האם כספי פיצויים המתקבלים בעת עזיבת עבודה או פיטורים פטורים ממס?

אתם שואלים, המומחים עונים: כל השאלות והתשובות

אתם שואלים, המומחים עונים: שאלות ותשובות בנושא הכסף שלכם - מתוך מדור "שפת השוק".

השאלות והתשובות מתפרסמות בכל יום ה' בערב במדור "שפת השוק" בעיתון "גלובס". המדור עוסק בנושאים פיננסיים מסובכים בצורה פשוטה וברורה, במטרה להביא את עולם הפנסיה והגמל לגובה העיניים, לפשט את המושגים שכדאי לכם להכיר, להבליט את מה שבדרך כלל מתחבא באותיות הקטנות, ולסייע לכם לקבל את ההחלטות הטובות ביותר בנוגע לכסף שלכם.

האם כספי פיצויים המתקבלים בעת עזיבת עבודה או פיטורים פטורים ממס?

כספי פיצויים פטורים ממס בכפוף לתקרת הפטור המתעדכנת מעת לעת, ואין זה משנה האם העובד פוטר או התפטר.

נכון לשנת 2009, תקרת הפטור עומדת על סכום של 10,980 שקל עבור כל שנת עבודה. לדוגמה, אם עבדת במקום העבודה עשר שנים ומשכורתך האחרונה היתה 15,000 שקל, חבות פיצויים במקרה עזיבה היא 150,000 שקל. הסכום הפטור הוא 109,800 שקלים (10,980 שקל כפול 10). היתרה, 40,200 שקל, חייבת במס שהוא כגובה המס השולי (כלומר במס לפי מדרגת המס הגבוהה ביותר של אותו אדם).

יחד עם זאת, במקרה שכספי הפיצויים נמצאים בקופות אישיות לפיצויים (לא משלמת לקצבה ומשלמת לקצבה) ניתן לבצע כמה פעולות שיאפשרו למנוע את תשלום המס או לחלופין לדחות אותו. לדוגמה, ביצוע רצף זכויות בין מעסיקים, ייעוד הכספים לקצבה, פריסת מס ועוד.

האם משיכת כספי פיצויים מקרן פנסיה פוגעת בזכויות? אם אחליט להשאיר את כספי הפיצויים בקופה, האם אוכל למשוך את הכסף בכל עת בלי לשלם מס?

לא רבים יודעים, אך משיכת הפיצויים פוגעת בחיסכון הפנסיוני. סכומי הפיצויים מהווים חלק מהחיסכון הפנסיוני, וכל משיכה של סכומים במהלך השנים תקטין את הסכום שיתקבל בעת פרישה. נוסף לכך, במקרים מסוימים משיכת כספי הפיצויים עלולה לפגוע גם בסכומי הריסק ובכיסויים נוספים למקרה נכות, מחלות וקשות וכו' הקיימים בפוליסה של ביטוח המנהלים.

בקרנות הפנסיה הוותיקות, משיכת כספי הפיצויים פוגעת באופן מוחלט בזכות לקבלת קצבה בגיל פרישה. מלבד זאת, משיכת כספים פטורים ממס למי שבכוונתו לפרוש בתוך 15 שנה פוגעת בפטור ממס הניתן לקצבה.

בעניין המיסוי, על פי העדכון האחרון שהתקבל ממשרד האוצר בימים אלו, התשובה משתנה בהתאם לסוג הקופה שבה משאירים את הפיצויים:

בקופה משלמת - ניתן להשאיר כספי פיצויים נזילים ולפדות בכל עת.

בקופה לא משלמת בחברת ביטוח: ניתן להשאיר את הכסף בפוליסה (לעת עתה) והוא יקבל מעמד של חיסכון פרט. כלומר, הכסף יהיה נזיל וניתן יהיה למשוך אותו בכל עת, אך ינוכה ממנו מס רווחי הון במקרה פדיון. בקופה לא משלמת שהיא קופת גמל: במקרה שיושארו הכספים - לא ניתן יהיה למשוך אותם אלא כקצבה בגיל פרישה.

תשובות: איציק עוז, מנכ"ל משותף בסוכנות ההסדרים הפנסיוניים אגם-לידרים.

אני בן 52. בתחילת החודש פוטרתי והמעביד הודיע לי כי בנוסף לפיצויי הפיטורים, ישלם לי פיצוי חד פעמי בגובה חודש שכר אחד, בגין אי הודעה מוקדמת לפיטוריי. האם על הפיצוי הזה אני צריך לשלם דמי ביטוח לאומי?

חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות קובע בין היתר כי מעביד המבקש לפטר עובד ייתן לו הודעה מוקדמת לפיטורים. מעביד שפיטר עובד ולא נתן לו הודעה מוקדמת לפיטורים ישלם לעובד פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל בעד התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה המוקדמת.

מאז ומתמיד, נהוג היה לראות בפיצוי זה כחלק מכספי הפיצויים ומענקי הפרישה ולא כשכר עבודה ולפיכך הפיצוי לא חויב בדמי ביטוח לאומי. במרץ 2008 פסק בית הדין הארצי לעבודה כי גם פיצוי המשולם על ידי מעביד לעובד בגין אי הודעה מוקדמת ייחשב כשכר עבודה ולפיכך חייב בדמי ביטוח לאומי אף שיחסי עובד-מעביד הגיעו לסיומם. בעקבות פסק הדין, ביוני 2008 העביר המוסד לביטוח הלאומי הנחיה מפורשת לכל המעבידים לפיה מהיום על המעבידים מוטלת החובה לנכות דמי ביטוח לאומי גם מפיצוי שניתן לעובד שפוטר מעבודתו בגין אי הודעה מוקדמת.

