הקרב על מקסימדיה: פולאר במגעים עם פריים מדיה ורמי שביט

באחרונה ניסה אלי עזור לרכוש את מניות מקסימדיה והוציא צו מניעה זמני נגד פולאר, האוסר עליה למכור את מניותיה בחברה

הקרב על חברת המדיה מקסימדיה הולך ומסתבך: ל"גלובס" נודע כי חברת פולאר , המחזיקה במניות חברת השילוט מקסימדיה, פנתה בשבועות האחרונים למספר גורמים בארץ ובחו"ל, בבקשה להגיש הצעת רכישה למניות מקסימדיה. בין הגורמים אליהם פנתה פולאר: איזי קירש, בעלי פריים מדיה הדרום אפריקאית, המחזיק בין היתר בבעלות על חברת השילוט כנען; רמי שביט, בעלי המשביר החדש לצרכן; וגורם מדיה נוסף בחו"ל שעדיין איננו פעיל בישראל. פנייה נעשתה גם למספר חברות שילוט מקומיות, ביניהן רפיד ויז'ן וברעם פרסום מקורי. ככל הנראה, שביט לא מעוניין ברכישת מניות מקסימדיה, והמגעים עימו לא המשיכו.

עוד נודע ל"גלובס" כי למרות שחלק מהגורמים אליהם פנתה פולאר הגישו הצעות רכש - ביניהם חברת המדיה מדיה פריים - פולאר מנועה בשלב זה מלבצע עסקה כלשהי, שכן יש נגדה צו מניעה ארעי האוסר עליה ועל ניוז אאוטדור להעביר את המניות לצד שלישי. הצו ניתן לבקשת איש העסקים אלי עזור, אשר כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס" הגיע לפני מספר שבועות להסכם עם ניוז אאוטדור על רכישת מניות מקסימדיה.

הסיפור, שגורמים בענף מתארים אותו כ"מוזר במיוחד", החל לאחר שעזור החליט לרכוש את מניות מקסימדיה שעמדה למכירה תקופה ארוכה. על-פי ההערכות בשוק, עזור אמור היה לקבל את החברה במחיר נמוך מאוד, לאחר שלא נמצא עד עתה קונה. עם זאת הוא לא ידע, וכפי הנראה גם בעת הסכם הרכישה לא הובהר לו, כי לפולאר - המחזיקה בשליש מהמניות - יש זכות סירוב ראשונה על המניות.

יש להניח כי בפולאר חשבו כי ייתכן שיוכלו לקבל על המניות מחיר טוב מזה שהציע עזור, והחברה הפעילה את זכות הסירוב שלה והחלה במקביל לחפש קונה אחר. עזור פנה לבית משפט בבקשה לקבל צו מניעה שימנע מניוז אאוטדור להעביר את מניותיה לפולאר, אך בבית המשפט נטען כי המהלך כבר התבצע, ולכן הוצא צו מניעה ארעי שקבע כי המניות לא יועברו לצד שלישי.

מקסימדיה נמנית כיום על קבוצת ניוז אאוטדור, לאחר שלפני כ-3 שנים מכרה פולאר 67% ממניות החברה ל-NEWS OUT OF HOME BV, מקבוצת ניוז קורפ שבשליטת רופרט מרדוק, תמורת 4 מיליון דולר. מקסימדיה עוסקת ב-3 תחומים עיקריים: ריהוט רחוב, בילבורדס ושלטי ענק.

בשנה האחרונה איבדה החברה זיכיונות משמעותיים לפרסום - המרכזי בהם הוא מכרז שילוט החוצות בתל-אביב, בו זכתה החברה הצרפתית ג'י סי דקו מצרפת. המכרז גבה מיידית מחיר מהחברה, שנאלצה לפטר כ-25 עובדים, ומקסימדיה הושמה על המדף למכירה.

עתה, כאמור, מבקשת פולאר למצוא קונה חדש. אחד הגופים שכבר הגיש הצעה הוא כאמור תאגיד המדיה הדרום אפריקאי פריים מדיה (Prime Media), שרכש לפני חודשים ספורים 50% מחברת כנען שילוט בתנועה.

פריים מדיה נמצאת בבעלות אנשי העסקים היהודיים וויליאם קירש ובנו ואיזי. איזי קירש הקים בארץ את רדיו תל-אביב ומחזיק ב-50% ממניות התחנה. בנוסף מחזיקה החברה בבעלות מלאה על תחנת הרדיו המשדרת מרמאללה - RAM 93.6FM. בעבר הודיעה החברה רשמית כי בכוונתה להרחיב את עסקיה בישראל.

להרוויח עוד כמה גרושים / פרשנות

הסיפור של מקסימדיה מעלה בענף תהיות רבות לגבי אופן ההתנהלות של גיבורי הפרשה. מקסימדיה נתפסת כסחורה שרוצים להיפטר ממנה ולא כסחורה חמה. פולאר כבר היו בעלי השליטה בחברה, ויצאו ממנה. ברור אם כך, שהמהלך עכשיו נועד כדי להרוויח על האחוזים שיש להם קצת יותר כסף.

עם זאת, קיימת סבירות גבוה שאם אכן לא דווח לאלי עזור על זכות הסירוב של פולאר, בית המשפט יחייב את בעלי המניות לפצות אותו בכסף או לקיים עימו את העסקה. לכן קשה להבין מדוע בוחרים בעלי המניות להיכנס למאבק משפטי ארוך. יש להניח כי מי שייצא נשכר מהשתלשלות העניינים בכל מקרה הוא עזור, שיישאר ביד או עם חברה עליה שילם מחיר מציאה או עם פיצוי כספי על מהלך שהתבצע בעצם רק על הנייר. מה יהיה על שאר השותפים בעלילה? זה יתבהר בקרוב.