המפתח לפי סאן פאואר הוא פיתוח שוק סולארי ביתי בישראל

הווארד ונגר, מנהל בכיר בחברה מקליפורניה, שמייצרת תאים פוטו-וולטאיים, בראיון ל"גלובס": "אנחנו בוחנים השקעות או רכישות בישראל ומקווים לעבוד גם עם הצבא"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

כחצי שנה לאחר שהממשלה בישראל אישרה תמריצים לייצור חשמל סולארי, נראה כי החברות הבינלאומיות לאנרגיה סולארית מתחילות לגלות את הפוטנציאל של השוק המקומי.

אחת מהחברות הבולטות שהחליטה להיכנס לשוק הישראלי היא יצרנית התאים הפוטו-וולטאיים (PV) השנייה בגודלה בעולם, Sun Power מקליפורניה. החברה היא אחת מהחלוצות בעולם בשימוש מסחרי מאנרגיה סולארית פוטו-וולטאית ומחזיקה בטכנולוגיה המאפשרת לה להגיע לניצול של 22% מהמרת האנרגיה הסולארית לחשמל.

על רקע הצמיחה של השוק הסולארי, סאן פאואר הרחיבה בשנתיים האחרונות את פעילותה הבינלאומית באירופה, במזרח הרחוק וכעת מגיע גם תורה של ישראל. בין היתר, סאן פאואר חברה לחברת לוז 2 במכרז להקמת תחנת הכוח הפוטו-וולטאית באשלים בהשקעה של כ-70-80 מיליון דולר.

בניגוד לחברות בינלאומיות אחרות, סאן פאואר שמה דגש רב על החדירה למגזר הביתי. כניסתה של החברה לשוק הסולארי בישראל עשויה לעורר את השוק הביתי שעד כה, ולמרות הבאזז סביבו, לא ממש צובר תאוצה.

"חשוב שיהיה שוק סולארי חזק בישראל", אומר הווארד ונגר, מנכ"ל החטיבה העסקית הבינלאומית של סאן פאואר בראיון ל"גלובס". "זה יסייע לחברות המקומיות לגדול וליצור מקומות עבודה. מהניסיון שלנו בארה"ב, הצמיחה הגדולה בשימוש באנרגיה סולארית היא דווקא במדינות שבהן התפתח שוק של צרכנים שהתקינו קולטים סולאריים על גגות הבתים".

תהליך איטי

ונגר, ונשיא החברה, דניאל שוגר, יהיו אורחים בכנס אילת-אילות לאנרגיות מתחדשות שיתקיים השבוע באילת. את הכנס ארגנה מנהלת האנרגיות המתחדשות אילת-אילות אשר הוקמה לפני כשנה במטרה להפיכת האזור ל"עמק הסיליקון" של התחום.

סאן פאואר נהנתה בשנים האחרונות מהמעבר לטרנד הירוק של האנרגיות המתחדשות. החברה יותר משילשה את הכנסותיה בשנה שעברה, שצפויות להסתכם ב-2008 ביותר מיליארד דולר, ונסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-2.8 מיליארד דולר.

למרות שהחברה מסן-חוזה מאמינה שישראל צריכה לחזק את השוק הסולארי הביתי, הוא לא צובר כאן תאוצה והיזמים מעוניינים יותר בהקמת מתקנים בינוניים-גדולים. "המערכות הגדולות תמיד תופסות מהר יותר, כי אפשר להקים אותן במהירות. זו יכולה להיות דרך טובה לישראל לעודד הקמה של מתקנים בינוניים בשטחים פתוחים עד להתפתחות הסקטור הביתי", אומר ונגר.

מתי יפותח השוק בישראל?

"ייקח 3-5 שנים עד שבישראל ניתן יהיה לפתח שוק גגות חזק לקולטים הסולאריים. תהליך ההיתרים בישראל איטי, אבל אנחנו יכולים לפרוס מאות מגוואטים בישראל. רק השנה סאן פאואר תייצר 450 מגוואט של חשמל סולארי ונשאף להקים בישראל פרויקטים סולאריים בהיקף של 100 מגאווט".

