מדד מנהלי הרכש של מדינות מרחב האירו גלש בפברואר למיתון עמוק יותר

[למדור שוקי עולם] המדד המשולב של מנהלי הרכש, במגזר היצרני ובמגזר השירותים, ירד ל-36.2 נקודות בפברואר מ-38.3 נקודות בינואר - שפל חדש במדד זה, שמתפרם משנת 1998

ירידות חדות מהצפוי בסקר מנהלי הרכש במגזר הפרטי ב-16 מדינות מרחב האירו הפיגו את התקוות שהמצב הכלכלי מתייצב. הנתונים החדשים מצביעים על כך שההתדרדרות ברבעון הראשון של 2009 תהיה חמורה אפילו מזו של הרבעון האחרון בשנה שעברה.

המדד המשולב של מנהלי הרכש, במגזר היצרני ובמגזר השירותים, ירד ל-36.2 נקודות בפברואר מ-38.3 נקודות בינואר, שפל חדש במדד זה, שמתפרם משנת 1998, לאחר שבינואר נרשמה עלייה קלה. ניקוד של מתחת ל-50 מציין התכווצות בפעילות.

סימני ההתמתנות בקצב הירידה בפעילות "נמחקו למעשה", אמר כריס וויליאמסון, הכלכלן הראשי של מרקיט אקונומיקה, החברה שעורכת את סקרי מנהלי הרכש. "אין עדיין שום סימן את התייצבות".

עם תחזית כלכלית קודרת יותר גם ביפן, הנתונים במרחב האירו מדגימים היטב איך אזורים כלכליים שתלויים במידה רבה ביצוא תעשייתי לצמיחתם הפכו לאזורים הפגועים ביותר במשבר העולמי הנוכחי.

רבים צופים שהבנק המרכזי האירופי יגיב בחודש הבא בהפחתת ריבית נוספת. שוקי ההון מעריכים שה-ECB ינמיך את ריבית היעד העיקרית שלו בחצי נקודות אחוז ל-1.5% - שפל היסטורי.

ז'אן-קלוד טרישה, נשיא ה-ECB, אותת שוב שלשום שהוא מודאג מן ההשלכות של הפחתת הריביות הרשמיות לאפס. אך עם ההתפוגגות המהירה של האינפלציה במרחב האירו, עלוות ההלוואות עשויות להמשיך לרדת גם אחרי ההפחתה הצפויה בחודש הבא.

נתוני התמ"ג האירופי שפורסמו לפני כשבועיים הצביעו על נסיגה של 1.5% בתוצר של מרחב האירו ברבעון הרביעי של 2008 - הנסיגה העמוקה ביותר באירופה היבשתית מאז תום מלחמת העולם השניה.

מדדי מנהלי הרכש נחשבים למדריכים מעודכנים מדויקים יחסית למגמות בפעילות הכלכלית. בהנחה שבמארס לא ירשם שיפור, הנתונים של פברואר מצביעים על ירידה של כ-1.8% בתוצר של מרחב האירו ברבעון הראשון הנוכחי, אומר וויליאמסון.

כמה כלכלנים רואים ניצני תקווה. אנדריאס ריס מבנק אוני קרדיט במינכן ציין שמדד מנהלי הרכש במגזר היצרני הגרמני עלה קלות בפברואר, מה שיכול להתברר כמשמעותי מפני שהמגזר הזה "באמת קובע אם הכלכלה הגרמנית תרשום קאמבק במחצית השניה של השנה".

אך מדדי מנהלי הרכש מראים שהמיתון מתרחב. התעסוקה במרחב האירו ירדה זה החודש השמיני ברציפות, וקצב אובדן המשרות במגזר היצרני כפול ביחס למגזר השירותים. גם האיתנות היחסית של הכלכלה הצרפתית, שנהנתה מביקוש מקומי חזק יחסית, נשברה בפברואר. המדד המשולב הצרפתי ירד בפברואר ל-37.3 נקודות מ-40.4 נקודות בינואר.