סקר ה-Banana Skins הגלובלי של PwC ו-CSFI: ענף הביטוח מודאג יותר מביצועי ההשקעות מאשר מסיכונים ביטוחיים

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] משבר אמון בענף: רק 4% סבורים שחברות הביטוח ערוכות היטב להתמודדות עם הסיכונים ; החששות העיקריים בתעשיית הביטוח נוגעים לביצועי ההשקעות, התנהגות השווקים הפיננסים, זמינות ההון, הסביבה המאקרו-כלכלית ורגולציית יתר

ענף הביטוח רואה ביכולת להשיג ביצועי תשואות גבוהים את האתגר העיקרי שלו בזמן המשבר הפיננסי. כך עולה מסקר ה- Insurance Banana Skins החדש. את הסקר ערכו המכון לחקר חדשנות פיננסית CSFI ורשת השירותים המקצועיים העולמית PwC, בה חברה הפירמה הישראלית קסלמן וקסלמן. הסקר, הבוחן את הסיכונים העומדים בפני סקטור הביטוח, נערך זו הפעם השנייה והועבר בקרב 403 נשאלים ב-39 מדינות במהלך נובמבר-דצמבר 2008.

מהסקר עולה כי החששות העיקריים בתעשיית הביטוח נוגעים לביצועי ההשקעות, התנהגות השווקים הפיננסים, זמינות ההון, הסביבה המאקרו-כלכלית ורגולציית יתר. מחזורים עסקיים נמוכים צפויים להוריד את רמות הרווחיות וההון באזורים רבים בעולם. מדובר בשינוי חד ביחס לסקר הקודם שנערך ב-2007, בו בכירים בענף הביטוח שמו דגש בעיקר על סיכונים תפעוליים, כגון עודף רגולציה. בסקר הקודם, סיכוני השוק בקושי הגיעו לעשירייה הראשונה של הסיכונים. התוצאות השנה מייצגות, אם כן, שינוי משמעותי בתפיסות הסיכון בענף, עם השפעה ברורה למשבר.

איאן דילקס, ראש התחום הגלובלי של סקטור הביטוח ב-PwC, הוסיף כי "אף כי הסיכונים שדורגו ראשונים בסקר אינם מפתיעים במבט ראשון, מעניין לראות כמה השתנו התפיסות מאז 2007, ואיזו עקביות קיימת בעמדות לגבי הסיכונים העיקריים ברחבי העולם. הענף פועל בתנאים הכלכליים הגרועים ביותר בעשורים האחרונים, מצב שהוביל להערכה מחודשת של הסיכונים העיקריים, אך גם להכרה ולחשש כי הענף אינו מותאם להתמודד עם תנאים אלה כפי שחשבו בעבר, ולכן חל שינוי במוכנות הענף ליטול סיכונים. כדי לצאת מהמשבר במצב טוב יותר, על הענף להגיב לסיכונים אלה ולהטמיע בחברות אמצעים ונהלים טובים של ניהול סיכונים".

למרות שהחשש מעודף רגולציה ירד בדירוג, הוא עדיין נותר נושא המדאיג מאד את אנשי הביטוח. המנהלים הבכירים בענף הביטוח מוטרדים גם מכך שהענף יאלץ לשלם מחיר על המשבר הנוכחי, למרות שזהו משבר בנקאי בעיקרו.

ירידה בולטת ומפתיעה חלה בחשש מפני סיכונים סביבתיים. לדוגמה, אסונות טבע והתחממות כדור הארץ, שדורגו בין עשרת הגורמים הראשונים ב-2007. עתה הם מדורגים אחרי המקום ה-20. סיבה חלקית לכך היא מיעוט אירועים סביבתיים גדולים בשנים האחרונות, וגם התפיסה הרווחת בענף, לפיה קל יותר כיום להתמודד עם סיכונים בתחום זה.

בענף ביטוחי החיים המצב הכלכלי צפוי לפגוע בעסקי החיסכון, ובמיוחד אם הריביות הנמוכות יימשכו לתקופה ארוכה. בתחומים האחרים (שאינם ביטוחי חיים), החששות העיקריים הם מירידה בפרמיות, ומאפשרות לזינוק במספר התביעות, לרבות תביעות הנובעות ממרמה. החשש בענף ביטוחי המשנה נוגע בעיקר לאפשרות שזמינות ביטוחי המשנה תקטן לאור השוק הבעייתי הנוכחי.

"ממצאי הסקר משקפים היטב את המגמה הנוכחית בתפיסת ניהול הסיכונים", אומר אייל בן אבי, מנהל המגזר הפיננסי בחטיבת ה-Advisory של קסלמן וקסלמן PwC ישראל. "כאשר פורסם הסקר הקודם לפני כשנה וחצי, שוק הביטוח היה בשיאו והחשש העיקרי של החברות היה מפני עודף רגולציה. הפעם, משבר האשראי הוא שנותן את הטון, וניתן לראות בבירור כי כל חמשת הסיכונים הראשונים שנמנו קשורים אליו. סביר מאוד כי הממצאים משקפים גם את התפיסה של חברות הביטוח בישראל".

[למאמר המלא - הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]