אזהרת רווח לבז"ן: צופה הפסד שנתי בסך 125 מיליון דולר ב-2008 בגלל ירידת מחירי הנפט

ירידת מחירי הנפט הגולמי ומוצריו הקטינה את צרכי ההון החוזר של החברה בכ-300 מיליון דולר. השינוי אינו משפיע על תזרים המזומנים של החברה ולכן כאשר עולה יורד מחיר הנפט - נרשם כהפסד שאינו תזרימי ; אקסלנס: אזהרת הרווח היתה צפויה

חברת בז"ן , הנמנית עם קבוצת החברה לישראל , הודיעה הבוקר (ב') לבורסה, כי היא עשויה להציג הפסד שנתי ב-2008, בסך 125 מיליון דולר, כתוצאה מירידת ערך המלאי הבסיסי, וירידת מחירי הנפט בתקופה.

בז"ן בדקה את ההשפעות הצפויות מירידת מחירי הנפט ומוצריו, ושינויים בשערי החליפין ברבעון הרביעי, על תוצאותיה הכספיות לסוף השנה, ומהבדיקה עלה כי הן הושפעו בעיקר מירידת ערך המלאי הבסיסי הבלתי מוגן שלה - בהיקף 600 אלף טון - מלא ששינויים בערכו אינם יוצרים חשיפה תזרימית לחברה, ולפיכך היא צופה הפסד שנתי.

נציין, כי מחיר הנפט ירד בסיכום שנת 2008 ב-62% בהשוואה לסוף 2007 ל-36.5 דולר לחבית. החברה מעריכה כי מרווח הזיקוק שלה, בניטרול השפעות שינויים בערך המלאי ושינויים בשווי ההוגן של נגזרים על מחירי סחורות, יעמוד בשנת 2008 על כ-5.4 דולר לחבית, לעומת מרווח זיקוק של כ-6.1 דולר לחבית בשנת 2007.

"ירידת מחירי הנפט הגולמי ומוצרי הנפט, הקטינה משמעותית את צרכי ההון החוזר
(לקוחות ומלאי בניכוי ספקים) של החברה. בתום שנת 2008, פחתו צרכי ההון החוזר של החברה בכ-300 מיליון דולר, ביחס לתחילת אותה שנה. קיטון בצרכי הון חוזר מאפשר לחברה גמישות בניצול מקורות המימון העומדים לרשותה". לשון ההודעה.

יוסי רוזן, יו"ר בז"ן: "הודעת בזן מבטאת את הירידה הגלובלית במחיר הנפט שמשפיעה על ערך המלאי הבסיסי של החברה אותו בזן קבעה להחזיק, כמדיניות קבועה, על מנת להבטיח רציפות התפעול השוטף של מתקניה. שינוי בערך מלאי בסיסי זה, אינו משפיע על תזרים המזומנים של החברה ולכן כאשר עולה מחיר הנפט נרשם כרווח לא תזרימי ובמקרה של ירידה במחיר נרשם כהפסד שאינו תזרימי".

עוד הוסיף רוזן כי: "יש להדגיש כי הירידה במחיר הנפט השפיעה באופן חיובי על צרכי המימון להון חוזר של בזן והובילה לשיפור בנזילות של החברה ומשחררת כספים לצרכי מימון שונים והשקעות".

ישר בן מרדכי, מנכ"ל בז"ן: "החברה ממשיכה בצעדים להגברת היעילות והאפקטיביות של מתקני החברה. בז"ן תמשיך בביצוע התוכנית האסטרטגית שלה וחיזוק ליבת העסקים של החברה, תוך מימוש תוכנית הפיתוח לטווח הארוך".

אקסלנס נשואה: אזהרת הרווח היתה צפויה

בז"ן דיווחה על הפסד נקי צפוי לשנת 2008 של 125 מיליון דולר, כלומר הפסד של 200 מיליון דולר ברבעון הרביעי. "אין חדש בדיווח זה וההפסד הוא בדיוק בהתאם לציפיות שלנו. הסיבה לתוצאות הגרועות היא הפסדי מלאי בפעילות הזיקוק ופטרוכימיה עקב ירידה חדה של מחירי הנפט וחומרי גלם ברבעון הרביעי. השוק ציפה זמן מה לתוצאות עגומות ברבעון האחרון לשנה. היות שההפסד המדווח עמד בציפיות, התפתחות זו אינה משנה את דעתנו על החברה - אנחנו נשארים בהמלצת "ניטרלי".