האגודה למען החייל שילמה למנכ"ל הפיס לשעבר, יעקב ברדוגו, 1.2 מיליון שקל - מבלי שהיתה לכאורה הצדקה להתקשרות

מדו"ח המבקר עולה כי ההסכם עם ברדוגו נעשה לכאורה בתמורה לתרומתו להשגת הסכם בין האגודה למען החייל ובין מפעל הפיס, המבטיח העברת 8 מיליון שקל ממפעל הפיס לאגודה ; האגודה: אנו פועלים להשבת הכספים

האגודה למען החייל שילמה למנכ"ל מפעל הפיס לשעבר, יעקב ברדוגו, 1.2 מיליון שקל תמורת חתימת הסכם להעברת כספים בין האגודה למפעל הפיס וזאת מבלי שהיתה הצדקה לכאורה להתקשרות ומבלי שנמצאה כל אסמכתה לפעילותו. כך קובע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח שהוציא היום (ב') ושבדק את התנהלות האגודה למען החייל.

דו"ח המבקר מצא, כי ההסכם עם ברדוגו נעשה לכאורה בתמורה לתרומתו להשגת הסכם בין האגודה לבין מפעל הפיס, המבטיח העברת 8 מיליון שקל ממפעל הפיס לאגודה, במשך 4 שנים. ההסכם החליף התקשרות קודמת עם ברדוגו, במסגרתה היה זכאי לעמלות מכל סכום שתקבל האגודה כתוצאה ישירה משירותיו. יצויין, כי עוד קודם לכך נהג מפעל הפיס להעביר כספים לאגודה, על פי הסכמים שונים בין שני הגופים.

ההתקשרות הראשונה עם ברדוגו נעשתה במאי 2006, וחתום עליה מנכ"ל האגודה דאז, אריה פישביין.

על פי ההסכם זכאי ברדוגו לעמלה בגובה 7% מכל סכום שתקבל האגודה כתוצאה ישירה משירותיו.

בספטמבר אותה שנה נחתם הסכם בין האגודה למפעל הפייס בדבר העברת 8 מיליון שקל לשנה במשך ארבע שנים נוספות. באותו מועד חתם יו"ר האגודה, תא"ל במיל, יצחק איתן, על הסכם חדש עם ברדוגו, ולפיו ההסכם בין האגודה למפעל הפיס הינם כתוצאה ישירה מפעילותו של ברדוגו, ולכן יקבל מהאגודה 1.2 מיליון שקל: 900 אלף יקבל לאחר התשלום הראשון, והיתרה לאחר קבלת הכספים שיעביר מפעל הפיס ב-2008.

ואולם, עד אוקטובר אותה שנה קיבל ברדוגו את כל הסכום המגיע לו על פי החוזה עימו, וזאת עוד בטרם התקבלו הכספים לשנת 2008.

המבקר מצא כי ההתקשרות עם ברדוגו, וממילא גם התשלום ששולם לו בעקבות ההסכם החדש שהושג בין האגודה למפעל הפיס , לא הובאו לדיון בוועד המנהל של העמותה.

המבקר קובע גם כי לא נמצאה כל אסמכתא לשירותים שהעניק ברגדוגו לאגודה בנוגע לאותו הסכם. המבקר תוהה גם מה תרומתו של ברדוגו להסכם, שכן לא נמצא כי שררו קודם לכן חילוקי דעות בין האגודה למפעל הפיס.

התנהלות האגודה למען החייל

ההתקשרות עם ברדוגו, היא רק אחד הנושאים שעלו במהלך הביקורת שערך המבקר על התנהלות האגודה למען החייל בין נובמבר 2007 עד מארס 2008. בתקופת הביקורת פעלה האגודה במחזור כספי של כ-450 מיליון שקל לשנה והעסיקה כ-340 עובדים. הוצאות הנהלה וכלליות לשנת 2006 עמדו על 14.5 מיליון שקל והוצאות גיוס התרומות - כ-13 ממיליון שקל.

