ממשלה חדשה, מציאות ישנה

1. אחרי שכל אחד מהמועמדים דאג לבדל ולחדד בימים האחרונים את משנתו ואת מסריו לקראת הבחירות, עדיין נותרו כולם מאוחדים לפחות בנושא אחד - הכרזה על רפורמה מקיפה שהם יבצעו בנדל"ן. הם יפריטו, ישפרו, יפתחו חסמים ויפזרו את האוכלוסייה, באמצעות רפורמות שעוד לא ידענו כמותן.

מאוד נוח להאמין שלא חשוב מי ייבחר היום להרכיב את הממשלה, או-טו-טו אנחנו צפויים לעבור סוף סוף טלטלה בתחום הנדל"ן, עמוס החסמים והביורוקרטיה.

אז זהו, שלא. בכל הנוגע לרפורמות הכבדות והמשמעותיות הנחוצות לענף, החשיבות היא לא מי נבחר, אלא לכמה זמן הוא מגיע ומהן הסמכויות שיש בידיו. לכן, מאחר והממשלה הבאה תתחיל לחשב את קיצה לאחור כבר מהיום הראשון, והשרים שייכנסו ימשיכו לחלום על כסא טוב יותר בקדנציה הבאה ובמקביל הם גם יחלו בהכנות לפריימריז, אין שום סיכוי לתזוזות גדולות בנדל"ן.

זו, אגב, גם הסיבה המרכזית למה הם עדיין לא עשו את זה. בנימין נתניהו ואהוד ברק הרי כבר היו ראשי ממשלה וציפי לבני היתה שרת השיכון, אבל שום דבר אמיתי ומהותי לא השתנה בכהונתם.

במשרד האוצר ובבנק ישראל גילו כבר מזמן שאין פתרונות אינסטנט בנדל"ן. מבצעים נקודתיים, שמעניקים כביכול לרוכשי דירות תמריצים בצורת צ'ק לרכישת דירה, הופכים במהירות לכסף הזורם בעיקר לכיס היזמים (המייקרים את הדירות באותם אזורים). יתרה מכך, השיתוק שלפני (בציפייה למבצע) והשיתוק שאחרי (בציפייה למבצע הבא) פוגעים בסופו של דבר בכל הענף.

מה שכן יעזור, ואת זה כאמור הבינו כל המועמדים לראשות הממשלה, הם מהלכים גדולים ויקרים כמו פיתוח תשתיות כבישים ורכבות, הקמת אזורי תעשייה גדולים, שדרוג מערכת החינוך בעיקר באזורים נחשלים ועוד. התרומה של אלה על המחירים ועל הביקוש לנדל"ן גבוהים לאין ערוך מהנחה ישירה ומלאכותית על מחירה של דירה.

אבל מהלכים גדולים ויקרים יכולים לעשות רק שרים שדלת משרד האוצר פתוחה בפניהם ושהם מתכוונים להתיישב על הכסא לזמן ממושך. את אלה לא נראה בממשלה הבאה, לא חשוב מי יעמוד בראשה.

ובכל זאת, ישנה גם חצי כוס מלאה: תזוזות קטנות יקרו בממשלה הבאה, בדיוק כפי שהן קרו גם בממשלה האחרונה. מינהל מקרקעי ישראל, אולי הגוף הכי שנוא ולא יעיל במדינה, משפר בשנים האחרונות את רמת השירות ומצמצם את החיכוך עם האזרח; האכיפה נגד עברייני הבנייה, בגופי התכנון ובבתי המשפט, צוברת יותר ויותר תאוצה (אם כי עדיין מדובר בתופעה מבהילה) וגם הפריפריה לומדת לספק פתרונות דיור שיתאימו לסוג האוכלוסייה (בעיקר יותר צמודי קרקע ופחות דירות מגורים).

אם להיות ריאליים: המשך המגמה האיטית הזוחלת לשיפור הביורוקרטיה בענף הנדל"ן זה המקסימום שניתן לצפות מהממשלה הבאה.

2. רוצים סיבה נוספת לכך שהרפורמה הכי מרכזית בנדל"ן לא תצא לפועל? אתמול ובמהלך הימים האחרונים נטעה קרן קיימת לישראל אלפי עצים ברחבי הארץ. רשות המים ביקשה שלא, אפילו שר התשתיות הצטרף לקריאה לחסוך במים, אבל קק"ל לא יכלה לוותר על הנטיעות. כך יצא שמצד אחד אנחנו מייבשים את ישראל, כי נגמרו המים להשקיית הגינות, ומצד שני מבזבזים כמויות אדירות כדי לשתול גינות ויערות.

זהו פרק נוסף בסאגה ושמה קרן קיימת לישראל. אותה קרן שהוקמה בקונגרס הציוני החמישי בשנת 1901 במטרה לגאול קרקעות, ושמוצאת עצמה בשנים האחרונות עם מנגנון עצום ומנופח של משכורות וכיבודים, שלא מוכן שייקחו לו את הסיבות להמשיך ולחיות.

קרקע כבר לא צריך לקנות, וגם בקק"ל מתחילים לקלוט שיערות זה לא הזמן הכי מתאים לנטוע, אז הם מצאו עכשיו ייעוד חדש ולא מזיק. החודש הושקה תוכנית 'הקופסה הכחולה' לחינוך הילדים בגנים ובכיתות הנמוכות. השבוע גם ערכה קק"ל מופעים לילדים בשדרות רוטשילד בתל אביב.

מאיפה המימון לכל זה? כסף לא חסר לקק"ל. מדובר בגוף שמקבל כל שנה מאות מיליונים מדמי חכירה של הנכסים העומדים על קרקעותיו (בבעלות קק"ל 2.56 מיליון דונם - 13% מקרקעות המדינה). ב-2007 לבדה העביר מינהל מקרקעי ישראל לקק"ל 763 מיליון שקל.

וזו בדיוק הבעיה. אם יופרט המינהל, בקק"ל - גוף עם מנגנון אדיר הכולל כח פוליטי לא מבוטל יצטרכו פתאום לנהל ולעבוד הרבה יותר קשה כדי לראות את הכסף. כבר שנים שהם לא נותנים לזה לקרות. *