אפריקה לא סומכת על לבייב

תסריט דמיוני, ואולי כבר לא, על זוג צעיר המגיע לקנות דירה ב"סביוני כלשהו" בנתניה

התסריט הבא כבר איננו לגמרי דמיוני: זוג צעיר מגיע לרכוש דירה בסביוני נתניה/כפר סבא/קריית ים או עוד אחד מאין ספור הפרויקטים של אפריקה ישראל הפזורים ברחבי הארץ. אחרי סיבוב קצר בדירה לדוגמה ובאתר המכירות המרשים הוא מבקש לרכוש דירה. העלות: 650 אלף שקל.

"אז איך אתם רוצים לשלם?", ישאל אותם אז איש המכירות החביב, " יש לנו עכשיו מבצע נהדר לפריסת תשלומים בשם 'רווח כפול'". "לשלם? הו לא, מצטערים, אין לנו כסף", יתנצל הבעל. "בטח שמעת שיש מיתון", תוסיף האישה. "אבל", יאמרו שניהם, "יש לנו כמעט מיליון שקל ערך נקוב באגרות חוב של אפריקה ישראל".

"מיליון שקל ערך נקוב של אפריקה ישראל?", ישתומם איש המכירות, "גם אני בטחתי פעם בחוב של לב לבייב. אבל בדיוק לפני שבוע החלטתי לא לחכות יותר, ותמורת מיליון שקל ערך נקוב - בדיוק כמו אלה שביד שלכם - קיבלתי בקושי 250 אלף שקל".

"לכן באנו לסגור דיל", יאמרו שוב שניהם, "קח את האג"ח - האמת שקנינו אותו רק בשבוע שעבר, כנראה ממך - ותן לנו את הדירה שעולה כאמור 650 אלף שקל. אנחנו לא מבקשים עודף בחזרה. לבייב ירוויח ואנחנו נרוויח. בדיוק כמו שפרסמתם - רווח כפול".

החל מהשבוע, זהו, כאמור, כבר לא רעיון מנותק מהמציאות, אחרי שדירקטוריון אפריקה ישראל החליט ש"היקף השחיקה בשערי אגרות החוב הגיע לשיעור כה ניכר, עד שלא ניתן להתעלם מהיתרונות הכלכליים הגלומים בו לחברה". בעקבות זאת, תמחרה החברה לרוכשי 10 מגרשים בסביון את איגרות החוב שלה, שנסחרות בשווי של בין 25 אגורות ל-47 אגורות, כאילו הן שוות 65 אגורות, מהלך שסלל את הדרך למכירת המגרשים.

בעלי חוב אחרים, שחוששים שמחר הם ייאלצו לעמוד בתור יחד עם נושים אחרים, מוזמנים להגיע עם עסקה דומה, לכל אחד מהאתרים האחרים של שכונות "סביונים".

הדיל הדומה של תשובה

למי ששכח, בחודש נובמבר הציע יצחק תשובה דיל די דומה לבעלי איגרות החוב של דלק נדל"ן. דירקטוריון דלק נדל"ן הודיע כי ההנהלה תבחן את החלפת סדרות האג"ח במח"מ ארוך יותר, עם ביטחונות נדל"ן גדולים יותר - אך בשווי מקוצץ של 35%-42% מהערך הנקוב של הסדרות הקיימות (65 ו-58 אגורות לשקל ערך נקוב), שווי שעדיין היה גבוה משמעותית מהערך של אותן איגרות חוב בשוק.

תשובה, שנאלץ לסגת מהיוזמה תוך 24 שעות בעקבות התנפלות מצד שוק ההון והגופים המוסדיים, לפחות הלך על מהלך כולל של חוב המסתכם ב-656 מיליון שקל, ממנו הוא רצה לקצץ מאות מיליוני שקלים.

מה שמדהים במהלך הנוכחי, הוא שלבייב בחר לבצע אותו בשביל חופן דולרים. "תספורת" אג"ח שמשמעה חיסכון של כמה מיליוני שקלים בודדים. וכשזה המצב לא נותר אלא להסיק שמצוקת האשראי הפכה מוחשית ומפחידה במיוחד.

3 הקרקעות בסביון, חשוב להבין, תמיד היו הדובדבן בקצפת הנכסים של אפריקה ישראל. שם, לפני יותר מ-70 שנה, החלו כמה יהודים מדרום אפריקה את דרכה של החברה. לא בכדי כשהונפקה זרוע המגורים הישראלית - חברת הבת אפריקה מגורים - הושארו הקרקעות בסביון בחברת האם, כדי לא להתחלק בהן עם אחרים.

מאז, המותגים סביון ואפריקה ישראל (כמו גם לב לבייב) ידעו ימים יפים פחות. בנובמבר הודיעה אפריקה ישראל כי היא מעניקה לאחים עדו ויצחק חג'ג' את האופציה לארגן קבוצת רכישה עבור 60 מגרשים. בצוק העיתים, מה ששמות כמו לב לבייב ואפריקה ישראל לא הצליחו למכור, יכולים פתאום למכור יזמים צעירים ולא מוכרים במיוחד (בטח לא כמו לבייב) מתל אביב.

אחרי שהאחים חג'ג' הצליחו לארגן 30 רוכשים, נתפר השבוע אותו דיל עם בעלי האג"ח, שמוריד עוד יותר את הערך התדמיתי של השכונה ושל הרוכשים החדשים. אבל בימים כאלה, כאשר סימן שאלה גדול מרחף מעל האחוזה שלבייב מקים לעצמו ולמשפחתו בשכונה החדשה (בשטח של 23 דונם), מה שחשוב הוא רק היקף החוב מול כמות המזומנים. לתדמית, בטח בשוק עם זיכרון קצר כל כך כמו השוק בישראל, הם ינסו לדאוג אחר כך. *