לאן הלך הצבי, הצבי הלך לאן

בשקט ובבטחה, ובעצם במהירות ובחוצפה, מגרשת הרשת את הדואר קשישא מהסביבה

רוצה לדעת מה הטרנד הבא באינטרנט? הירשם לניוזלטר טרנדים וקבל את המידע הישר למייל שלך ובחינם

האם מתקרב הקץ לשירותי הדואר כפי שאנחנו מכירים אותם מזה מאות בשנים? ייתכן שכן. שירות הדואר בארצות הברית, אותו ארגון ענק שעד כה חי מהכנסותיו בלי להזדקק לתקציבים פדרליים, מתקשה להתמודד עם ההפסדים הקשים, שהגיעו בשנה שעברה ל-2.6 מיליארד דולר, וצפויים להפוך השנה לסכום כפול ומכופל שיגיע לכ-8 מיליארד דולר.

כבר היום ברור לראשי שירות הדואר האמריקני, המעסיק 685 אלף עובדים ומפעיל 37 אלף נקודות קמעונאיות, שההעלאה המתוכננת ב-2 סנטים במחיר הבול הסטנדרטי למשלוח דואר מקומי לא תצליח לעצור את הסחף. גם ההצעה של שירות הדואר האמריקני לעבור לחמישה ימי חלוקה (כנהוג בישראל) במקום שישה ימי חלוקה לא תצליח להקטין משמעותית את ההפסדים.

אם כל אחד מאיתנו יעשה חשבון מהיר כמה מיילים הוא מקבל למחשב שלו לעומת מספר המכתבים המגיעים לתיבת הדואר שלו, הוא יוכל להיווכח עד כמה שירות הדואר מאבד מהרלבנטיות שלו. אבל מאחר שהדואר האלקטרוני האישי שלנו אינו מאובטח דיו, ספק אם נסכים שמסמכים רגישים, כמו מצב חשבון הבנק, חסכונות בקרן הפנסיה או דו"חות שוטפים על השקעות, יגיעו באמצעות המייל שלנו בתקופה זו, בה גניבת זהות הופכת כבר בארצות הברית למגיפה של ממש. אחד הפתרונות המסתמנים הוא שינוי מוחלט של האופן בו נשלחים דברי דואר אלקטרוני והחלפתו בשירות דיגיטלי מאובטח.

חברת הסטארט-אפ ECM פיתחה פתרון ייחודי, שכבר מוכנס לשימוש בימים אלה במספר ארצות. החברה, המתמחה בהעברה של מסמכים דיגיטליים, כבר עושה עסקים מעבר לים עם הדואר השווייצרי הפועל ב-16 ארצות, שאימץ את הפתרון של ECM. בשבוע שעבר נחתם הסכם עם ה- Swiss Post Box שתשתמש בשירותי ECM בשווייץ, גרמניה, צרפת, אוסטריה, איטליה וליכטנשטיין, כאשר לפחות עוד עשר מדינות יצטרפו במהלך החודשים הקרובים. בינתיים החל לפעול סטארט-אפ נוסף בשם זומבוקס, שהשיק החודש את שירותיו לאחר שנים של פעולות הכנה שבהן יצר לכל כתובת בארצות הברית תיבת דואר אישית וירטואלית באתר של החברה, המכיל היום למעלה מ-150 מיליון תיבות.

השירות הוא ללא תשלום, וכל בעל כתובת בארצות הברית יכול להצטרף אליו. מנהלי החברה אומרים, כי מערכת האבטחה של השירות מבוססת על חוק HIPAA שלפיו מאובטחים מסמכים רפואיים בבתי חולים ובמרפאות והיא כה הדוקה, עד כי מובטח שאף נמען לא יקבל בתיבת הדואר האישית שלו אפילו דואר זבל יחיד בלבד.

