OPC המרוקנית חתכה את מחיר הפקת סלע הפוספט ביותר ממחצית - אבל במריל לינץ' עדיין אופטימיים על כי"ל

חיים ישראל, מנהלת מחלקת המחקר של מריל לינץ' ישראל, ל"גלובס": "כי"ל משחקת על אשלג. כשיותר מ-80% מה-EBITDA שלה מגיע מאשלג - זה מה שצריך להניע את השוק"

ממרוקו תיפתח הרעה? חברת כריית סלע המינרל זרחה (פוספט) במדינה, OPC, הודיעה באחרונה כי תחתוך בחדות את המחיר לסלע, המשמש כחומר גלם לחברות הדשנים כדוגמתה של כימיקלים לישראל (כי"ל ) הישראלית. OPC המרוקנית, החולשת על מחצית משוק כריית סלע זה, הודיעה כי המחיר לטון ירד ל-120 דולר מ-250 דולר.

בשל נתח השוק של OPC, מעריך חיים ישראל, מנהלת מחלקת המחקר בישראל של בית ההשקעות האמריקני מריל לינץ', כי ירידת המחיר מאותתת לשוק כולו, ומקנה לחברה המרוקנית מעמד של מדד ייחוס. כי"ל, אגב, אינה רוכשת את סלע הפוספט מ-OPC ולא מחברה מקבילה אחרת - שכן היא מייצרת אותו בעצמה. ואולם, "האפקט על כי"ל יהיה שלילי במידה נרחבת", הוא כותב היום (ד') בסקירתו.

לדעתו, כי"ל ככל הנראה תצטרך להתאים את מחירי הייצוא של חומר הגלם בהתאם, לאור כוחה של OPC בשוק. זאת, במיוחד אם לוקחים בחשבון ש-30% מהחברות המייצרות דשני פוספט כבר נסגרו בשל התעקשותה, עד כה, של OPC לשמור על מחירים גבוהים במחיר של הקטנת כושר ההפקה של הסלע.

השפעות נוספות אפשריות על כי"ל עשויות לבוא לידי ביטוי במחירים בהם תמכור את המוצר המוגמר, טריסודיום זרחתי (Trisodium phosphate), הידוע בכינויו המקוצר TSP, מוצר הדשנים העיקרי אותו מייצרת כי"ל מהמינרל (נמוך בריכוזו ובאיכותו ממוצר ה-DAP). השפעה נוספת היא קיטון בהכנסות הנוגעות להתרחבות כושר ההפקה של סלע הפוספט ל-1.1 טון שהשלמתו צפויה עד 2012.

ועם זאת, ישראל עדיין אופטימי וחוזר על המלצתו משבוע שעבר, הגורסת כי לפני העלייה צפויים שני רבעונים קשים (האחרון ל-2008 והראשון ל-2009), ומציע למשקיעים לבנות בהדרגה פוזיציית השקעה במהלך הרבעון הנוכחי, "כשכל החדשות הרעות כבר מתומחרות במניה, ולפני התאוששות הביקושים מצד החקלאים לקראת עונת האביב".

ל"גלובס" אמר חיים ישראל: "כי"ל משחקת על אשלג. כשיותר מ-80% מה-EBITDA (רווח ללא הוצאות פחת, מס, ריבית והפחתות, א"ו) שלה מגיע מאשלג - זה מה שצריך להניע את השוק".

כילכיל