תשובה: רו"ח אמיר גבאי, מומחה למיסוי ופרישה

ממשלות העולם יצטרכו לגייס בשנים הבאות כספים רבים לכיסוי הגירעונות שנוצרו מהזרמת הכסף המאסיבית לעולם העסקים וקיטון ההכנסות. מה תהיה השפעת מצב זה על תשואות האג"חים בשנים הבאות, לפחות אלה שלתקופות בינוניות?

גורמים רבים משפיעים על מחירי האג"ח, ביניהם הריבית, הציפיות לאינפלציה, מצב המשק וכמובן - הביקוש וההיצע.

עירית אבישר, כתבת שוק ההון של "גלובס", מסבירה כי הממשלות בעולם אכן צפויות להגדיל את גיוסי האג"ח כדי לכסות את הגירעונות, ולכן היצע האג"ח צפוי לגדול ולהביא לירידה במחיר האג"ח וכתוצאה מכך לעלייה בתשואותיו.

נבהיר כי ככל שמחירה של איגרת חוב יורד, התשואה על האיגרת עולה, ותהליך כזה מסב הפסדים למשקיעים שמחזיקים באג"ח.

מצד שני, הביקוש לאג"ח צפוי גם הוא לגדול, ולמתן את ירידת המחירים של האג"ח. הביקוש יגדל מכיוון שמשקיעים רבים נכוו במשבר האחרון מהשקעה במניות, באג"ח קונצרניות ובמוצרים פיננסיים אחרים, ומחפשים השקעה ברמת סיכון נמוכה יותר. משום כך, הם מפנים חלק מהכספים שהושקעו עד היום באפיקים מסוכנים אל אפיק סולידי יותר בדמות אג"ח מדינה.

מגמה זו מתרחשת בשבועות האחרונים בשוק האג"ח הממשלתיות האמריקאי.

השפעת מכלול הגורמים וביניהם גיוסי הממשלות קובע את המגמה בשוק האג"ח הממשלתיות, והמשקל של הגורמים משתנה בהתאם למח"מ של האג"ח (משך הזמן עד לפדיונו). באג"ח הקצרים (כלומר, שמשך הזמן עד פדיונן קצר יחסית), משפיע יותר שער הריבית, ואילו האג"ח הבינוני-ארוך מושפע יותר מהיקפי הגיוסים של הממשלה.

על פי הערכות בשוק ההון, בטווח הקצר צפויה להימשך היציבות בשוק האג"ח הממשלתיות, ובטווח הבינוני-ארוך אנו צפויים לראות עליית תשואות בשוק האג"ח (כלומר, ירידה במחיר האג"ח), שנובעת בין היתר מהגידול בהיקפי הגיוסים של הממשלות.

ברשותי פוליסת קצבה בחברת ביטוח שנפתחה בשנת 1999. בייעוץ שקיבלתי לאחרונה לגבי התנאים הפנסיוניים נאמר לי כי זו פוליסה טובה עם "מקדם קצבה מובטח" וכי כדאי לשמור על הפוליסה. מהו "מקדם קצבה מובטח" ואיזה יתרון יש לפוליסה שברשותי?

בפוליסות מסוג קצבה מקבל המבוטח בהגיעו לגיל פרישה קצבה חודשית למשך כל ימי חייו. חישוב הקצבה החודשית נעשה כחלוקה של ערך הפדיון הצבור (הסכומים שצבר במהלך שנות החיסכון) כשהוא מחולק ב"מקדם הפוליסה".

מקדם הפוליסה נקבע בהתאם למין המבוטח ולמסלול הפרישה שהמבוטח בוחר סמוך לפרישתו. המקדם נקבע על סמך חישובים אקטואריים המניחים תוחלת חיים והנחות תשואה. משמעותו היא שככל שערך המקדם נמוך יותר, הקצבה החודשית שיקבל המבוטח למשך כל ימי חייו תהיה גבוהה יותר.

בפוליסות קצבה שנמכרו עד חודש יוני 2001, בהן הפוליסה שלך, מקדם הקצבה התבסס על לוחות תמותה שהראו תוחלת חיים נמוכה יותר ולכן ערך המקדם היה נמוך יותר בהשוואה למקדמים הנמכרים היום. מקדם קצבה זה הינו מובטח, כך שחברת הביטוח מחויבת לשלם על פיו ואין היא רשאית לשנותו.

בפוליסות החדשות המקדמים מבוססים על לוחות תמותה המציגים תוחלת חיים גבוה יותר ולכן המקדמים "יקרים יותר", וכן אין הבטחה מלאה למקדם. המשמעות בפועל היא שעם פוליסה כמו שלך, הקצבה החודשית גבוהה יותר מאשר בפוליסה שמונפקת עכשיו.

ניקח לדוגמה מבוטח שצבר 1,000,000 שקל ופורש בגיל 65. אם יש לו פוליסת קצבה שנפתחה עד יוני 2001 (כמוך) במסלול פרישה בסיסי, הוא יקבל קצבה חודשית ממוצעת של כ-6,000 שקל. מבוטח עם פוליסת קצבה שנפתחה מיולי 2001 במסלול פרישה בסיסי, יקבל קצבה חודשית ממוצעת בסך של 4,750 שקל בלבד.

תשובה: איציק עוז, מנכ"ל משותף בסוכנות ניהול ההסדרים אגם לידרים

שאלות למדור: sfat-hashuk@globes.co.il