המשבר בתעשיית היהלומים: דה בירס סגרה זמנית את המכרות הגדולים בעולם בבוצואנה

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] המיתון העולמי פוגע במכירות היהלומים ומאיים להכריע את כלכלת בוצואנה ש-80% מהמטבע הזר שלה מגיע מהמכרות

מכרות היהלומים הגדולים ויקרי הערך ביותר בעולם נסגרו בתחילת השנה באופן זמני, כאשר חברת דה בירס עצרה את כריית היהלומים שלה בבוצואנה בעקבות השפל במכירות האבנים היקרות בעולם.

דה בירס היא תאגיד הכרייה הגדול בשוק היהלומים בעולם והיא שולטת על המכרות באזור בוצואנה המהווה מקור למחצית מהאספקה של יהלומי הגלם של החברה, ושל כמעט רבע מהיצע היהלומים בעולם במונחי שווי.

מה הטעם להפיק

שילה חאמה, מנכ"לית דה בירס בבוצואנה טוענת כי החברה השביתה את הפעילות במכרה משום שנתוני המכירות היו אפסיות בנובמבר 2008, ואילו בדצמבר ובינואר 2009, הם "מכרו מעט מאוד". חאמה הסבירה כי "דה-בוצואנה (מיזם הכרייה המשותף של דה בירס וממשלת בוצואנה) לא הפיק השנה כלום. מדוע להפיק אם אינך יכול למכור?"

השעיית ההפקה באה כאשר דירוג האשראי של בוצואנה נמצא תחת לחץ, בשל הירידה בהכנסות משיווק יהלומים. המכירות העולמיות של יהלומי הגלם, שנסחרים בבתי מכירות פומביות ובהקצאות פרטיות ולא בשוקי סחורות ציבוריים, נעצרו למעשה.

השוק האמריקני, שבדרך כלל צורך כמחצית מיהלומי הגלם המופקים בכל שנה, מצוי במיתון. מלטשי היהלומים, המתווכים בענף הזה, שקועים בחובות ותקועים עם מלאים שהם לא יכולים להעביר לקמעונאים.

חאמה לא מסרה מתי ייפתחו מחדש ארבעת המכרות של דה-בוצואנה - שכוללים את ג'וואננג, העשיר ביותר בעולם בערך היהלומים שבו, ואת אוראפה, העשיר ביותר במונחי כמות יהלומים. היא אמרה שהאתגר הוא "לשמור על הגמישות" ולחדש את ההפקה כאשר השוק יתאושש.

"אנחנו משערים ש-2009 תהיה שנה קשה מאוד בהתבסס על מגמות היסטוריות, ייתכן שנראה התאוששות ב-2010. אנחנו אומרים שצריך לקצץ בעלויות כי אנחנו לא רואים מהיכן יבוא הסנט הבא", אמרה חאמה.

המכרות הם המעסיק הפרטי הגדול ביותר בבוצואנה, עם 6,300 עובדים. בחברה עדיין מקווים להימנע מפיטורים. לחלק מהעובדים הופחתה כמות שעות העבודה בשכר.

התפוקה ירדה בשליש

סקטור היהלומים בבוצואנה, המדינה הדרום-אפריקנית בת 1.8 מיליון התושבים, תורם 80% מהכנסותיה במט"ח ומהווה כשליש מן התמ"ג שלה. שר האוצר של בוצואנה, בלדזי גאולטה, אמר בנאום התקציב שלו החודש, שההכנסות מייצוא היהלומים ייחתכו השנה במחצית, מאחר שהמחירים ירדו ב-15% והתפוקה במדינה ירדה בכשליש.

בשבוע שעבר הזהירה סוכנות הדירוג S&P שהיא עלולה להנמיך את הערכתה לגבי איכות האשראי של בוצואנה לאור המשבר בשוק היהלומים. אנגלו אמריקן, אימפריית הכרייה של משפחת אופנהיימר הדרום-אפריקנית, מחזיקה ב-45% מדה בירס.

בהקשר של שוק היהלומים העולמי, נציין את מניית שרין טכנולוגיות הישראלית, המייצרת מיכשור למדידית והערכת שווי יהלומים, הנסחרת בבורסת סינגפור.