אובמה שינה את דעתו: לא ימונה "צאר רכב", גייתנר יטפל גם בשיקום המגזר

ג'נרל מוטורס וקרייזלר חייבות להגיש עד מחר לממשל את תוכניות הרה-ארגון שלהן ; הצגת התוכניות היא חלק מהתנאים של הממשל להענקה של סיוע חירום בשווי כולל של 13.4 מיליארד דולר בשבועות האחרונים של ממשל בוש

הנשיא אובמה החליט להקים צוות משימה לאירגונה מחדש של תעשיית הרכב האמריקנית, במקום למנות "צאר רכב" בעל סמכויות גורפות. כך אמר אתמול (א') פקיד ממשל בכיר. הפקיד הוסיף שאובמה ימנה את שר האוצר גייתנר, למפקח על הסיוע ליצרניות הרכב, וכיו"ר משותף של צוות המשימה, יחד עם לורנס סאמרס, היועץ הכלכלי של הבית הלבן.

אובמה נטש את הרעיון למנות אדם שיוסמך לטפל במשימה הרגישה פוליטית של שיקום מגזר הרכב, שבעבר נמנה עם המגזרים החזקים ביותר בכלכלה האמריקנית.

עד מחר (ג') חייבות ג'נרל מוטורס וקרייזלר להגיש לממשל את תוכניות הרה-ארגון שלהן. הצגת התוכניות היא חלק מהתנאים של הממשל להענקה של סיוע חירום בשווי כולל של 13.4 מיליארד דולר בשבועות האחרונים של ממשל בוש.

ג'נרל מוטורס מתקשה להשלים את המו"מ שלה עם איגודי העובדים ואם המצב לא ייפתר, היא עלולה למצוא את עצמה תלויה בחבילת סיוע מורחבת מממשל אובמה שבוודאי תפגע בעצמאותה, או לעתור לבית המשפט להכיר בה כפושטת רגל.

בראיון לעיתונים אזוריים בשבוע שעבר, אמר אובמה שהממשל הפדרלי עשוי להציע סיוע נוסף ליצרניות הרכב המקרטעות, אם הן יוכיחו שהן בנות קיימא מבחינה מסחרית-תחרותית. הוא הדגיש שהחברות צריכות להגיש תוכניות ריאליות לארגון מחדש.

אובמה שקל למנות 'צאר רכב' בעל פרופיל גבוה, וכמה מבקרים טענו שהעיכוב במינוי של תפקיד כזה החמיר את חוסר הוודאות לגבי עתידה של תעשיית הרכב. למרות שעדיין לא הוצע הסבר לביטול הרעיון, הגישה שנוקט אובמה לגבי המשבר תעביר את הובלת הרפורמה המעמיקה בתעשיית הרכב לידיו של אחד מיועציו הכלכליים הקרובים של אובמה.