הבנק השביעי בגודלו בארה"ב העניק בונוסים למרות שנזקק לסיוע חירום מהממשל

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] בכירי PNC קיבלו בונוסים של 10 מיליון דולר על שנת 2008 שבה נזקק הבנק ל-7.6 מיליארד דולר מתוכנית החילוץ למגזר הפיננסי

הבנק האמריקני PNC פייננשל סרוויסס הודיע שלשום (ו') כי העניק בונוסים בגין 2008 למנכ"ל ולבכירים אחרים, והפך בכך למוסד הפיננסי הראשון מבין מקבלי הסיוע מתוכנית החילוץ למערכת הבנקאית (TARP), שהעניק בונוסים לבכירים למרות המצב העגום שלו.

PNC קיבל 7.6 מיליארד דולר מכספי TARP, והשתמש בחלקם לרכישת הבנק נשיונל סיטי מקליבלנד, שנקלע לקשיים, בעסקה שיצרה את הבנק השביעי בגודלו בארה"ב.

מנכ"ל הבנק, ג'יימס רוהר, קיבל בונוס בסך 3 מיליון דולר, לעומת 3.5 מיליון דולר אשתקד. כמו כן העניק PNC בונוסים בסך 1.3 מיליון דולר לנשיא ג'וזף גויו, 1.24 מיליון דולר לסגן היו"ר הבכיר וויליאם דמצ'אק, 785,400 דולר לסגן היו"ר טימותי שאק, ו-710 אלף דולר למנהל הכספים הראשי ריצ'רד ג'ונסון.

הבנק, הפועל מפיטסבורג, חשף את הבונוסים בדו"ח לרשות ניירות הערך של ארה"ב SEC)). "ההחלטה של מועצת המנהלים לוקחת בחשבון את ביצועיו החזקים יחסית של PNC, וכן את הנסיבות המאתגרות שעמן מתמודדת התעשייה שלנו והכלכלה", אמר דובר הבנק, בריאן גורקה. הוא הוסיף שכספי TARP לא שימשו לתשלום הבונוסים: "זה בא מהכנסותינו העסקיות".

הבנק: צמצמנו הטבות

גם אם הכסף שנתן הממשל לא שימש לחלוקת הבונוסים, התופעה מדיפה ריח רע במיוחד ומעמיקה את הסלידה של דעת הקהל מהצמרת הפיננסית של וול סטריט. בניגוד ל-PNC, אף אחד מהבנקים שקיבלו סיוע במסגרת TARP, כולל בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ, לא העניקו בונוסים למנכ"ל שלהם בגין 2008.

משקיעים, פוליטיקאים ורגולטורים מתחו ביקורת על הבנקים בגין תשלום בונוסים שמנים במקביל להפסדים האדירים שרשמה תעשיית השירותים הפיננסיים מהלוואות רעות, ולהידוק תנאי האשראי והגבלת זמינותו הכללית.

בדו"ח שהגיש שלשום (ו') הבנק ל-SEC נאמר ש-PNC צמצם את ההטבות השנתיות המרביות שהוא מעניק לבכירים מ-50 אלף דולר ל-10 אלף דולר. כמו כן צוין שרוהר, גויו וגמצ'אק ימשיכו ליהנות מגישה למטוס הבנק, אך ישלמו בעצמם עבור טיסות אישיות.

שלשום (ו') נסגרה מניית PNC בירידה של 3 דולר, 9.7%, ובמחיר של 28.07 דולר. המניה איבדה 67.5% מערכה מהשיא בן 52 השבועות שרשמה ב-19 בספטמבר 2008.