ויסגרו מתקני ייצור בצרפת. זו תוכנית הסיוע לתעשיית הרכב השנויה ביותר במחלוקת עד כה באירופה.

UBS דיווח היום (ג') על הפסד של 8.1 מיליארד פרנק שוויצרי (7 מיליארד דולר), בדו"חות הרבעון הרביעי, והודיע על פיטוריהם של 1,600 עובדים בחטיבת בנקאות ההשקעות. מדובר בתוצאה עגומה יותר מהתחזיות להפסד של 7.5 מיליארד פרנק שוויצרי (6.48 מיליארד דולר). בסיכום שנת 2008, הפסיד הבנק 19.7 מיליארד פרנק שוויצרי (17 מיליארד דולר). ל-UBS היה יחס הלימות הון ראשוני (Tier 1) של 11.5% ב-2008.

ענקית הכרייה האוסטרלית ריו טינטו , וצ'ינאלקו הסינית עשויות להודיע כבר ביום חמישי הקרוב על עיסקה בה החברה הסינית תרכוש מריו טינטו את פרוייקט הפלדה המרסלי הנמצא במחוז פילברה - אוסטרליה, את אתרי האלומינה ובקסיט, וולפה וגוב שבצפון אוסטרליה, וכן את 30% האחזקה של ריו טינטו באתר כריית הנחושת אסקונדיה שבצ'ילה. מניית המתחרה, BHP ביליטון , נסחרת בירידות.

איגוד הבנקים הרוסים פנה לממשלת רוסיה בבקשה שתיקח חלק במשא ומתן עם בנקים כמו HSBC בנוגע לתנאי התשלום של התחייבותיהם. ממשלת רוסיה הכחישה את הידיעה.

ישראליות בכותרות

בייטמן ליטווין , שבשליטת בני שטיינמיץ עלתה בחדות לאחר שאתמול איבדה גובה.

מניית חברת ההימורים המקוונים, 888 , ריכזה עניין ללא סיבה נראית לעין.