הנקראות ביותר

שוק תוכנות הניווט בסלולר: הרבה דרכים להגיע ליעד

על אף שניתן לרכוש תוכנת ניווט ולהתקינה על המכשיר הנייד - הדרך המועדפת על הלקוחות בישראל היא עדיין קבלת התוכנה באמצעות המפעילה הסלולרית, בעיקר בגלל המחיר

ב-3 השנים האחרונות נוספו לטלפונים הסלולריים שימושים נוספים מעבר להיותם אמצעי תקשורת. בין היתר, הפכו המכשירים למכשירי ניווט לכל דבר. מפעילות הסלולר הבינו מהר מאוד שזהו שוק רווחי והחליטו למנף אותו ככל האפשר.

מירס ופלאפון היו הראשונות לאמץ את ה-GPS, וכמעט כל דגם שהושק אצלן ברשת בשנים האחרונות הגיע עם התקן פנימי כזה. לפרטנר ולסלקום לקח קצת יותר זמן לאמץ את הטכנולוגיה, ורק בשנה וחצי האחרונות, החלה טכנולוגיית ה-GPS לחלחל לחלק העיקרי של המכשירים שלהן. היום, על-פי הערכות, קיימים בישראל מעל ל-400 אלף לקוחות מנווטים, שמשלמים למפעילות הסלולריות דמי מנוי חודשיים.

שוק תוכנות הניווט בסלולר נשלט בישראל על-ידי Telmap, המספקת את תוכנת הניווט שלה לסלקום, לפלאפון ולמירס. החברה השנייה בתחום היא לוקיישן-נט המספקת את אותו השירות לפרטנר. עכשיו, גם חברות הניווט למכשירי ה-GPS המסורתיים, כמו Nav N Go, המייצרת את תוכנת iGO8 וחברת לוג'יק גרופ המייצגת את Sygic בארץ, רוצות להיכנס לסלולריים.

מחפשים את דרך הביניים

לאחרונה, החלה Nav N Go למכור את iGO8 למכשיר אומניה של סמסונג ול-Touch HD של HTC. חברת Sygic מציעה תוכנה התומכת בכל הטלפונים הפועלים עם מערכת ההפעלה של מיקרוסופט בסלולריים וגם בדגמי נוקיה בעלי מערכת ההפעלה סימביאן.

זו לא הכניסה הראשונה של חברות מסוג זה לתחום. לפני יותר משנה הוציאה תדיראן את תוכנת הניווט שלה למכשיר הבלאקג'ק של סמסונג. במקרה זה, היה מדובר בניסיון להציע פתרון למשתמשים שרצו לנווט עם המכשיר שלהם, מכיוון שלפרטנר לא הייתה תוכנת ניווט תומכת.

לצערה של תדיראן, הניסיון נכשל והיא הפסיקה להתאים את התוכנות שלה למכשירים סלולריים. הסיבה לכך קשורה פחות לתוכנת הניווט ויותר למחיר היקר שגבו עבור התוכנה ומתאם ה-GPS - 1,100 שקל. המשתמשים הצביעו ברגליים ולא הסכימו לשלם סכום כזה, במיוחד כאשר הם יכולים לנווט באמצעות סלולריים מתחרים דרך המפעילות בעלות של כ-20 שקל לחודש.

למרות הניסיון הכושל הזה, ב-Sygic לא נרתעים והם מתכננים את הכניסה שלהם לשוק כבר מספר חודשים. תוכנת הניווט של החברה עולה היום 700 שקל והיא נמכרת במספר רשתות שיווק בארץ כמו דינמיקה סלולר, סופר-פארם וסופר לינק - ללא שיתופי פעולה עם המפעילות הסלולריות, בהם התוכנה הזו מתחרה ועם סיוע מינימלי מצד יבואני הטלפונים הרשמיים, שלא רוצים לשנות את הסטטוס קוו עם המפעילות הסלולריות.

הרצל בן-משה, סמנכ"ל התפעול בלוג'יק גרופ, מצא פתרון יצירתי לסיטואציה. "חברנו בחודשים האחרונים לרמפל, המייבאת לארץ את מכשירי נוקיה ביבוא מקבילי. היום כשאתה נכנס לסופר לינק, תוכל לקנות שם מכשירים כמו נוקיה N95, N96 בגרסת ה-8 ג'יגה או 6210 עם תוכנת הניווט שלנו, ללא עלות נוספת מצד הלקוח".

