כך מפספסים בענק: גזפרום הרוסית ויתרה על אפשרות להשקיע בקידוח תמר ולרכוש מניות ישראמקו

הנושא נחשף במסגרת תביעה אזרחית של מנהל חברת אינפיניטי שניסתה לתווך בעסקה, נגד מנכ"ל ישראמקו, יוסי לוי, בדרישה לקבל החזר הוצאות בסך 63 אלף שקל ; מציאת הגז מול חופי חיפה הורידה מהפרק את האפשרות לייבוא גז טבעי מרוסיה לישראל בהיקף 2-3 מיליארד דולר

ענקית הגז הרוסית גזפרום בחנה אפשרות להשקיע בקידוח תמר מול חיפה, ואף לרכוש מניות בחברת ישראמקו שבשליטת קובי מימון. כך נודע ל"גלובס". הנושא נחשף במסגרת תביעה אזרחית שהוגשה במאי האחרון לבית משפט השלום בת"א על ידי איש העסקים ומנהלה של חברת אינפיניטי, ניסים דג'ילדטי כנגד מנכ"ל ישראמקו, יוסי לוי בדרישה לקבל החזר הוצאות בסך 63 אלף שקל.

בין ישראמקו לדג'ילדטי קיים סכסוך עסקי מזה מספר שנים והצדדים הגישו תביעות הדדיות אחד נגד השני. מכתב התביעה עולה, כי דג'ילדטי ואינפיניטי ניסו לתווך בין ישראמקו לגזפרום. דג'ילדטי טען, כי סוכם מראש בין הצדדים כי כל החזרי ההוצאות של הנסיעות לחו"ל יוחזרו לו, כאשר לוי, המכהן כמנכ"ל ישראמקו, הפר את ההתחייבות.

לוי וישראמקו ענו בתגובה כי בין אינפיניטי לחברה התקיים מהלך ומו"מ עסקי בקשר לעסקאות הקשורות לחיפושי נפט ולפיכך סוכם כי כל הוצאות הנסיעות ישולמו על ידי אינפיניטי. ישראמקו טענה באופן רשמי כי "מטרת הנסיעות לחו"ל היו לצורך הצגה בפני חברת גזפרום הרוסית לגבי האפשרות שזו תרכוש זכויות לקידוחי נפט בישראל, להתמודדות משותפת בפרויקט להולכת גז טבעי בישראל וכן אפשרות שגזפרום תרכוש מניות של חברת ישראמקו שמו"מ זה תחילתו ביוזמה ובתיווך של התובע".

עוד נטען, כי "במקרה שהעסקה היתה יוצאת לפועל, התובע ציפה לקטוף עמלה שמנה מאוד ובשל כך הסכים כי כל ההוצאות הקשורות בנסיעה תחולנה על אינפיניטי".

יצוין, כי שופט בית משפט השלום בת"א יעקב שינמן החליט לדחות את מרבית התביעה, אך חייב את מנכ"ל ישראמקו לשאת בהוצאות בסך 1,500 דולר (6,000 שקל) בגין עלות הנסיעות של רעייתו של מנכ"ל ישראמקו.

אין ספק שעבור גזפרום שמנסה בשנים האחרונות לחדור לשוק הישראלי מדובר בפספוס אדיר, מאחר והגז שנמצא בקידוח תמר היה מאפשר לה להפוך לספקית גז מרכזית למשק הישראלי ולכל אזור אגן הים התיכון. כמו כן,

מציאת התגלית בתמר הורידה סופית מעל הפרק את האפשרות של ייבוא גז טבעי מרוסיה לישראל (דרך טורקיה) באמצעות פרויקט מסדרון התשתית שעלותו נאמדת ב-2-3 מיליארד דולר.

מנכ"ל ישראמקו, יוסי לוי מסר בתגובה, כי "אכן התנהלו מגעים ראשונים מול גזפרום לאחר שבריטיש גז הודיעה על פרישתה מהפרויקט במהלך שנת 2005. גזפרום התעניינה בקידוח, אך העסקה בסופו של דבר לא יצאה אל הפועל".

לוי הוסיף, כי "רכישת המניות בישראמקו היתה בעדיפות משנית ביחס לצירופה של גזפרום כשותפה לקידוח תמר, באותה תקופה חיפשנו חברה בינלאומית במקום בריטיש גז. המטרה העיקרית היתה כניסה משותפת לחיפושי נפט וגז ולקידוח תמר. המגעים לרכישת מניות היו ראשוניים בלבד וכלל לא הבשילו".