התביעה בצרפת דורשת להטיל על גאידמק 6 שנות מאסר וקנס של 5 מיליון אירו

פסק הדין במשפטו של ארקדי גאידמק, המואשם בסחר בלתי חוקי בנשק עם ממשלת אנגולה, צפוי במארס הקרוב ; גאידמק שוהה בימים אלה ברוסיה, ולטענת עורכי דינו הוא מאושפז בשל מחלת לב ואינו יכול לטוס

התביעה במשפטו של ארקדי גאידמק בפרשת מכירת הנשק הסובייטי לממשלת אנגולה דורשת להטיל עליו 6 שנות מאסר וקנס בסך 5 מיליון אירו. גאידמק ושותפו, פייר פלקונה, הואשמו בהברחת נשק מתוצרת סובייטית בשווי 790 מיליון דולר מצרפת לממשלת אנגולה בתקופת מלחמת האזרחים במדינה בשנות ה-90'.

התביעה ביקשה לגזור על פלקונה 6 שנות מאסר וקנס של 375 אלף אירו. בנוסף לכך דרשה התביעה עונש של 3 שנות מאסר ושנתיים מאסר על-תנאי לז'אן כריסטוף מיטראן, בנו של נשיא צרפת המנוח, פרנסואה מיטראן, המואשם בקבלת כספים מגאידמק ופלקונה תמורת תיווך בינם לבין ממשלת אנגולה.

בין 42 נאשמי הפרשה הזו, המכונה בתקשורת הצרפתית "אנגולה-גייט", גם דמויות ידועות מהפוליטיקה המקומית, כמו שר הפנים לשעבר, שארל פסקואה, שחשוד בהפעלת השפעתו לטובת הנאשמים העיקריים, גאידמק ופלקונה. התביעה דרשה עבורו 3 שנות מאסר על תנאי.

דמות רמת דרג אחרת היא ז'אן-שארל מרשאני, לשעבר הממונה על מחוז ואר בצרפת, שגם הוא מואשם בהפעלת השפעתו למען החשודים העיקריים. פסקואה ומרשאני חשודים בהתערבות לטובת גאידמק, שקיבל בזכותם את "עיטור המצוינות הלאומי" הצרפתי ב-1996. רבים מהחשודים האחרים מואשמים בקבלת שוחד מחברתו של פלקונה תמורת הטבות פוליטיות.

משפטם של גאידמק, פלקונה ויתר הנאשמים החל אוקטובר אשתקד, וגזר דין אמור להינתן ב-4 במארס. בדברי הסיכום שלה, האשימה התביעה את ממשלת צרפת ב"עצימת עיניים" כלפי הברחות הנשק, במטרה לקדם את ענייניה העסקיים באנגולה עתירת הנפט.

נזכיר כי גאידמק שוהה ברוסיה, ולטענת מקורביו ועורכי דינו הוא מצוי באשפוז בגלל מחלת לב ואינו יכול לטוס. נשאלת השאלה האם בהמשך למתן פסק דין, התביעה בצרפת תבקש את הסגרתו של גאידמק מרוסיה, והאם גאידמק ישוב לישראל במקרה כזה.