"השתתפות באירופה זה בור שקשה מאוד לחזור ממנו"

אין בונוסים, הנסיעות הן מכה לכיס, האירוח של היריבות והשופטים גם הוא צרה; מכבי ראשל"צ הפסידה את העלייה לרבע גמר EHF ("גביע אופ"א של הכדוריד"), והיו"ר יוסי גבע מנסה למזער נזקים כספיים מההצלחה באירופה

עד היום (שבת) בצהריים, כשאנחנו עמוק בתוך פברואר, לענפי הכדור הישראלים נשארו רק שתי נציגות בגביעי אירופה. מלבד מכבי תל אביב בכדורסל, יש את מכבי ראשל"צ בכדוריד שנכשלה היום בניסיון להעפיל לרבע גמר גביע EHF - המקבילה לגביע אופ"א בכדורגל וליורוקאפ בכדורסל. למרות שניצחה במשחק הראשון בשבוע שעבר בראשל"צ את סגנית אלופת רוסיה אסטרחן 29-21, היא נוצחה בגומלין ברוסיה 35-23 וסיימה את דרכה במפעל.

אבל אם במכבי של ת"א, קבוצה עם תקציב שנתי של 25 מיליון דולר, מרוויחים מאות אלפי דולרים מכל שלב שעוברים באירופה (ערוץ 10 למשל משלם למכבי פר-משחק), במכבי של ראשל"צ, קבוצה עם תקציב שנתי של 3.3 מיליון שקלים, בעיקר מנסים למזער את הנזקים הכלכליים של ההצלחה באירופה. "בשבילנו להשתתף באירופה זה לא כלכלי, נקודה", אומר היו"ר יוסי גבע. "לפעמים זה אפילו יכול להיות בור שקשה מאוד לחזור ממנו. יש אנשים בקבוצה שאומרים שאני לא נורמלי ושאני אתרסק מבחינה כלכלית, אבל מבחינתי יש לזה חשיבות שהיא מעבר למספרים. הערך המוסף הוא לא תמיד בשורה התחתונה".

שמות גדולים, כסף קטן

זו השנה השביעית ברציפות שמכבי ראשון משתתפת בגביע אירופאי, וגבע למוד הניסיון יודע שקשה למנף את ההצלחות ביבשת לשדרוג כלכלי של המועדון. "כל מפגש כזה עולה לנו בין 100 ל-150 אלף שקל, תלוי מי היריבה", הוא אומר. "בארץ אנחנו צריכים לממן את השהות והאירוח של הקבוצה השנייה והשופטים, ובנסיעה לחו"ל את הטיסות שלנו. בדרך כלל לא נוסעים לערים המרכזיות באירופה ולכן צריך לקחת טיסות המשחק ולשהות בחו"ל יום או יומיים לפני ואחרי המשחק, מה שכמובן מייקר את העלויות.

"בשלב מסוים", מגלה גבע, "ניסנו לפתות את הרוסים להעביר את שני המשחקים לישראל, כדי לחסוך להם כסף. אבל כנראה שאין להם בעיות כספיות, כי התשובה שלהם היתה שגם הם מוכנים לארח אותנו לשני המשחקים".

* אפילו ממפגש בשמינית הגמר מול סגנית אלופת רוסיה אי אפשר להרוויח משהו?

"השלב הזה הוא עדיין לא רווחי, אבל אני מאמין שאם נעלה בשבת לרבע הגמר אז נוכל אולי להתחיל להתקרב לאיזון. אם נעלה שלב אני מתכוון לפנות לכל הגופים הציבוריים, עיריית ראשון לציון, מרכז מכבי ואיגוד הכדוריד, ואני בטוח שהם יתנו לנו תמיכה על ההישג. אני גם אפנה לכל 35 הספונסרים שלנו, ואציע להם להגדיל את התמיכה עבור העלייה לשלב הבא. אגודת כדוריד היא לא עסק כלכלי פרופר. המון קשרים, גם העסקיים, עובדים לפי היכרויות, רוח משפחתית ולפעמים גם רגשות".

כשגבע מדבר על כמות גרנדיוזית של ספונסרים, כדאי לציין כי בסופו של דבר המספר בשורת ההכנסות הוא לא כל כך גדול. אחדים מהספונסרים תומכים בסכומים של אלפי שקלים בודדים לעונה.

* תהיה אפשרות למנף את ההישג כדי להשיג עוד ספונסרים?