למרות התחרות מול המפעילות, בן-משה בטוח במוצר. "אילו שמשתמשים בתוכנות און-ליין של המפעילות הם אנשים שלא מודעים שיש חוויית ניווט אחרת בסלולר. אני לא מתחרה באון-ליין, אלא מהווה תחרות אלטרנטיבית". למרות זאת, בן-משה מתכנן להוריד את המחיר בעתיד הקרוב, בכ-100 שקל. בינתיים, מבחינתו, העתיד נמצא אצל המפעילות הסלולריות, "החזון שלי הוא להפוך לתוכנת הניווט של המפעילות. אני לא מהווה להם תחרות, אלא פתרון".

מקדם מכירות

גם דודי וירניק, נשיא Nav N Go, שהחל לספק רק לאחרונה את התוכנה שלו למכשירים הסלולריים, מבין שיהיה קשה להישאר בתחרות מול המפעילות. "מבחינתי, זו לא תחרות מול המפעילות, כי אנחנו במגעים עכשיו עם אחת ממפעילות הסלולר הגדולות בעולם. שיתוף הפעולה הזה יאפשר לנו להציע את התוכנה שלנו במודל חיוב חודשי".

וירניק נהנה לשחק בשני המגרשים, ומציע גם את התוכנה שלו למחשבי כף-יד ייעודים, טוען שהוא לא חסיד של עולם הניווט בסלולר. "המוצר האולטימטיבי צריך לשבת על המכשיר (OnBoard), מהסיבה הפשוטה שכל תוכנות האון-ליין שלא יושבות על המכשיר, סובלות מתהליך הורדה מאוד איטי ומסורבל", הוא מסביר. וירניק אולי צודק בעניין בנוגע לרשתות הסלולר בארה"ב, שלא פועלות בדור 3.5, אבל בארץ מדובר בקצב הורדה מהיר, אותו המשתמש כמעט ולא מרגיש - פרט אולי למירס.

"בסופו של דבר", טוען וירניק, "הסלולרי משמש כתחליף זמני לדבר האמיתי. אחרי שהלקוח משתמש בטלפון הסלולרי בתור מכשיר ניווט, הוא אומר שהוא רוצה לנווט בלי שיפריעו לו, אז הוא הולך לקנות מכשיר GPS ייעודי ולכן הטלפון הופך למקדם מכירות".

דרכים מקבילות

כאשר אלה הם פני הדברים, נראה נכון לעכשיו שהעתיד הפתוח אצל המפעילות שייך לטלמאפ הישראלית. לדברי רונן סופר, משנה למנכ"ל טלמאפ, "יש היום שתי דרכים לגרום לטלפון לנווט ולכן אנחנו נמצאים בתחרות. אנחנו עוקבים אחרי הטרנד של תוכנות ניווט היושבות במכשיר, בעיקר במקומות בהם התחיל הטרנד, למשל באירופה, שם אנחנו נתקלים בעיקר בנוקיה Maps או בחברת TomTom".

לדברי סופר, טלמאפ לא שינתה את התוכניות העסקיות שלה בעקבות התחרות. זאת מכיוון ששלוש המפעילות הגדולות בארץ בחרו בתוכנה שלו. "האסטרטגיה של טלמאפ מיום הקמתה היא ללכת למפעילה, שהיא הערוץ שמוכר הכי הרבה טלפונים והיא גם הכי מוסמכת למכור שירותים. אנחנו מצליחים למקסם ולהגיע למספרים שבמכירה ללא המפעילה קשה להגיע אליהם".

Nav N Go ו-Sygic, שמנסות עכשיו לפרוץ לשוק הסלולר, יתקשו לעשות זאת, במיוחד לאור חוסר העניין של הלקוח לרכוש תוכנה נפרדת ולהתחייב אליה בתשלום גדול יותר. החברה היחידה שיש לה יתרון בשוק הזה מול המפעילות היא נוקיה, המציעה את התוכנה שלה בכל מכשיר המגיע עם התקן GPS והיא גם מחייבת את הלקוח על-פי מודל של חיוב שבועי, חודשי או שנתי ולא בסכום חד-פעמי גבוה. גם יורוקום-נוקיה בחרה עדיין שלא להיכנס לשוק הזה בארץ.

עקבו אחרינו ברשתות
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא גלובס טק?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!