סיכום יפעת בקרת פרסום לשנת 2008: גידול של כ-10% במגזרים הערבי והחרדי, סטגנציה במגזר הרוסי

עם זאת, המגזרים עדיין רחוקים מלקבל את חלקם היחסי מעוגת הפרסום ; קבוצות הפרסום הגדולות שולטות במגזר הרוסי, אבל במגזרים החרדי והערבי שולטים משרדים שלא שייכים אליהן ; המובילים: מקאן במגזר הרוסי, בולטון-פוטנציאל במגזר החרדי וסקטורס במגזר הערבי

תקציבי הפרסום המופנים למגזרים בתוך האוכלוסייה הכללית נהנו ב-2008 מעלייה לעומת 2007, אך עדיין מדובר בתחום קטן בענף הפרסום: שלושת המגזרים - הרוסי, החרדי והערבי - רחוקים מלקבל את הנתח היחסי שלהם בהשוואה למקום שתופסות אוכלוסיות אלה מכלל תושבי ישראל. מסיכומי יפעת ומשיחות עם פרסומאים במגזרים, עולה כי במגזרים הערבי והחרדי יש עלייה של כ-10% בהיקפי הפרסום, לעומת סטגנציה במגזר הרוסי - בדומה למגזר הכללי.

למרות הניסיונות של קבוצות הפרסום הגדולות להיכנס ולשחק במגרשי המגזרים, נתוני 2008 מראים כי פרט למגזר הרוסי, במגזרים הערבי והחרדי הם עדיין אינם שחקנים, והזירה נשארת של משרדים ייעודיים מתמחים שאינם שייכים לקבוצות הפרסום הגדולות.

כדי להבין כמה נמוכים יחסית התקציבים המופנים למגזרים, די להתבונן בהיקפם של שני משרדי הפרסום הגדולים במגזר הרוסי: מקאן אריקסון וטריו מקבוצת אדלר-חומסקי. היקף הפרסום של כל אחד משני המשרדים מגיע לכ-21 מיליון שקל - פחות מהיקף משרד מחוץ לטבלת 20 המשרדים הגדולים במגזר הכללי.

המגזר הרוסי: מקאן ואדלר בראש

עבור מקאן אריקסון וטריו - היקף הפרסום ב-2008 משקף גידול של כ-14% לעומת 2007. הלקוחות הבולטים של מקאן השנה היו yes, לוריאל, סלקום והמשביר החדש לצרכן. טריו פרסמו בעיקר את פרוקטר אנד גמבל, עיתון וסטי על שלל המגזינים שלו, פלאפון ועוד.

פרסום מגזרים הקשור כיום לקבוצת באומן-בר-ריבנאי נמצא בסטגנציה עם גידול זעיר של 2%, ושומר על מיקומו במקום השלישי. שני משרדים בסוף העשירייה שמראים גידול משמעותי הם לפ"מ ויורו - עם 33% ו-35% בהתאמה. עם זאת, אחרי הגידול הדו-ספרתי, היקף הפרסום של לפ"מ הוא 5.3 מיליון שקל ושל יורו - 4.6 מיליון שקל.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "העובדה שהמגזר הרוסי הוא המגזר היחיד עם טלוויזיה מסחרית, הופכת אותו לאטרקטיבי עבור משרדי הפרסום מהמגזר הכללי, ששבעה מהם מתמקמים בעשירייה הפותחת שלו".

רוב הקטגוריות מבין עשר הקטגוריות המובילות בפרסום גדלו ב-2008 בשיעורים מסוימים למעט שתי קטגוריות חריגות: תקשורת סלולארית, שבה ירד היקף הפרסום בכ-30%, וכבלים ולווין, שירדה ב-20%. מדובר בשתי קטגוריות שצמצמו השנה תקציבים גם במגזר הכללי.

קטגוריית רשתות השיווק היא המושקעת ביותר מבחינת השקעה בפרסום, עם היקף של כ-15 מיליון שקל וגידול של כ-29%. סופרפארם שבלטה ב-2008 במגזר הכללי, בולטת גם במגזר הרוסי וממוקמת במקום הראשון בקטגוריה עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-5.6 מיליון שקל.

המגזר החרדי: העמותות בראש

בתחום הפרסום למגזר הדתי ממשיך בולטון פוטנציאל להיות המשרד הגדול במגזר, עם היקף פרסום של 18.7 מיליון שקל המשקפים גידול מינורי של 3% לעומת היקף הפרסום של המשרד אשתקד. הלקוחות הגדולים של המשרד ב-2008 היו שטראוס, הצורפים ומכבי שירותי בריאות.