"אם נעלה שלב, אני מאמין שנוכל למצוא ספונסר מרכזי שייקח על עצמו באופן נקודתי את מפגש רבע הגמר. בשלב 8 האחרונות כבר יש שמות יחסית גדולים, ותהיה אפשרות למשוך גופים עסקיים שביום יום הכדוריד לא מדבר אליהם".

מזל שיש דרבי

ענף הכדוריד, כמו שאר הענפים הקטנים בישראל, זקוק לחשיפה ושידורים בטלוויזיה כדי לשרוד. עד העונה החיבור בין ערוץ הספורט לאיגוד הכדוריד היה אחד החזקים, אך הערוץ לא מוכן לשלם עבור הפקת השידורים. לכן בכל שנה נמצא ספונסר שמממן את השידור הישיר מדי יום שישי אחרי הצהריים, כשמכבי עצמה נהנת מכ-15 שידורים במהלך העונה (תלוי בהישגים). השנה מדובר בבנק יהב שתומך בליגה בכ-300 אלף שקל.

בשבועות האחרונים, לאור ההחלטה של מועצת הכבלים והלוויין לאסור על ערוץ הספורט לשדר שידורים חיים בערוצים בתשלום, החל ערוץ הספורט לצמצם את השידורים של הענפים הקטנים. בין היתר לא שודרו חצי גמר גביע המדינה בכדורעף ואליפות ישראל בשחייה. האם גם הכדוריד יימחק מהממיר?

"הכדוריד מאוד חשוב לערוץ הספורט וזה שיתוף פעולה פורה לשני הצדדים", מנסה גבע להרגיע. "בזמן הפלייאוף, וכמובן גם במשחקי דרבי, השידורים מושכים קהל ברמה ארצית, וגם ערוץ הספורט יודע את זה. לגבי המשחקים באירופה, כל הנושא השיווקי נופל עלינו, אבל בזכות הקשרים שלנו עם הערוץ, אנחנו מצליחים למצוא מודל לשידור גם של המשחקים האלה".

* אתם לא מקבלים שום תשלום עבור זכויות השידור?

"ביום שנקבל מערוץ הספורט צ'ק, אפילו על סך של 100 דולר, זו תהיה היסטוריה. אני מאמין שנגיע ליום הזה".

על שידור הגומלין מרוסיה אין כמובן על מה לדבר. הרוסים לא מצלמים את המשחק, אבל בעקבות מאמץ של מכבי ראשל"צ ייצא יחד עם הקבוצה כתב של ערוץ הספורט שיצלם אותו ויכין כתבות. "מלבד החשיפה של המסע שלנו לרוסיה, יש חשיבות מאוד גדולה לצילום של המשחק", מסביר גבע את הדינמיקה בענף. "בכדוריד יש לשופטים משקל מכריע מאוד, והחלטה אחת, כמו למשל להוציא את הכוכב שלך לעונש של 2 דקות, יכולה לגמור את המשחק. לכן אם השופט יודע שהמשחק מצולם, הוא לוקח את זה בחשבון וזה יכול להשפיע על ההחלטות תוך כדי משחק. אני גם מתכוון להתראיין לפני המשחק בחליפה ועניבה וליצור רושם רשמי, כדי שהשופטים יבינו שאנחנו לוקחים את זה מאוד ברצינות ושאי אפשר לבלף אותנו".

לגבי השתתפות במפעל הבכיר יותר, ליגת האלופות, הרי שכאן גם אם תזכה באליפות מכבי ראשל"צ לא תלויה רק בעצמה. "בשנים האחרונות הקבוצות הישראלית כמעט לא השתתפו בגביעי אירופה, ולכן לא היה לישראל ניקוד גבוה והיא לא קיבלה כרטיס למוקדמות ליגת האלופות", מסביר גביע. "אני מקווה שיחד עם ההצלחה שלנו והעובדה שגם הפועל ראשל"צ ואס"א תל אביב השתתפו השנה במפעלים האירופיים, ישראל תקבל ניקוד גבוה מספיק ובשנה הבאה נוכל להתמודד במפעל הבכיר".

"ואז", מרשה גבע לעצמו לפנטז. "אם מצליחים לעלות שם לשלב הבתים, יש כבר מענקים ואפשר אפילו להרוויח כמה גרושים מההרפתקה האירופאית". ומה לגבי בונוסים לשחקנים? "אנחנו מחלקים מענק על עלייה לכל שלב - מענק הסיפוק".