משרד החקלאות האמריקני: מחירי הסחורות החקלאיות ירדו בעשור הקרוב

בשבועות האחרונים אנו עדים לניתוק בין התנהגות מחירי הסחורות החקלאיות למחירי מניות האגרוכימיה ; לימור גרובר, פסגות: "נראה שהחדשות הרעות היו ברובן מגולמות במחירי המניות כשהציפייה היא להתאוששות בביקושים במחצית השנייה של 2009"

בסוף השבוע פרסם משרד החקלאות האמריקאי (USDA) שורה של דו"חות ותחזיות לטווח הקרוב ולטווח הרחוק יותר. לימור גרובר, מנהלת מחלקת מחקר Sell Side בפסגות בית השקעות מתייחסת לדו"חות ואומרת כי הנקודה המרכזית שאינה מבשרת טובות היא הערכות המשרד כי למרות שהגידול בשטחי הזריעה איטי מגידול האוכלוסייה, ולמרות מגמת העלייה בצריכת חלבונים מן החי בהודו ובסין - מחירי הסחורות החקלאיות ירשמו ירידות בעשור הקרוב על רקע השיפורים הטכנולוגיים.

מנתוני הדו"חות:

מחיר התירס ירד ל- 3.65 דולר לבושל עד 2013. למעשה, מחיר זה דומה למחיר התירס כיום לאחר שירד כ- 15% ממחיר של 4.27 דולר לבושל בתחילת ינואר השנה.

מחיר הסויה צפוי לרדת השנה ל- 8.85 דולר (נמוך ב- 8% ממחירה כיום) ובעשור הקרוב לעמוד על 8.6-8.8 דולר לבושל.

מחיר החיטה צפוי דווקא לעלות במהלך העונה הנוכחית ל- 5.75 דולר לבושל (7.5% מעל המחיר כיום) אך לרדת עד ל- 5.3 דולר ב- 2013.

המשרד פרסם את הסקר הראשון לשטחי הזריעה לעונה הנוכחית. בניגוד לציפיות מהזמן האחרון לירידה בשטחי התירס, נראה כי הם צפויים דווקא לעלות ב- 2.3%. שטחי הסויה צפויים לרדת ב- 2.2% ושטחי החיטה צפויים לרדת ב- 4.1%.

דו"ח הכנסות החקלאים ל- 2009 שפורסם לראשונה בסוף השבוע מצביע על ירידה של 20% ברווחי החקלאים ל- 71 מיליארד דולר, לא ממש מפתיע בהתחשב בירידת מחירי הסחורות.

שר החקלאות האמריקאי הביע דאגה וציין כי הממשל יסייע לחקלאים שייקלעו למצוקה.

בצד הדרומי של הגלובוס, נתוני משרד החקלאות הברזילאי היו אמורים לתמוך במחירי הסחורות, מה שלא קרה על רקע דו"ח ה- USDA. ע"פ הסקר, שטחי הזריעה צפויים לעלות ב- 0.9% אך למרות זאת הייצור ירד ב- 6.5% על רקע הבצורת בחלק מאזורי הגידול.

גרובר מציינת כי בשבועות האחרונים אנו עדים לניתוק בין התנהגות מחירי הסחורות החקלאיות למחירי מניות האגרוכימיה (דשנים, כימיקלים וזרעים). הסיבה לניתוק, להערכת האנליסטית, היא היציבות היחסית במחירי הסחורות ברמה המאפשרת רווחיות סבירה לחקלאים, בהתחשב בירידת מחירי התשומות (מלבד החיטה שבשלב זה נראה כי מחירה הנוכחי יקשה על החקלאים להציג רווחיות).

בנוסף,אומרת גרובר כי נראה שהחדשות הרעות היו ברובן מגולמות במחירי המניות כשהציפייה היא להתאוששות בביקושים במחצית השנייה של 2009.

יחד עם זאת, חשוב להבין כי ירידת מחירי הסחורות מתחת לרמה המאפשרת רווחיות סבירה לחקלאים (3 דולר לבושל תירס, 8 דולר לבושל סויה) עלולה לעורר חששות מחודשים לגבי התאוששות הביקושים במחצית השנייה של 2009.

החברות הישראליות שצפויות להגיב לנתונים מסוג זה הן כי"ל ומכתשים אגן .