מניית טבע זקוקה לתרופה ומהר

אין לצפות לגדולות בקרוב, מזור למצבה העגמומי של המניה יגיע רק בעתיד הרחוק

למרות שלל החדשות המצוינות שמגיעות מכיוונה של טבע: רכישת חברות, השקת תרופות גנריות, רשימת תרופות חדשניות מפוארת בצנרת הפיתוח, ותוצאות כספיות מרשימות, מי שהחזיק במניית טבע בשנים הנוכחיות, לא רווה נחת, אלא אם השכיל ל"תפוס" את המניה במחירי השפל שאפיינו את סוף שנת 2006.

אם נביט על טווח זמן של שלוש שנים לאחור, נמצא שמניית טבע בבורסה בת"א בת"א ספגה תשואה שלילית בשיעור 6%, לעומת תשואה שלילית בשיעור 14% במדד המעוף. השקעה בתקופה הנ"ל במניות כמו פטרנר, כיל, אלביט מערכות ואפילו פריגו, היתה מוצלחת בהרבה (תשואות חיוביות בשיעור 116%, 111%, 61% ו-41%, בהתאמה).

מנקודת מבט דולרית, תמונת המצב אולי מוצלחת יותר, אך גם ממנה לא יוצאת בשורה גדולה: מניית טבע בנאסד"ק עלתה בפחות מ-7% במשך שלוש השנים שחלפו.

מקורות הדיכאון

במלוא הכנות - כשאני בא לברר ממה נובע הדיכאון אשר מאפיין את מניית טבע והאם יש לו מרפא, איני מוצא תשובה טובה, ולמען האמת לא ראינו הסברים משכנעים במיוחד לתופעה.

הסבר אפשרי הוא שווי השוק הנוכחי של טבע כ-38.5 מיליארד דולר. מדובר בשווי שוק מכובד למדי, לא רק בקנה מידה מקומי (אלמלא הגבלת משקל של 9.5% עבור מנייה בודדת בת"א, היתה טבע מהווה כ-38% ממדד ת"א 100) אלא גם בהיבט בינלאומי (טבע היא אחת מ-15 החברות הגדולות ביותר ב-NASDAQ, במונחי שווי שוק).

מאוד קשה למנייה בשווי שוק כזה, להשתנות שינוי מהותי, בעיקר לא בטווחי זמן קצרים.

ניתן היה לצפות כי השוק יעדיף למניה כמו טבע דווקא בתקופה הנוכחית. זאת בשל תחום פעילותה, אשר נחשב דפנסיבי מעין כמוהו (אנשים לא מפסיקים ליטול תרופות גם בתקופות מיתון וכו'), בשל כך שהשימוש בתרופות גנריות מאיץ והולך בכל העולם, ובמיוחד נוכח מעמדה המוביל של טבע בתעשייה הגנרית (רכישת באר הגדילה משמעותית את הפער בין טבע מובילת השוק הגנרי העולמי, לבין החברה השנייה בגודלה בשוק סנדוז, חברת הבת הגנרית של נוברטיס).

אל תסתפקו במועט

איני מקבל את הטענה שבתקופה הנוכחית, המאופיינת בנסיגה וירידה בשוקי המניות בכל רחבי העולם, צריך להגיד "תודה" ולהסתפק במניות אשר יורדות פחות מהשוק. אם כל מה שרוצים לעשות הוא לשמור על ערך ההשקעה, מה הטעם להיכנס למניות מלכתחילה?

מניה, כל מניה, היא בהגדרה השקעה מסוכנת, ומי שמשקיע במניה מוכן לסכן את השקעתו תמורת הסיכוי לתשואה חיובית כשלהי, ולא תמורת הסיכוי שערך השקעתו יישמר בלא שינוי או יישחק מעט.

המרפא למצבה העגמומי של מניית טבע, טמון בעתיד, אולי אפילו בעתיד הרחוק: אנו בדעה, כי ההשקעה במניית טבע היא אטרקטיבית בעיקר למשקיעים ארוכי טווח, וכנראה לטווח ארוך מאוד: שנתיים, שלוש, חמש ועשר שנים קדימה.

כמו שזה נראה, האפסייד הכלכלי הבלתי-מבוטל במניית טבע (קונצנזוס האנליסטים המסקרים את טבע הינו מחיר יעד של 54 דולר למניה) יכול ואמור להתגשם על פני תקופות זמן ארוכות.

מי שחושב כי יצליח לעשות מכה מהירה במניית טבע, כנראה ימשיך להתאכזב כפי שהתאכזבו רבים עד היום.

יואב בורגן הוא אנליסט בלידר בית השקעות