תחקיר באי.בי.סי: מיידוף החזיק בחשבונות סודיים בשווייץ ובבנק לא ידוע באפריקה

כך אמר עו"ד ארווינג פיקארד, שמונה ע"י בית-המשפט לפרק את כל נכסי מיידוף ולהחזיר את המירב לאלפי קרבנותיו ; מיידוף העביר לחשבונות כספים באמצעות מסלקה בלוקסמבורג ; לא רכש אפילו מניה אחת למשקיעיו, למרות שכל משקיע קיבל דו"חות תקופתיים מפורטים עם רשימה ארוכה של מניות שנרכשו כביכול למענו ; עד עתה נרשמו 2,350 לקוחות של מיידוף - ככל הנראה המספר יוכפל

ברנרד מיידוף לא רכש אפילו מניה אחת לאלפי משקיעיו במשך השנים, למרות שכל משקיע קיבל ממיידוף דו"חות תקופתייים עם פירוט מדוקדק של מניות שנרכשו כביכול למענו. כך אמר אתמול (ו') עו"ד ארווינג פיקארד, שמונה ע"י בית-משפט בניו-יורק לפרק את כל נכסי מיידוף ולנסות להחזיר את המירב לאלפי קרבנותיו. הוא דיבר בכנס של משקיעי מיידוף במנהטן.

לפי העתקים של כמה דו"חות, שהוצגו אתמול בתחקיר של רשת אי.בי.סי. על מסכת ההונאות, כל ה"מניות" היו ממשפחות טובות: חברות שהיו, לפחות עד העת האחרונה, בצמרת המשק בארה"ב, מקוקה-קולה ועד מייקרוסופט, ושאזכור שמותיהן נועד כנראה לטפח אמון אצל המשקיעים.

"אין בידינו שום ראיה שמצביעה על כך שמניות כלשהן נרכשו ב-13 השנים שחלפו למען חשבונות הלקוחות (של מיידוף) ", אמר פיקארד למשקיעים. "מבחינתנו, זה מקרה שבו מזומנים הוכנסו לקופה, מזומנים הוצאו ממנה".

דיוויד שיהאן, עו"ד בצוותו של פיקארד, אמר כי בבסיס הונאת מיידוף היתה "תכנית פונזי שבה לא נרכשה אפילו מניה אחת".

שיהאן דיווח, כי מפרקי הנכסים ינסו להחזיר לקופה הכללית מה שהם מכנים "רווחים כוזבים" שקיבלו חלק ממשקיעי מיידוף על פי כלל הברזל של הונאות פונזי: ראשון נכנס, ראשון מקבל. במילים אחרות, משקיעים מעטים קיבלו "תשואות" נאות על השקעות במניות שעשה מיידוף בשמם, כביכול. בפועל, הכספים ששולמו למשקיעים מסוימים היו כספי משקיעים שהצטרפו לרשת הפונזי בשלב מאוחר יותר.

"לא היו תשואות כי לא היו מניות", אמר שיהאן למשקיעי מיידוף. "אני מבין שכמה מכם עשויים לחשוב שמדובר ברווחים ושזה הכסף שלכם. אבל, למעשה, הכל פיקציה. אלה מכם שקיבלו כספים ממיידוף, מחזיקים למעשה בכספי אנשים אחרים".

פיקארד אמר, כי עד עתה עלה בידו להציל כ-950 מיליון דולר. הוא מקווה לגייס כספים נוספים ממכירות נכסים לגיטימיים של מיידוף, כגון חטיבת סחר ניירות הערך שלו. לדבריו, עד עתה נרשמו במשרדו 2350 לקוחות של מיידוף. הוא צופה שהמספר יוכפל עד 2 ביולי, מועד היעד לסגירת הרשימה.

כזכור, חשוד מיידוף בהונאת קרנות גידור, בנקים, קרנות צדקה ומשקיעים פרטיים, בארה"ב ומחוצה לה, שהפסידו כ-50 מיליארד דולר בתכנית הפונזי שרקח מיידוף. חלק גדול מהקרבנות הם יהודיים ורוב קרנות הצדקה שנכוו תורמות למוסדות יהודיים, לרבות בישראל.

לפי התחקיר באי.בי.סי, נתגלו בספרי מיידוף רישומים על העברות כספים בסך יותר מחמישה מיליארד דולר לבנק בשוויץ ולבנק לא ידוע באפריקה. הכספים הועברו באמצעות מסלקה בינלאומית שפועלת מלוקסמבורג. החוקרים חושדים, שמיידוף השתמש בשמו של נורמן לוי, אחד מלקוחותייו, שמת, וכן בשם של קרן ידועה, פיקאואר פואנדיישן, ככיסוי להערות כספים בסכומים שעולים על 10 מיליארד דולר.

צלמי התכנית הצליחו לצלם את מיידוף בחדר העבודה שלו, בדירת פאר במנהטן. הוא נראה יושב מול מחשב וקורא את המסך בעיון, תוך התעלמת מהעובדה שהוא שכח לסגור את הווילונות.