ההקלות לזכייני הערוצים 2 ו-10 במסגרת מיקוד הרגולציה יחולו משנת 2008 ואילך

ועדת הטלוויזיה במועצת הרשות השנייה המליצה גם על כללים חדשים לקידום אתרי האינטרנט של זכייניות ערוץ 2 על המסך, על ניוד פרסומות ועל ניוד ז'אנרים של סוגה עילית משנה לשנה

שינויים ברגולציה: עם סיום תהליך מיקוד הרגולציה במועצת הרשות השנייה, מסתמנים שינויים משמעותיים בתחום הטלוויזיה. על פי המסתמן, מועצת הרשות תאפשר ניוד בין ז'אנרים מסוגה עלית משנה לשנה ומז'אנר לז'אנר. כמו כן, נושא הפרסומות יעבור לשיקול דעתן של הזכייניות, תוך עמידה במכסה כוללת ומתן אפשרות לנייד בין השעות. עוד מסתמן כי היקף ההפקה הקנויה לעומת ההפקה העצמאית יישמר, אולם היקף ההכרה בפיתוח (תוכניות בפיתוח שלא עולות לבסוף לאוויר) יגדל מאחוז אחד ל-5%.

מסתמן כי מיקוד הרגולציה תחול כנראה על שנת 2008 ואילך, ולא על שנים 2006-2007. את התהליך מוביל חבר מועצת הרשות השנייה ויו"ר ועדת טלוויזיה, אייל בוחבוט, שעומד בראש גיבוש המתווה של מיקוד הרגולציה שאמור להיכנס לתוקפו החל מה-1 במארס באופן מיידי.

בדיון שהתקיים ביום חמישי האחרון בנושא מיקוד הרגולציה והמסקנות שהתקבלו בעקבות השימועים שנערכו בשבועיים האחרונים, הוחלט לחלק את הנושאים ל-5 קטגוריות שמטרתן לעשות סדר בשוק הטלוויזיה המסחרית בישראל.

בנוגע להכנסות הזכייניות מתוכן שיווקי ומניוד דקות פרסום, החליטה המועצה לבקשת הרשות השנייה לפעול לשינוי חקיקה, ולקבל את דו"ח אסא כשר שעסק בתוכן שיווקי וקבע כי ניתן לאפשר תוכן שיווקי גלוי בתוכניות מסוג בידור וריאליטי, וכן בחלק מתוכניות הדרמה. בקטגוריה זו הועלתה גם שאלת עמלות הפרסום. בוחבוט המליץ שתבוצע חקיקה בעניין עמלות הפרסום והשקיפות וכן נושא ניוד דקות פרסומת כך שיאפשר לזכיין שיקול דעת בנושא ניוד דקות משעה לשעה תוך שמירה על מכסה על פי חוק.

במסגרת הדיון עסקו במועצה גם בקידומם של אתרי האינטרנט של הזכייניות על המסך. בעניין זה מסתמנות שתי אפשרויות: אחת היא שהרשות השנייה תגבה תמלוגים מהזכייניות גם מהכנסות מהאינטרנט, ואז זמן קידום האתרים על המסך יהיה חופשי. לחילופין, לא יגבו תמלוגים בגין ההכנסות מהפעילות האינטרנטית, אולם קידום האתרים על המסך ייחשב כזמן פרסומות לכל דבר.

בנוסף עסקה כאמור המועצה בהחלת מיקוד הרגולציה שתחול כנראה כבר ב-2008. בוחבוט ציין כי כל נושא מיקוד הרגולציה צריך להיות מיידי, ועל מנכ"ל הרשות השנייה להביא לשינוי ארגוני מיידי שיתמוך בשינויים שיעשו באמצעות מיקוד הרגולציה.

במהלך הדיון קרא בוחבוט לשר התקשורת הבא לאפשר למועצה תנאי אכיפה כפי שניתנים למועצת הכבלים והלוויין, וקרא למועצה לראות במיקוד הרגולציה שלב ראשון לקראת המעבר לרישיונות. כמו כן ציין בוחבוט כי המועצה תמליץ על צמצום היקף התמלוגים לאוצר והפחתת דמי הזיכיון בהתאמה לצורכי הרשות, מאחר ולדבריו הרגולטור אינו אמור להיות ממומן על ידי הזכייניות, אלא על ידי המדינה. כמו כן קרא בוחבוט להקמת ועדה לנושא התדרים וחדר השידור המצוי כיום ברשות.

עוד ציין בוחבוט כי המועצה תמליץ על שינוי חקיקה לגבי JCS כך שתוכל להפיק גם עבור ערוץ 2, דבר שכיום אסור לה על פי חוק וזאת לאחר שהשליטה בחברה מצויה בידי רון לאודר המחזיק גם במניות ערוץ 10.

בוחבוט העביר גם ביקורת על הרשות השנייה ואמר כי, "אני חושב שעל הרשות להפסיק להתעסק בפנקסנות יתר. יש לאפשר לזכייניות לעשות טלוויזיה כמו שצריך".