פרשנות ב"וושינגטון פוסט": פקידי ממשל אובמה היו מעדיפים לשאת ולתת עם ציפי לבני

[בחירות 2009 - כל החדשות, הסקרים והעדכונים] פקידים בממשל נמנעו מתגובה על התוצאות, אך גורם בכיר אמר: "התקווה היא שתקום ממשלה שבאמת מחויבת לשלום עם הפלסטינים" ; לפי הפרשנות, "הפילוג בציבור הבוחרים הישראלי מזכיר את הפיצול בממשלה הפלסטינית, בין פתח לחמאס"

אין זה סוד, שפקידי ממשל בארה"ב היו מעדיפים לשאת ולתת עם ציפי לבני, שבהיותה שרת-חוץ הובילה את השיחות, שלא עלו יפה, עם הפלסטינים, בשלהי נשיאותו של ג'ורג' בוש . כך כותב היום "וושינגטון פוסט" בפרשנות על תוצאות הבחירות בישראל.

פקידים בממשל אמרו לעיתון, כי הם מעדיפים להימנע מתגובה עד שיתקבלו התוצאות הרשמיות, אך וושינגטון פוסט מציין, כי לרבים מהשחקנים הראשיים בתחום מדיניות החוץ בוושינגטון יש זכרונות קשים ממגעיהם עם בנימין נתניהו, שכיהן כראש הממשלה בתקופת ממשל קלינטון.

בכל זאת, פקיד בכיר בממשל הסכים להגיב, בתנאי שלא יזוהה: "התקווה היא, שתקום ממשלה שבאמת מחוייבת לשלום עם הפלשתינים. (גם אם נתניהו הוא שירכיב את המשלה הבאה) הוא התבגר במרוצת השנים. חידוש השיחות עם הפלשתינים הוא הפיתרון היחיד שקיים".

בהמשך הפרשנות נאמר, כי הפיצול העמוק בציבור הבוחרים בישראל משקף את הפילוג בממשלה הפלסטינית, בין פתח ששולט בגדה המערבית לבין חמאס ברצועת עזה. "פתח מצדד במו"מ על הסדר עם ישראל. חמאס מתנגד לקיומה של ישראל. החברה הישראלית והחברה הפלסטינית כה מפולגות, עם מנהיגים כה חלשים, עד שרק מעטים מאמינים שהישראלים או הפלסטינים יוכלו לגייס את הנחישות הדרושה כדי להשיג שלום".

מסקנת המאמר היא, שהתזוזה ימינה שמשתקפת בתוצאות הבחירות בישראל היא פגיעה משמעותית בשאיפת הנשיא אובמה לפעול במהירות לקידום השלם בין ישראל לפלסטינים.

ארון דייוויד מילר, שהיה חבר בצוות האמריקני לקידום השיחות בין ישראל לפלסטינים בתקופת קלינטון, אמר לפוסט: "(תוצאות הבחירות) הן כמו תליית שלט 'סגור לרגל החגים' מעל החנות של כל יזמת שלום בשנה הקרובה".

מילר טוען, כי אפילו ממשלת אחדות רחבה לא תוכל להגיע להחלטה על צעדים לקראת שלום, אך תוכל להגיע לקונסנסוס מהיר על מהלומות צבאיות נגד חמאס או חיזבאללה.

"ייתכן שצפויה לנו ממשלה שתהיה טובה בעשיית מלחמה, לא בעשיית שלום", אמר מילר. "המשלה הבאה בישראל באמת עומדת לגרום כאב ראש גדול לממשל".

אולם הפוסט מציין, כי לנתניהו קשרים עמוקים עם ארה"ב ורק מעטים בישראל מצפים שהוא ינקוט צעד כלשהו שיפגפע בתמיכה האמריקנית בישראל.