העליון: ישראל פרי יחל מיד בריצוי 10 שנות המאסר; החשד: נעזר בקובי מימון כדי להימלט מישראל

פרי, שנידון ל-10 שנות מאסר בפרשת הפנסיה הגרמנית: "טענת המשטרה הזויה" ; שופטי העליון שוכנעו מהחומר הסודי שהוצג בפניהם בדבר רצונו לברוח מהארץ ; פרקליטיו: אולי אחד מיריביו של פרי העליל עליו עלילה

בית המשפט העליון החליט הערב (ג') לבטל את עיכוב ביצוע עונש 10 שנות המאסר שנגזרו על עו"ד ישראל פרי בפרשת הפנסיה הגרמנית, כך שהוא יחל לשאת בו החל מהיום. "עיינו במעמד צד אחד בחומר המודיעיני, עליו קיבלנו הסברים מפיהם של גורמי משטרה בכירים, ובעקבות כך שוכנענו כי לחשד שדבק בפרי יש על מה שיסמוך", נימקו השופטים אדמונד לוי, סלים ג'ובראן ויורם דנציגר.

ל"גלובס" נודע כי המשטרה טוענת כי עו"ד ישראל פרי, שנידון ל-10 שנות מאסר בפרשת הפנסיה הגרמנית, ניסה להיעזר בחברו, איש העסקים קובי מימון (בעל השליטה בישראמקו ובאיירפורט סיטי), כדי להימלט מהארץ - כך נודע ל"גלובס". את תגובתו של מימון לא ניתן היה להשיג, ואילו פרי הגדיר את הטענה כ"הזויה".

כזכור, פרי הורשע בגניבת 320 מיליון מארק גרמני מכ-9,000 לקוחות בפרשת הפנסיה הגרמנית.

לפני כשבוע וחצי דחה העליון את ערעורו של פרי על הרשעתו ורק קיצר שנתיים מעונש המאסר. העליון עיכב את ביצוע המאסר ב-30 יום כך שיחל ב-8 במארס, והותיר על כנן ערבויות בסך 70 מיליון שקל שהפקיד פרי, תוך חיובו להתייצב פעמיים בשבוע בתחנת המשטרה.

אמש (ב') התייצב פרי לחתום בתחנת המשטרה, ואז נאמר לו כי הוא עצור בחשד שתכנן להימלט מהארץ תוך שימוש בזהות בדויה. המדינה טוענת כי בידיה "חומר מודיעיני רגיש" ומהימן, שהחל להיאסף לפני 5 ימים, ממנו עולה כי פרי החל לממש את מזימתו להימלט מהארץ. החומר הוגש במעטפה חתומה לשופטים.

חומר מודיעיני

פרי ביקש מנגד, באמצעות עוה"ד יעקב וינרוט וישראל וולנרמן, לאפשר לו לעיין בחומר הסודי. "אילו אכן היה למשטרה חומר מודיעיני מהימן כנטען", הם אומרים, "על שום מה לא עצרה אותו המשטרה מיוזמתה שלה, אלא חיכתה כי הוא יבוא לתחנה מיוזמתו?" הם סבורים כי הטעם לכך הוא שאין בידיה חשד סביר.

לטענתם, בחקירתו של פרי ביאח"ה אמש, "מלבד הטחת האשמות בעלמא, לא הוצגה לו ראיה כלשהי המעידה על כוונה להימלטות - הוא לא עומת עם דבר, ולא הוצג לו דבר. כל שנטען בפניו הוא שזמם להיעזר באדם מסוים לשם הימלטות. אותו אדם, שפרי ובני משפחתו מקיימים עימו ועם משפחתו יחסים חברתיים מזה שנים, הינו אחד מאנשי העסקים המכובדים בישראל, ובבעלותו חברות ציבוריות הנסחרות הן בישראל והן מחוץ לישראל, ומשכך הטענה שתכנן עימו הימלטות היא הזויה". כאמור, ל"גלובס" נודע כי מדובר בקובי מימון.

