בר-און אישר: רכישת מדיקל סנטר הרצליה על ידי קופ"ח כללית תצא לדרך באיחור של שנה

בתמורה לאישור הוסכם כי ביה"ח הפרטי יעביר דיבידנדים לטובת הפעילות הציבורית של הכללית

שנה לאחר שחתמה שירותי בריאות כללית על עסקה עקרונית לרכישת 40% מבית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר, שבבעלות יגאל אהובי, חתם לפני כשבועיים שר האוצר, רוני בר-און, על היתר רשמי לעסקה. גם שר הבריאות, יעקב בן-יזרי, חתם על ההיתר לעסקה ובכך למעשה הוסרו החסמים הרגולטוריים מפני העסקה. כך נודע ל"גלובס".

העסקה, בהיקף של 16 מיליון דולר, תאפשר לכללית להתחרות בשוק הפרטי מול קופת חולים מכבי, המחזיקה ברשת בתי החולים הפרטיים "אסותא". המדינה אסרה עד היום על הכללית לרכוש בית חולים פרטי משום שהיא כבר מפעילה 11 בתי חולים ציבוריים, אולם האיסור לא כלל מניעה משפטית מרכישת אחיזה הנמוכה מ-50%.

מה שעיכב עד היום את אישור השרים לעסקה היה החשש מפני זליגה של כספי ציבור מהכללית אל המדיקל סנטר. ל"גלובס" נודע כי תמורת ההיתר התחייבה קופ"ח כללית להעביר דיבידנד מהמדיקל סנטר אל הכללית, כך שהרווחים מהפעילות הפרטית יתרמו למעשה לפעילות הציבורית. תנאי זה הביא את הנהלת המדיקל להשתתף בדיונים שקדמו לחתימה על ההיתר, משום שלכאורה הדבר משנה עבורה את תנאי העסקה המקוריים.

בימים הקרובים ידונו נציגי הכללית והמדיקל סנטר על פרטי הביצוע הסופיים של העסקה, אולם לא נראה כי יש חשש לנפילתה. יחד עם זאת, ייתכן כי במדיקל סנטר יבקשו לשנות חלק מתנאי העסקה, לרבות בנושא התמורה הכספית.

למשרד האוצר היה חשוב כי הכללית תבצע מעתה פיקוח הדוק סביב ההשקעה במדיקל סנטר כדי לבחון באופן שוטף אם ההשקעה כדאית ועומדת בתנאי השוק. במשרד הבריאות ביקשו לוודא כי הכללית לא תעסיק במדיקל סנטר את רופאיה כדי שלא ייפגע השירות בבתי החולים ובמרפאות של הכללית וכן דרשו כי לא תהיה מעתה תנועה של מבוטחים מבתי החולים הציבוריים של הכללית למדיקל סנטר.

על פי ההסכם בין הכללית למדיקל סנטר, בתוך שנתיים מביצוע העסקה יפעלו הצדדים להרחבת הפעילות של המדיקל סנטר - על ידי הרחבת המבנה המקורי או על ידי איתור קרקע חלופית.

השאיפה להרחיב את פעילות המדיקל נובעת מרצון הכללית להוות תחרות של ממש לרשת אסותא של מכבי ובעיקר לבית החולים הענק של אסותא ברמת החייל שאמור להיפתח בשבועות הקרובים.