כל מכתב שמגיע לזומבוקס והמיועד לנמען כלשהו נסרק, ומועבר לתיבת הדואר האישית שלו. כל צרכן שיירשם יקבל לבית את הסיסמה האישית שלו בדואר נייר שמור, ויוכל להיכנס לתיבה המאובטחת שלו על-ידי הקלדה של כתובתו והסיסמה שלו באתר של זומבוקס.

הדואר שמתקבל מוצג ויזואלית כמעטפה מקורית סגורה, כך שהנמען יוכל לפתוח אותה בהקלקה ולצפות במסמך הנתון בה, שיוצג אף הוא בפורמט זהה לחלוטין למסמך הנייר המקורי, ולהחליט אם להעביר אותו אל המייל שלו, להדפיסו, לגרוס אותו או לאחסן אותו באתר של זומבוקס. כל נמען יכול גם לשלוח דואר בכך שיעלה לאתר מסמך וורד או PDF יקליד את כתובת הנמען, שיקבל אותו באופן מיידי ישירות לתיבת הדואר הוירטואלית האישית שלו.

המודל העסקי של זומבוקס בנוי על גורמים השולחים כמויות דואר גדולות, כמו רשויות ממשלתיות, מוסדות פיננסיים וגורמים מוסדיים אחרים, שמהם ייגבה סכום של 5 סנט עבור כל דבר דואר שיישלח על-ידם. מחיר זה הוא אטרקטיבי בהשוואה לעלות הגבוהה של הפקת המסמך והמשלוח שלו, המגיעה ל-50 סנט ועד לדולר אחד. כך יוכלו גורמים רבים, כמו חברות סלולאר, שירותי אינטרנט, חברות כבלים ולוויין, כמו גם בנקים וגורמים אחרים, להגיע לחיסכון משמעותי בהוצאות. גורמים אלה יכולים לשלוח באמצעות אתר זומבוקס מיליוני דברי דואר וירטואליים, כאשר כל אחד מהנמענים יקבל את דבר הדואר המיועד אליו בתיבת הדואר האישית שלו.

זומבוקס נוסדה לפני כשנתיים על-ידי היזם הסדרתי מורי פרידמן, לאחר שגייסה 4 מיליון דולר, והיא מעסיקה היום 33 עובדים. לשירות כמו זומבוקס יתרונות נוספים, בעיקר בסינון המוחלט של דואר זבל, מה שיאפשר לצרכנים הסובלים מכך לעבור לתיבות הדואר האישיות שלהם, שיהיו נקיות מדברי דואר לא רצויים. סביר להניח כי בעתיד יוכל כל צרכן לקבל הודעת מייל למחשב שלו שתודיע לו על דואר המחכה לו בתיבה האישית, ובכך יוכל להיות מעודכן בזמן אמיתי.

קשה לדעת בשלב זה איזה מבין השירותים החדשים אכן יהפוך לסטנדרט החדש, אך ברור מעל לכל ספק כי רשויות הדואר בעולם יצטרכו להמציא את עצמן מחדש, שכן עתיד הדואר הפיסי במתכונת המוכרת לנו מוטל בספק. הדואר המלכותי הבריטי, למשל, עומד לפטר 16 אלף מתוך 180 אלף העובדים שלו, כחלק מתוכנית התייעלות שנועדה להקטין את הגירעונות שלו, כחלק מתכנית להקטין בכ- 10% את ההוצאות שלו ולהטמיע טכנולוגיות חדשניות, שעדיין לא נחשפו על ידו.

גם דואר ישראל, אשר לפני שלוש שנים הפך לחברה ממשלתית, מחפש דרכים חדשות להגדיל את הכנסותיו: הוא רואה באינטרנט את אחד מתחומי ההתרחבות; האתר שלו מקבל ציונים טובים ברמת הידידותיות למשתמש, כמו האפשרות להזמין נסח טאבו בפורמט PDF; והרצון שלו, לפי פרסומים בכמה מכלי התקשורת, להפוך לחברה סלולארית.


• הכותב הוא יועץ לשיווק
www.trends-news.com