אין לביבי מנדט לראשות אחדות

בראש קואולצייה שאינה מורכבת ממפלגות "גוש ימין" צריכה לעמוד נציגת הרוב

"לא היה מצב חירום כזה מאז מלחמת העצמאות". זה מה שאמר אתמול (ב') ביבי נתניהו כדי להמחיש את הכורח בממשלת אחדות. איך אפשר להקים ממשלה כזאת? "צריך לשים בצד את השיקולים הפרסונליים והפוליטיים הרגילים, שאולי היו לגיטימיים בזמן אחר". נכון מאוד, אבל אם כך, ביבי, מדוע אינך עושה זאת? אתה הרי יודע שקדימה והעבודה לא יכולות לשבת עם הימין הקיצוני. כלומר, כדי להקים ממשלה שתוכל להתמודד ביעילות במצב החירום הקיצוני, עליך לוותר על המפלגות שאותן הגדרת כ"השותפות הטבעיות שלי".

אבל אפילו ויתור כזה לא פותר לך את הבעיה. כי בלי מפלגות הימין הקיצוני, אין לך מנדט לעמוד בראש ממשלה רחבה. ההסבר מאוד פשוט. אתה עצמך הגדרת את תוצאות הבחירות כניצחון "הגוש הימני". לא ניצחון שלך, לא של הליכוד - של הגוש הימני. לאחר מכן קיבלת את המנדט להקמת ממשלה, בזכות המלצותיהם של נציגי אותו גוש. במלים אחרות: מבחינה אלקטוראלית של תוצאות הבחירות, בלי גוש הימין אתה יצאת המפסיד. בלי מפלגות הימין אתה מיצג רק את הליכוד עם 27 המנדטים שקיבל, בעוד שהמפלגה האחרת, קדימה, קיבלה 28 מנדטים.

המצב, ככל שהוא מסובך, הוא בעצם נורא פשוט: קואליציה שאינה כוללת את גוש הימין, היא קואליציה שבראשה צריכה לעמוד המפלגה שזכתה ברוב הקולות בבחירות - קדימה. ומנגד, קואליציה של הגוש הימני אינה ממשלת אחדות.

מה שמעביר את הכדור אליך, ביבי. אם ממשלת אחדות כה חיונית בעיניך, כל שעליך לעשות, בהתאם לתוצאות הבחירות, הוא לאפשר למפלגה הכי גדולה להרכיב אותה.

במלים אחרות: אתה, ביבי, צריך לשאול את עצמך: האם למדינה הנמצאת "במצב חירום שכמותו לא היה מאז מלחמת העצמאות", חשובה יותר ממשלת אחדות? או שיותר חשוב למדינה שאתה תהיה ראש הממשלה? אתה חושב, ביבי, שתהיה מסוגל, למען טובת המדינה, "לשים את השיקול הפרסונלי בצד"? *