במקום השני נמצע פרסום אפיקים, שרושם ירידה של 10% בהיקפי הפרסום שלו בעיקר בשל איבוד תקציב שפע שוק (שתקציב הפרסום שלו עבר לשטרית מדיה גרופ במגזר הכללי).

במקום השלישי - פרסום גל, שרושם גידול של 35% בהיקפיו. מבין קבוצות הפרסום מקאן ואדלר-חומסקי הם היחידים המופיעים בטבלת עשרת הגדולים: שניהם ממוקמים במקום השישי עם היקף של 7.8 מיליון שקל, אך בעוד שעבור טריו המספר משקף גידול של 28%, עבור מקאן הוא משקף קיטון של 12%. בדומה למגזר הרוסי גם במגזר החרדי לפ"מ מציגה השנה גידול משמעותי של 50% המציבים אותה במקום העשירי.

הקטגוריה המושקעת ביותר במגזר החרדי היא ארגונים ועמותות, עם גידול של כ-20% והיקף כולל של כ-7.8 מיליון שקל. קטגוריית ספרים ממוקמת במקום שני, עם כ-7 מיליון שקל. בדומה למגזר הרוסי גם במגזר החרדי נרשמת ירידה של 30% בקטגוריית הסלולר, והיא ממוקמת במקום העשירי בלבד. באופן חריג, קטגוריית רשתות השיווק לא הופיעה כלל בעשירייה הפותחת ב-2008 עקב חרם הרבנים על אמצעי המדיה השונים לפרסם את שפע שוק, הדומיננטית בפרסום בקטגוריה.

חברות שטראוס ואלקטרה מוצרי צריכה הן המפרסמות הגדולות במגזר הדתי עם היקף של כ-4 מיליון שקל כל אחת. לעומת הקיצוץ במגזר הרוסי, במגזר החרדי גדלה מעט ההשקעה - ב-4%.

המגזר הערבי: סקטורס מגדיל פער

במגזר הערבי ממשיך פובליסיס-סקטורס, שהתנתק במהלך 2008 מאריאלי, שינה את שמו לסקטורס, וחבר לשת"פ עם מקאן - להוביל את הטבלה עם היקף של כ-11.9 מיליון שקל המשקפים ירידה של כ-9%. הירידה נובעת בעיקר מאיבוד תקציב פלאפון. למרות הירידה, הפער בין סקטורס למקום השני, יארא/סמעה, הוא משמעותי - יארא קטן מסקטורס כמעט בחצי, עם היקף כולל של 7.7 מיליון שקל. יארא גדל ב-2008 ב-72%, וחוזקו במגזר נובע בעיקר מהעובדה שהוא מחזיק בשילוט חוצות דומיננטי במגזר.

במקום השלישי ממוקם פרסום אסוואק, עם היקף של כ-5.2 מיליון שקל.

המשרד הצומח ביותר באחוזים במגזר ב-2008 הוא פרסום מזאווי, הממוקם במקום השישי, עם גידול של כ-87%.

גם כאן קטנה משמעותית קטגוריית התקשורת הסלולרית - 39%, אך היא עדיין הקטגוריה המושקעת ביותר במגזר. גם במגזר הערבי פרטנר היא המפרסמת הגדולה בקטגוריה, עם הוצאה לפרסום של כ-2 מיליון שקל. פלאפון, שהעבירה השנה את תקציבה מסקטורס לאפאק, הקטינה את היקפי הפרסום שלה בכ-64%. סלקום היא המפרסמת הקטנה מבין השלוש, עם היקף של כ-1.2 מיליון שקל.

רשתות השיווק השקיעו ב-2008 הרבה יותר במגזר הערבי, והיקף הפרסום של הקטגוריה גדל בכ-41%. כמו בכל המגזרים, גם בערבי, סופר-פארם היא רשת השיווק המובילה - בהיקף של כ-2.5 מיליון שקל.

בני פאוזי שמשום הוא המפרסם הגדול ביותר במגזר הערבי עם היקף של כ-3.6 מיליון שקל.

שני מפרסמים גדלו דרמטית מבחינת השקעותיהם במגזר: סנו, שהיקף הפרסום שלה גדל ב-261%, ואלקטרה מוצרי צריכה שגדלה ב-134%.