5 מכוני טיהור שפכים חדשים נכנסו לפעולה בעלות של 87 מיליון שקל

70 מט"שים נמצאים בשלבי ביצוע, תכנון ושדרוג - בהיקף של כ-1.017 מיליארד שקל ; בן אליעזר: "כבר כיום, ישראל מטהרת את הרוב המוחלט של שפכיה, ולחקלאות מושבים כ-70% משפכים מטוהרים אלו"

באחרונה הושלמו ונמסרו להפעלה 5 מט"שים שונים: בדימונה, בירוחם, בכפר חיטים, בדביר ובבית אריה. העלות הכוללת של המכונים מוערכת בכ-87 מליון שקל. כך עולה מנתוני המינהל לפיתוח תשתיות ביוב, אותם הציג מנהל המנהל, אלכס קושניר, לשר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר.

כמו כן, דיווח קושניר על מכוני טיהור נוספים הנמצאים בשלבים שונים של תכנון וביצוע:

4 מט"שים בשלבי סיום ולקראת הפעלה - ביישובים בית שאן, הסוללים, שוקת וגונן. עלותם הכוללת מוערכת בכ-91 מיליון שקל.

19 מט"שים בשלבי ביצוע - בעלות כוללת של כ-408 מיליון שקל. בשלושת החודשים האחרונים קודמו ונכנסו להליכי ביצוע 4 מט"שים נוספים בביתניה, בנתיבות, בעין צורים ובגדות-איילת השחר. עלותם הכוללת של ארבעת מכוני טיהור אלו הינה כ-126 מיליון שקל.

27 מט"שים בשלבי תכנון, תקצוב ומכרז - בעלות כוללת של כ-518 מיליון שקל, מתוכם תוקצבו עד כה כ-165 מיליון שקל.

20 מטש"ים קיימים בשלבי שדרוג בהתאם לתקנות ועדת ענבר - עלות שדרוג כוללת של כ-328 מיליון שקל.

סך העלות הכוללת של מכוני הטיהור הללו עומדת על כ-1.017 מיליארד שקל.

בן אליעזר בירך על ההתקדמות הניכרת בהקמת המט"שים ואמר כי "למים המטוהרים חשיבות עצומה למגזר החקלאי בישראל, במיוחד על רקע ארבע שנות הבצורת. מגזר זה ספג מכה קשה כשנשא על גבו את מרבית הקיצוצים במשק המים. כבר כיום ישראל מטהרת את הרוב המוחלט של שפכיה, ולחקלאות מושבים כ-70% משפכים מטוהרים אלו. נמשיך במדיניות שקבעתי ונביא להשבה של 90% מהשפכים המטוהרים לחקלאות ואף למעלה מכך".

בן אליעזר הוסיף וביקש לקבל לידיו רשימה של פרויקטים דחופים בהם יש לטפל, שלא קיבלו מענה במסגרת הוצאת צווים לתיקון מעוות.

צו לתיקון מעוות הינו צו בסמכותו של מנהל רשות המים, שמטרתו תיקון חירום של ליקויים הגורמים לפגיעה חמורה או לסיכון מקורות המים. הצו מוצא כנגד הגורם המזהם ואם זה אינו מתקן את הליקוי בתוך זמן קצר וקצוב, בסמכות הרשות לבצע את כל הפעולות הנחוצות למניעתו הסכנה. באחרונה, הוצא צו שכזה לצורך הרחבת המט"שים בכרמיאל, בברנר ובנטופה, לתיקון הליקויים במאסף געתון ובתחנת השאיבה חוסן, ולחיבור ינוך ג'ת למאסף תפן למניעת הזרמת שפכים לנחלים.

הדיון נערך בהשתתפות מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, חזי קוגלר ומנהל רשות המים, אורי שני.