קרן המטבע הבינלאומית: הצמיחה תעמוד על 0.5% בלבד - יש מקום להרחבה מוניטארית נוספת

מדובר בתחזית צמיחה אופטימית יותר מזו של בנק ישראל, שצופה ירידה של 0.2% בתמ''ג הישראלי בשנה הנוכחית ; בטיוטה הראשונה של הדו''ח תחזית הצמיחה עמדה על 1.5%

"לנוכח היחלשות בהשקעות ובייצוא אנו צופים למשק הישראלי צמיחה של חצי אחוז בלבד ושיעור אינפלציה של כ-1.5% בשנת 2009. התאוששות קלה צפויה רק ב-2010", כך כותבים כלכלני קרן המטבע הבינלאומית שמפרסמת היום (ד') את הדו"ח הסופי על כלכלת ישראל לשנת 2008.

מדובר בתחזית צמיחה אופטימית יותר מזו של בנק ישראל, שצופה ירידה של 0.2% בתמ''ג הישראלי בשנה הנוכחית. עם זאת, נזכיר כי בטיוטה הראשונה של הדו''ח תחזית הצמיחה עמדה על 1.5%.

ב-IMF סבורים כי המדיניות הכלכלית של הממשלה ושל בנק ישראל יכולה לסייע: "אנו ממליצים נקיטת צעדים לתמיכה במתן אשראי במשק, יעד גרעון גמיש בטווח הקצר אך תוך נקיטת יעד חוב-תוצר נוקשה בטווח הבינוני והמשך ההרחבה המוניטארית" לשון הדו''ח.

הדירקטורים בירכו את קרנות המנוף לרכישת אג"ח קונצרניות והמליצו כי הן צריכות להתרכז תמיכה על אשראי חדש של פירמות איתנות ובעלות כושר פרעון. כמו כן, מסכימים הדירקטורים כי מתן ערבויות לבנקים הוא צעד מנע חשוב שתומך בבנקים. ב-IMF משבחים את תוכניות האצה של האוצר אך מדגישים כי "אם המצב הגלובלי והפנימי ידרדר, יהיה צורך בנקיטת צעדים נוספים. תוכניות למצבי חירום כלכלי חייבות להיעשות ובהקדם האפשרי".

במישור הפיסקאלי ממליצים הכלכלנים לאפשר ל"מיצבים האוטומטיים" לפעול באופן מלא, קרי לאפשר גידול גרעון עקב הירידה הצפויה בתקבולי המס עקב המשבר והעלייה הטבעית בהוצאות הממשלה.

עם זאת, מדגישים שוב כלכלני הקרן כי אין למשק הישראלי מרחב תמרון ואפשרות להגדיל מעבר להכרח את ההוצאות שכן הדבר עלול להגדיל את החוב, שממילא הוא כבר גבוה מאוד.

כתוצאה מכך מדגישים כי יש לבטל את יעד הגרעון של 1%, שכן הוא צפוי להיות גבוה מ-4%, על מנת לתת למייצבים האוטומטיים לפעול. ב-IMF גם טוענים כי המגבלה בשיעור גידול ההוצאה עד ל-1.7% גם דורשת תיקון, ובמקומה יש לקבוע שיעור תלת-שנתי שיאפשר לממשלה גמישות פיסקאלית גדולה יותר.

הדירקטורים מדגישים כי "המדיניות המוניטארית היא זו שצריכה להוביל את המדיניות הכלכלית", בזאת דרך המשך הפחתות בריבית (נזכיר כי הדו''ח נכתב ברובו בסוף דצמבר). בהקשר של בנק ישראל, שיבחו הדירטורים את תוכנית רכישות המט''ח והדגישו את החשיבות של חקיקת חוק בנק ישראל חדש.