אמיר אדר על כי"ל: "המחצית הראשונה של 2009 תהיה חלשה לצד חוסר בהירות עד לתום המו"מ עם הסינים"

אדר הדגיש כי התמונה אכן עגומה אך גם ידועה, נתונים אלו תואמים את מצב התעשייה וצפי החברות עצמן ; לימור גרובר: השאלה הגדולה היא איזה מחיר ישיגו היצרניות הרוסיות עם הסינים

אמיר אדר, מנהל מחלקת המחקר בהראל פיננסים אמר בסקירה על מניית כי"ל כי מלאי האשלג ממשיך לעלות כשבחודש ינואר נרשמה עלייה של כ-680 אלף טון לרמות של 3.1 מיליון טון - חזרה לרמה של ינואר 2006.

אדר הדגיש כי התמונה אכן עגומה אך גם ידועה, נתונים אלו תואמים את מצב התעשייה וצפי החברות עצמן הצופות כי רבעון הראשון יהיה חלש אף יותר מהרבעון הרביעי. אנו ממשיכים להעריך כי המחצית הראשונה תהיה חלשה ותאופיין בהתנקות מלאים בשרשרת ההפצה לצד חוסר בהירות עד לתום המו"מ על הסינים.

עוד ציין אדר כי לראשונה מזה מספר חודשים ניתן לראות ירידה במלאי הפוספט. מלאי ה-DAP רשם ירידה של כ-162 אלף טון ומלאי ה-MAP רשם ירידה של כ-70 אלף טון. למעשה מדובר בהמשך ישיר לעצירת העליה בדצמבר ונראה כי ההשבתות הנרחבות בתחום עשו את שלהן.

לימור גרובר: השאלה הגדולה היא איזה מחיר ישיגו היצרניות הרוסיות עם הסינים

לימור גרובר מפסגות בית השקעות התייחסה לפירסום אתמול של דו"ח מלאי הדשנים של היצרניות הצפון אמריקאיות ואמרה כי "מלאי האשלג המשיך במגמת העלייה החדה ובינואר עלה ב-28% לעומת חודש דצמבר והוא נמצא 39% מעל הממוצע ב-5 השנים האחרונות. המלאי עלה למרות שהיקפי הייצור צומצמו ב-30% בדצמבר".

גרובר אמרה ש"נראה כי התופעה הזו אופיינית לא רק ליצרניות הצפון אמריקאיות אלא ליצרניות בכל העולם. כעת, השאלה הגדולה היא האם היצרניות הרוסיות, הסובלות גם הן ממחסור בביקושים ועלייה במלאים שמכבידה על התזרים, יצליחו להחזיק מעמד במו"מ מול הלקוחות הסיניים ולשמור על מחיר האשלג בחוזה החדש,.

גרובר ציינה כי לגבי דשני הפוספט התמונה מעודדת יותר כאשר הקטנת הייצור (בהיקף משמעותי של 55%) הצליחה לייצב את מגמת הגידול במלאי והוא רשם ירידה לראשונה מזה 6 חודשים. מלאי ה- DAP ירד ב- 17% ומלאי ה- MAP ירד ב- 10%. לירידה במלאי תרמה גם התאוששות בביקושים מהודו, כאשר היצוא למדינה רושם עלייה של 12%.