בין מימצאי הביקורת: ליקויים בהתקשרויות האגודה עם גורמים חיצוניים, מסירת עבודות למתכננים ללא מיכרז בהיקף של מאות אלפי דולרים, חלוקת עבודה בלתי שיוויונית בין המתכננים וכן ליקויים בפיקוח על יישום הסכמים עם גופים שונים.

המבקר מצא כי במהלך השנים 1995 עד 2004, גייסה האגודה תרומות באמצעות חברה פרטית שהפעילה מרכז התרמה טלפוני בבניין האגודה. בעקבות המלצתה של ועדה שהוקמה לצורך בחינת חלופות למרכז ההתרמה, להפעילו באמצעות גורם חיצוני שייבחר במיכרז, התקשרה האגודה עם חברה פרטית אחרת בנושא זה, אך ללא מיכרז. הסכומים ששולמו לחברה הפרטית פנטסטיים לנוכח היקף ההתרמות הדל: הכנסות האגודה ממרכז ההתרמה עמדו על כ-15 מיליון שקל בשנת 2007, ומתוכם שילמה האגודה לחברה בגין עמלות כמעט כמחצית - כ- 6.3 מיליון שקל.

בבדיקת ניתוב התרומות המועברות לאגודה, מצא המבקר כי במספר מקרים לא העבירה האגודה את מלוא הכספים לטובת המטרות להן יועדו. המבקר מציין כי רוב התרומות באגודה ניתנות לטובת פרוייקט מסויים או מטרה מוגדרת מראש, ואולם האגודה לא תמיד העבירה מלוא הכספים למטרות, וזאת בניגוד להתחייבותה כלפי התורמים וממילא מבלי שקיבלה אישורם לכך. כתוצאה מהתנהלות זו, בין היתר חסרו לאגודה 35 מיליון שקל בשנת 2005, למימוש יעדי התרומות.

עוד עולה מהביקורת, כי האגודה מימנה רכישת אמבולנסים ממוגנים ואפודים רפואיים, בהיקף של למעלה מ-2 מיליון דולר, וזאת בניגוד לפקודת מטכ"ל ולפיה שירותי האגודה מיועדים לצרכי רווחה בלבד.

המבקר מציין כי אי הסדרים בנושא התרומות נוצרו כתוצאה ממעשי הנהלת האגודה בראשות תא"ל במיל רמי דותן.

תגובת האגודה למען החייל

האגודה למען החייל מסרה בתגובה: "דו"ח מבקר המדינה מתייחס להתנהלות האגודה עד סוף שנת 2007, טרם כניסתה לתפקיד של ההנהלה החדשה: יו"ר האגודה למען החייל, אביגדור קהלני, ומנכ"ל האגודה למען החייל, תא"ל (מיל.) ציון ספיר. עם הגשת הדו"ח לפני מספר חודשים, אימצה ההנהלה החדשה את הדו"ח במלואו, וננקטו צעדים מיידיים ליישום המלצות המבקר ולתיקון כל הליקויים. בעקבות דו"ח המבקר, ההנהלה החדשה בראשותו של קהלני פועלת להשבת כספים ששולמו במסגרת ההסכם עם ברדוגו. בהתאם להמלצות המבקר, בימים אלה בוחנת הנהלת האגודה באופן מקצועי ומעמיק את נושא הפעלת מרכז ההתרמה.

"עוד בטרם קבלת הדו"ח החלה ההנהלה החדשה באגודה למען החייל בפעילות התייעלות נמרצת וביצעה שינויים משמעותיים בהתנהלות האגודה. ההנהלה החדשה יישמה נהלים חדשים, מקפידה על כל כללי המינהל התקין, שומרת על רצון התורמים בקפדנות יתירה, הפחיתה ב-20% את ההוצאות התפעוליות, ביצעה פעולות התייעלות שונות כולל ביטול מרחב וצמצום בכוח-אדם, ופתחה בתהליך גיבוש תוכנית חומש אסטרטגית. האגודה למען החייל תמשיך לפעול בכל דרך למען חיילי צה"ל ולרווחתם".