שובה של האחות הקטנה והדחויה

כך הגיחה רשת היום מכיוון בלתי צפוי לזירת האינטרנט ואיך יגיבו וואלה, נענע10 וקשת

זירת האינטרנט בישראל מדממת: בשוק רווי להפליא, אין לפורטלים לאן להתרחב מבלי שינגסו בנתח השוק של יריב זה או אחר. העסקה שנחתמה הבוקר בין Ynet ל"רשת" מעידה על כך שכולם מפחדים.

מי מפחד? וואלה, Ynet, נענע10, Mako, ובקיצור - מי לא. ממי הם מפחדים? מהמתחרים שלהם אבל במידה לא פחותה גם מהצל של עצמם - אחרת לא ניתן להסביר את הצעדים בהם נקטו הפורטלים הגדולים באחרונה.

נתחיל בוואלה. אילן ישועה, המנכ"ל, הצהיר לאחרונה כי הוא הציע לחברת החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10 כסף, תמורת התכנים החדשותיים שלהם, אולם אלו סירבו להצעתו. לדבריו, ערוצי הטלוויזיה עדיין לא הבינו כי בלעדיות על תכנים חדשותיים זה מגוחך.

אילן ישועה
מקבל ביסים מנענע10 ו-Ynet. אילן ישועה, מנכ"ל וואלה

מה עומד מאחורי ההצהרה הזו של ישועה? בעיקר לחץ. לחץ שאתרים כדוגמת Mako ונענע10 מצליחים לגנוב אליהם יותר ויותר גולשים, בעיקר בזכות תכני הווידיאו החדשותיים שברשותם. זה גם מסביר את העובדה שוואלה, בלית ברירה, פנתה לערוץ 1 במטרה לקבל ממנו את התכנים החדשותיים. "זהו קרב מתמשך על תשומת ליבו של הגולש", הודה ישועה ל"גלובס" לפני כחודש. "אין ספק שאנחנו נמצאים תחת תקרה מסויימת שקשה לנו לפרוץ אותה".

כולם בלחץ

היום גם Ynet וו"רשת" הסגירו את העובדה שהם בלחץ, כל אחת מסיבותיה היא, כאשר נודע כי השתיים חתמו על הסכם לשיתוף תכנים. עד לא מזמן, נחשבה Ynet לפורטל החדשות המוביל בישראל - אמרת "חדשות" אמרת Ynet . אולם, הזוגות שנוצרו: וואלה ו-YES, נענע וערוץ 10, לצד אתרי הזכייניות של ערוץ 2 הטלוויזיוני, השאירו את Ynet לבדה בזירת התוכן הטקסטואלי. ותכנים טקסטואליים, טובים ככל שיהיו, לא איפשרו ל-Ynet לקחת חלק בזירה החדשה - תכני הווידיאו באינטרנט.

יוחנן צנגן
המירוץ למיליון גולשים. יוחנן צנגן, מנכ"ל רשת

ו"רשת"? היא מלכתחילה נחשבה לאנדרדוג - זו שכל הזמן משווים אותה לאחות היפה והמוצלחת "קשת". אף אחד לא באמת ציפה ש"רשת" תהווה שחקן מרכזי בזירה האינטרנטית, גם אם יש לה תכני טלוויזיה לא רעים בכלל, לצד תכנים חדשותיים של מותג החדשות המוביל בישראל.

שיתוף הפעולה החדש עם Ynet יכול להגדיל את מספר הגולשים שצופים בתכנים הטלוויזיוניים של "רשת" באינטרנט, וכמובן שגם את ההכנסות מפרסום בווידיאו, אולם יותר מכל - זוהי דרך נהדרת עבור "רשת" להתנגח באחות החורגת שלה, ולהוכיח כי היא עוד לא ויתרה על המערכה. גם אם החובות הכספיים שלה ממשיכים לאיים על עתידה.

גורל תכני החדשות של ערוץ 2

ועל הדרך, נפתחה זירה חדשה למאבק - מה יעלה בגורלם של תכני החדשות של ערוץ 2? האם גם הם ימצאו את הדרך ל-Ynet? מקורות המקורבים ל"רשת" ו-Ynet מספרים כי העסקה כבר חתומה, וכי התכנים הללו ימצאו את דרכם גם ל-Ynet.

אולם, ממקורות המקורבים ל"קשת" עולה גרסה אחרת - תכני החדשות של ערוץ 2 לא ימצאו את דרכם לשום אתר אינטרנט מתחרה. והאמת? אפשר להבין את "קשת". לאחר ששפכה מיליוני דולרים על Mako, היא לא תיתן למישהו אחר לקטוף את הפירות. אם יש כאלו.

יוסי ורשבסקי
הישרדות באינטרנט. יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10

ולמרות שבנענע10 מתמקדים כעת בעיקר באיסוף השברים, בניסיון להחזיר את הגולשים האובדים הביתה, גם לפורטל זה צפויות בעיות ב-2009. שיתוף הפעולה בין Ynet ו"רשת" צפוי לסתום את הגולל על מיזוג בין ערוץ 10 ו"רשת", עליו דובר לאחרונה.

מנגד, אם ערוץ 10 לא יסדיר את חובותיו הכספיים, יישאר בידיו מעט כסף להפקות מקור. כך, נענע10 יכול למצוא את עצמו מבלי תכנים טלוויזיוניים מעניינים באמת. מצב כזה עלול לשלוח את נענע10 למחוזות האתרים הבינוניים מהן הצליח להיחלץ די מזמן.

ובסופו של יום, בשל שיעור החדירה הגבוה של האינטרנט בישראל, ובשל כך שעוגת המשתמשים אינה גדלה, נוצרה פה זירת מאבק אמיתית: פורטל לפורטל זאב.