יצרניות ומפעילי הסלולר מבינים ששם המשחק השנה הוא פרסונליזציה

ההשקות הגדולות בתערוכת המובייל השנתית בברצלונה לא הדהימו, והשנה, על רקע המשבר הכלכלי לכולם ברור כי מה שנראה בשנה הקרובה זה בעיקר אפליקציות חדשות בניסיון להתמודד עם הירידה בהכנסות משיחות

ההשקות הגדולות בתערוכת המובייל השנתית בברצלונה לא הדהימו. בשנה שעברה כל הצהרה על ניסוי בדור הרביעי בסלולר תפסה כותרות, והשנה על רקע המשבר הכלכלי לכולם ברור שניסויים טובים בשביל יחסי הציבור אבל בשטח מה שנראה בשנה הקרובה זה בעיקר אפליקציות חדשות בניסיון להתמודד עם הירידה בהכנסות משיחות. הדור הרביעי, בין אם בטכנולוגיית LTE או WiMAX יחכו קצת.

נראה כי כל החברות הגדולות שעוסקות בתשתיות מכירות בבעייתיות שיש למפעילים הסלולריים על רקע המשבר הכלכלי, ומבינות שבעולם שבו ספק אם מישהו מהמפעילים החזיר את ההשקעות ברישיונות לדור השלישי וברשתות - אין מקום לדחוף רשתות דור רביעי. לכן אנו עדים לתופעת "המתיחה" של הרשתות הקיימות בדור 3.5 למה שקרוי דור 3.75 או HSPA.

מדובר בשדרוגים שנועדו להרחיב את היכולת של המפעילים להתמודד עם גידול במספר המשתמשים וזינוק בכמות הדאטה שצומח בקצב מדהים ומהווה מנוע צמיחה מרכזי בקרב כל המפעילים בעולם.

זו הסיבה שפרטנר וסלקום מדברות כבר היום על האפשרות לשדרג את המהירויות ולדלג לקצבים של 21 מגה ביט בשנייה לעומת 7.2 מגה היום, באמצעות שדרוג תוכנה בלבד. הקפיצה למהירויות יותר גבוהות אפשרית בקלות יחסית אבל ההשקעה יותר גדולה בשל הצורך להוסיף אנטנה נוספת בכל אתר ואתר בגלל המעבר לשימוש בטכנולוגיית MIMO (Multiple Input, Multiple Output).

מכיוון שלא מדובר בהשקעות כבדות בהשוואה להחלפת רשת, המגמה הבולטת היא מעבר למהירויות של 40 ו-80 מגה, על בסיס הרשתות הקיימות.

אך "הצינורות" כאמור הן אוטוסטרדה שללא התוכן לא שוות הרבה וזו הסיבה שמפעילים כמו צ'יינה מובייל, שנחשבת לאחת מחברות הסלולר הגדולות בעולם ובעלת קצב צמיחה מדהים - פונות למודלים כלכליים פתוחים ומציעות חנות אפליקציות כדי להציע יותר ויותר שירותים להגביר את הכנסות משירותי Non Voice.

הגישה הבולטת בקרב המפעילים והיצרנים, בעיקר אצל ספקי שירותי ערך מוסף, היא פרסונליזציה כאמצעי למשוך ולשמור לקוחות. גם נוקיה הולכת לכיוון של אפליקציות ושירותים ומתחרה במפעילים. כמו כולם נוקיה מבינה שיש כאן שוק עצום ורוצה לקחת בו חלק ממשי ולא להיות רק היצרנית.

אז למה הפרסונליזציה נהפכת להיות כלי חשוב בתחרות על לב הצרכן? מסתבר שהמפעילים מבינים שלימוד דפוס השימוש של הלקוח הופכת אותו ללקוח נאמן יותר כי אפשר להציע לו שירותים שהוא אוהב. העוצמות שטמונות במכשירים החדשים מאפשרים להם להיות מותאמים לסגנון החיים של הלקוח והרבה יותר אישיים. המפעילים יכולים לנצל את המידע שהם אוספים על הלקוח ולהתאים לו את השירותים שהוא מעדיף ולהשתמש בכך גם במכשיר הבא שימכרו לו.

זה מסתבר, הופך להיות כלי מרכזי בשימור וגיוס לקוחות חדשים בשוק רווי. בישראל, הנמנית על המדינות בעלות שיעור החדירה של טלפונים סלולריים בין הגבוהים זוהי הדרך המתבקשת.

הכותב הוא אורח חברת מוטורולה בתערוכה