מטרתו של אובמה - לגייס 50 מיליארד דולר ממיסוי מחירי העברה

טיפול שורש במיסוי מחירי העברה בעסקאות שמבצעים תאגידים עם חברות הבת שלהם, נמצא בחזית התוכנית הכלכלית של אובמה ; מאת עו"ד והכלכלן איל בר-צבי

הוצאת עגלת הכלכלה האמריקאית מן הבוץ אליו נקלעה הוא כנראה אחד השינויים העיקריים לו מצפים אזרחי ארה"ב, והעולם, מהנשיא שהושבע רק לאחרונה. מסע הבחירות של אובמה לווה בהבטחה להפחתת מיסים ומלחמה באבטלה מצד אחד, זאת תוך גבייה מוגברת של מיסים מתאגידים אשר עד כה התחמקו מתשלומם כדין. אך כיצד?

ביום בו הושבע אובמה לנשיאות, ביקר יועץ כלכלי בכיר של הנשיא באירלנד, שם הבהיר כי התחום שיעמוד בראש האג'נדה הכלכלית של הממשל החדש הינו מיסוי תאגידים בינלאומיים, כלומר מיסוי תחום מחירי העברה. היתה זו הצהרה דרמטית, שנאמרה בעיתוי ובמיקום שנבחרו בקפידה. בכנס בינלאומי שנערך לאחרונה בקנדה, ובו השתתפו גם נציגי משרדנו, נאמרו דברים דומים בדבר הגברת האכיפה בתחום מחירי העברה, בין היתר בשל צמצום גביית המס בתחומים ה"מסורתיים", גם על ידי נציגי רשויות המס של אוסטרליה, אנגליה וקנדה.

מחירי העברה הינם המחירים הנקבעים ביחס לעסקאות בין חברות קשורות (למשל, בין חברה אם לחברה בת). למעשה, מדובר בכל עסקה שהיא, כאשר הנפוצות ביותר הינן מכירת מוצרים, מתן שירותים, עסקאות פיננסיות (לרבות הלוואות), ושימוש בקניין רוחני (למשל בשם החברה או בידע שלה). התקנות האמריקאיות (וכמוהן גם הישראליות) קובעות כי כל עסקה כזו חייבת להתבצע ב"תנאי שוק", וחייבת להיות מלווה בתיעוד נאות, הכולל, בין היתר, מחקר כלכלי-משפטי על החברה (Study) והסכם בין חברתי המבוסס עליו (Inter company agreement).

מכיוון שחברות מנסות, באופן טבעי, לתכנן את מחירי ההעברה בקבוצה כך שחבות המס תקטן בהתאם לשיעורי המס במדינות בהן פועלת החברה, זהו התחום ה"חם" ביותר כיום במיסוי הבינלאומי. אי עמידה בתקנות מהווה חשיפת מס מהותית, וגוררת אחריה קנסות, כפל מס, תיקונים רטרואקטיביים לדוחות הכספיים, וכמובן פגיעה במוניטין הקבוצה.

לאחרונה פורסם, כי מתוך מאה החברות הנסחרות הגדולות בארה"ב, כ- 83 (!) מחזיקות חברות בנות במקלטי מס. אין זה מקרה, אם כן, שדבריו של היועץ נאמרו דווקא באירלנד, הנמצאת מזה זמן על הכוונת של רשויות מס רבות בעולם כמדינת מקלט מס, ובה נצברות הכנסות מהותיות של חברות כמו גוגל ומיקרוסופט, למשל. על פי פרסומים, יושבת באירלנד חברת בת מקומית של מיקרוסופט, דלת כוח אדם, הרשומה במשרד עורכי דין, אשר החזיקה בשנת 2004 ביותר מ-16 מיליארד דולר (!), בשל בעלות נטענת על קניין רוחני מסוים, ובדרך זו סייעה לחסוך כחצי מיליארד דולר בתשלומי מיסים.

שיקום הכלכלה האמריקאית הינו הנושא הראשון והחשוב ביותר על סדר יומו של הנשיא הנבחר והוא הצהיר לא פעם, כי ישתמש באכיפה מושכלת של מחירי ההעברה כדי למנוע מחברות "להבריח" הון, קניין רוחני, ומשרות עבודה, אל מחוץ לארה"ב. אובמה עומד להקשיח, באמצעות רשות המיסים (IRS), את עמדותיו בעניין אכיפת מחירי העברה בעסקאות בינלאומיות בהן מעורבים תאגידים אמריקאים, וצפוי להעלות את הקנסות על אי ציות לתקנות, על מנת למנוע זליגת ההון אל מדינות בעלות שיעור מס נמוך, ובמטרה להניע מחדש את שוק העבודה האמריקאי. הנשיא מתכנן לגייס לא פחות מ-50 מיליארד דולר בדרך זו, וכאמור לעיל, ארה"ב אינה היחידה לנקוט בפעולות אלה.

האכיפה המוגברת של מחירי העברה משתלבת היטב בהודעתו האחרונה של הממשל האמריקאי, על הפחתת מיסים לאזרחים. הממשל צפוי להודיע גם, על שורה של הקלות מס לתאגידים, אשר נועדו לעודד את הצמיחה בשוק המקומי, ולסייע ב"הגירה" של עסקים חזרה לארה"ב.

הכותב הוא שותף במשרד בר-צבי את בן-דב, המתמחה בתחום מחירי העברה