וינרוט ו-וולנרמן מציינים כי לפרי יריבים רבים, שאולי אחד מהם העליל עליו עלילה כלשהי. לדבריהם, פרי מאמין בחפותו ובמערכת המשפט ומתכוון לבקש דיון נוסף ואולי אף משפט חוזר, משום שבידיו ראיות חדשות שלא עמדו בפני בית המשפט שהרשיעו.

בדיון שנערך היום אחר-הצהריים הגישה הפרקליטות לבית המשפט מעטפה חתומה ובה חומר חסוי אשר לא נמסר לסניגוריה, ואשר לטענתה היה בו כדי ללמד כי פרי מנסה להימלט מהארץ עוד קודם לתחילת ריצוי עונש המאסר שהוטל עליו. השופטים שמעו במעמד צד אחד הסברים על החומר המודיעיני.

סניגורו של פרי, עו"ד יעקב וינרוט, אמר בפתח הדיון: "ההליך הזה בכל ימי חיי הוא הליך יוצא דופן. נניח שהמידע הזה הוא חסוי, בדרך-כלל נותנים לסניגורים פרפראזה, משהו - האם מדובר בהקלטה, האם מדובר באמירה של מישהו. אנחנו לא ידועים כלום. אין לנו שום מושג קלוש מה טיב המידעים. יש לנו קופסה שחורה. סניגור במצב הזה עומד פה באופן מיותר לחלוטין, אין שום דרך להתגונן. אם זו הקלטה, שיביאו אותה לבית המשפט. אם מדובר באיזושהי אמירה של מישהו - כמספר המטורפים של מדינת ישראל, כמספר הפניות שהיו אלינו, אנחנו קיבלנו טלפון מאדם שאומר שתמורת 50,000 דולר הוא יפתור את כל הבעיות של ישראל פרי. יכול להיות שהמידע הזה נובע מאדם שאינני יודע מה המניע שלו. ישראל פרי ישב ונחקר, לא אמרו לו שום דבר קונקרטי, הוא לא עומת עם כלום. מעבר לאמירה הסתמית הזאת שהוא עומד לברוח, אין כלום".

עו"ד וינרוט ציין בפני השופטים כי במהלך חקירתו במשטרה נשאל פרי לגבי חברו קובי מימון, אשר ייתכן כי הוא קשור לפרשה. עם זאת, מימון לא נחקר עד לרגע זה בקשר לפרשה.

לדברי וינרוט, בידיהם תצהיר של גונדר בדימוס יצחק ניר, בכיר לשעבר בשב"ס, שמאז פרישתו לגמלאות מייעץ בשכר לאנשים האמורים לרצות מאסר בנוגע לזכויותיהם. ניר הצהיר כי נפגש עם פרי באורח קבוע "כי הוא מתעתד להיכנס לבית-סוהר, וזה לא הולך ביחד עם רעיון של הימלטות לחו"ל".

באת-כוח הפרקליטות, עו"ד מיכל עוזר-רוזן, אמרה כי אם יש ראיות שלא קשורות לתיק העיקרי אבל משליכות על חשש מהימלטות - ניתן לעשות שימוש בחומר חסוי. "אנחנו לא מעמידים אדם לדין, אנחנו לא מרשיעים אותו בעבירה ספציפית על סמך חומר שהוא לא ראה. יש פה עוד נתונים שבנסיבות האלה אי-אפשר לגלות אותם, אבל הם משליכים משמעותית על חשש ההימלטות שלו".

לאחר דיון שהתקיים במעמד אנשי הפרקליטות בלבד, החליטו השופטים לבטל את עיכוב ביצוע גזר הדין כאמור.

מהמשטרה נמסר בתגובה כי הם אינם נוהגים להתייחס לפרטי חקירה.