ונגר מציין כי סאן פאואר נמצאת במו"מ לגבי מספר פרויקטים סולאריים בנגב והערבה. לדבריו, החברה שוקלת להשקיע בחברות סולאריות מישראל באמצעות שיתוף פעולה או רכישה.

"אנחנו מעוניינים גם בהתקנות בבתים וגם בשטחים פתוחים", אומר ונגר ומכוון לקיבוצים ומושבים. "יש לנו שת"פ מצוין עם מנהלת האנרגיות המתחדשות של המועצה האזורית אילת-איילות, וגם ראשי הערים מעודדים אותנו להשקיע. חלק מבסיסי הצבא הישראלי הולכים לעבור לשימוש באנרגיה סולארית וכמי שעובדים גם עם צבא ארה"ב זה מעניין אותנו. אנחנו גם בוחנים השקעה או שיתוף פעולה עם מספר חברות ישראליות מהענף. יש כאן כמה חברות שמתאימות למודל שלנו - בשוק הסולארי ניתן לצמוח מהר יותר באמצעות רכישות".

מחסום המחיר ירד

ונגר מכיר היטב את שוק האנרגיה בישראל, הוא ביקר כאן מספר רב של פעמים ואף שימש כעמית-חוקר במרכז הלאומי לאנרגיות מתחדשות באוניברסיטת בן-גוריון שבראשות פרופ' דוד פיינמן.

סאן פאואר, לדבריו, מאמינה שהתנאים הסביבתיים והפוליטיים בישראל בשלו לכניסה מאסיבית של אנרגיה סולארית. "כשהייתי בישראל לפני 20 שנה, היא נחשבה למדינה מתקדמת בעולם בשימוש באנרגיות מתחדשות בגלל דודי השמש שחויבו בכל הבתים. לא הופתעתי שלא התפתח שוק סולארי מאחר שעד לפני 5 שנים היה את החסם של המחיר הגבוה. ישראל יישרה קו עם רוב מדינות העולם".

אתה חושב שממשלת ישראל עשתה מספיק לקידום אנרגיה סולארית בישראל?

ונגר: "ממשלת ישראל חושבת קדימה וזה מתבטא בהחלטה לקבוע יעד לשימוש באנרגיות מתחדשות של 10%-20% מהצריכה עד שנת 2020. המשאבים באזור הנגב והערבה הם פנומנליים, וממשלת ישראל הבינה שמבחינה אסטרטגית אסור לה להיות תלויה בנפט".

לרגולציה תפקיד מכריע בהתפתחות השוק. מה דעתך על ההחלטה לקדם תחנות כוח סולאריות בשיטה של רישיונות ולא מכרזים?

"שיטת הרישיונות (Feed-in Taarif) הוכיחה את עצמה כאפקטיבית באירופה בהוספת מאות מגוואטים במהירות לשוק הסולארי. חשוב שהתעריף ינוסח בבהירות ותיקבע מכסה מתאימה לייצור הסולארי. לישראל אסור לחזור על הטעות של ממשלת ספרד שקבעה תעריף גבוה, ולאחר שקיבלה ביקוש יתר של 1,500 מגוואט ב-18 חודשים, שינתה את הכללים והחליטה לעצור את רוב הפרויקטים".

אנרגיה סולארית נשענת על סבסוד. התעריפים שקבעה הממשלה מספיקים?

"התעריף הנוכחי מספיק ולהערכתי, נראה התקנה של 300 מגוואט הרבה לפני המועד. ישראל יכולה לייצר גם בטווח הקצר הרבה יותר מהמכסה שנקבעה ולהפוך למובילה עולמית באנרגיה סולארית".

במכרז באשלים אתם מתמודדים מול לא פחות משש קבוצות ויש טענות כי ניתן דגש רב מדי לנושא המחיר.

"תחרות היא דבר טוב, אלא שהמחיר לא צריך להיות השיקול היחיד. המדינה צריכה להסתכל על המחיר, האיכות וחוזקה של החברה והאם היא תהיה בשוק בעוד 20 שנה". *