אזהרת רווח רבעונית לחברת הנפט פז: תפסיד 80 מיליון שקל - נמוך פי 25 מההפסד השנתי של בז"ן

ההפסד הרבעוני - בשל צניחת מחיר הנפט ואחזקת המלאי ; פז צפויה לסיים את השנה כולה ברווח נקי של 600 מיליון שקל ; גל רייטר מכלל פיננסים ל"גלובס": "הפסד המלאי הפתיע אותי בעוצמה שלו"

חברת הנפט פז פירסמה היום (ג') אזהרת רווח, שלפיה תפסיד 80 מיליון שקל ברבעון הרביעי (כ-21 מיליון דולר נטו). ההפסד הרבעוני יירשם בשל צניחת מחיר הנפט ואחזקת המלאי הלא-מוגן.

פז, שמניותיה נמנות עם מדד המעו"ף בבורסה בתל-אביב, צפויה לסיים את השנה כולה ברווח נקי של 600 מיליון שקל, השווה לכ-160 מיליון דולר. זאת, לאחר הפסדים שהצטברו בכל השנה בהיקף כ-105 מיליון שקל, כאמור, בגין ירידת מחיר הנפט ובשל אחזקת מלאי לא מוגן.

פז, כידוע, מחזיקה בבית זיקוק הנפט באשדוד, בדומה לבז"ן, שמחזיקה בבית זיקוק בחיפה ושדיווחה אתמול על אזהרת רווח באופן דומה (הפסד שנתי של 125 מיליון דולר). המלאי של בית זיקוק מתחלק לשניים - מלאי מוגן באמצעות נגזרים (חוזים עתידיים על מחיר הנפט, למשל) ומלאי לא-מוגן - המיוחס על-פי רוב למלאי תפעולי לו זקוקים בתי הזיקוק לפעילותן השוטפת.

במהלך המחצית הראשונה של 2008, אז גאה מחיר הנפט, צמצמה פז את את היקף המלאי המוגן. כעת, המדיניות שלה גורסת כי המלאי הלא מוגן יסתכם ב-250 אלף טון, לכל היותר, או בהיקף כספי של 150 מיליון דולר - היעד מוקדם אליו מגיעים מבין השניים.

נכון לסוף ספטמבר עמד המלאי הלא מוגן של החברה על 120 אלף טון, ועלה מעט ל-125 אלף טון בסיומה של 2008. עם זאת, מציינת חברת הנפט בהודעתה לבורסה, כי ירידת מחיר הנפט הגולמי הקטינה באופן משמעותי את צרכי ההון החוזר - כלומר, עצם העבודה שמחיר חומר הגלם נמוך יותר, צרכי האשראי של החברה לזמן קצר פוחתים.

"אני צפיתי הפסד מלאי, אך הוא הפתיע אותי בעוצמה שלו", אמרה ל"גלובס" היום (ד') האנליסטית גל רייטר מחטיבת הברוקראז' של בית ההשקעות כלל פיננסים. "קשה היה לחזות את היקפם בשל התנודתיות והרווחים או ההפסדים מפעילות בנגזרים. הרבה מזה קשור בעיתוי הקנייה והמכירה".

רייטר מציעה להמתין לדו"חות ולחפש את הנתונים בנטרול הפסדי המלאי - לראות כיצד מבחינה תפעולית מתמודדות החברות הללו עם מצב המאקרו. האנליסטית ממליצה על מניית החברה ב"תשואת-שוק" ובמחיר יעד של 475 שקל - הגבוה ב-35.7% משער הפתיחה של המניה.

פז נפטפז נפט