שאלות ותשובות: הכל על פיצויי פיטורים

אתם שואלים, המומחים עונים: כל השאלות והתשובות

המעסיק הנוכחי שלי מפריש כל חודש 8.33% לפיצויי פיטורין. על פי הסכם העבודה, אין סעיף שמבטיח לי שאם אתפטר אקבל את כספי פיצויי הפיטורין שיופרשו לי במהלך שנות עבודתי בחברה. מה אומר הדין במקרה שמעסיק הפריש כל חודש פיצויי פיטורין והסכם העבודה שותק?

פיצויי פיטורים כשמם כן הם - תשלום פיצוי עבור פיטורים (כלומר פעולה יזומה שנעשתה מצד המעסיק) ולא התפטרות (פעולה יזומה שנעשתה מצד העובד) ולכן הם שייכים למעסיק עד אשר יפטר את העובד, או עד שהעובד יתפטר בתנאים שעל פי חוק פיצויי פיטורים מזכים אותו בפיצויים.

ככלל, עובד המתפטר מעבודתו אינו זכאי לקבל פיצויי פיטורין, למעט במקרים הבאים:

1. נסיבות מיוחדות כגון גיוס למשטרה, לשירות בתי הסוהר או לשירות צבאי, שינוי מקום מגורים בעקבות נישואים ומעבר לגור עם בת זוגו במרחק של לפחות 40 קילומטרים ממקום המגורים הקודם, הרעה מוחשית בתנאי העבודה, התפטרות עובדת לאחר לידה לצורך טיפול ברך הנולד.

2. כאשר העובד נמצא תחת הסכם קיבוצי, צו הרחבה או הסכם פנסיית חובה, הכוללים הוראות לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין. במקרה זה, בעת סיום העבודה יקבל העובד את הכספים שנצברו בהסדר הביטוח הפנסיוני, לרבות כספי הפיצויים, אך המעסיק אינו נדרש לבצע השלמות פיצויים גם אם סך הפיצויים שנצברו בקופות נמוך מסך חבות הפיצויים על פי חוק, בסך משכורת אחרונה כפול מספר שנות הוותק בעבודה.

3. הסכם העסקה אישי הקובע שכל כספי הפיצויים בקופות השונות ישוחררו לטובת העובד בעת סיום עבודתו, בין אם התפטר ובין אם פוטר .

הזכאות לקבלת כספי פיצויים מתגבשת רק בעת עזיבת עבודה, אם הנסיבות מזכות בתשלום כספי פיצויים. נסיבות אלה תלויות בכמה גורמים: ותק של שנה לפחות במקום העבודה, אם העובד פוטר או התפטר בנסיבות שהחוק הגדיר כמזכות בפיצויי פיטורין, אם העובד נפטר, הפך לנכה, הגיע לגיל פרישה ואו אם הסכם העבודה שלו כולל סעיף המבטיח לעובד את זכאותו לכספי פיצויים כאשר העובד עוזב את העבודה.

מה דין כספי הפיצויים אשר מופקדים בקופות לקצבה בקרנות פנסיה וחברות ביטוח? עובד המתפטר מעבודתו והסכם העבודה האישי אינו מקנה לו שחרור של כספי הפיצויים, כמו במקרה שלך, יכול להסתייע בסעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים. לפי סעיף זה, סכומים שהופרשו לקופת גמל לקצבה (כגון קרן פנסיה, ביטוח מנהלים לקצבה) כולל כספי פיצויי פיטורין לא יוחזרו למעסיק אלא אם קיים בהסכם העבודה שלך סעיף המתיר למעסיק לעשות זאת. במקרה כזה יבקש המעסיק להחזיר אליו את כספי הפיצויים שנצברו בקופות.

לסיכום, על מנת לא לאבד את כספי הפיצויים בעת התפטרות מומלץ לעגן את הזכאות לקבלת כספי פיצויים בהסכם העבודה הנחתם עם המעסיק אם בדרך של הכנסת סעיף 14 להסכם העבודה או בדרך של הוספת סעיף המשחרר לעובד את כספי הפיצויים גם בעת התפטרות.

תשובה: רחל מירון, מנהלת המטה המקצועי בקבוצת ההסדרים הפנסיוניים שקל.

הכל על פיצויי פיטורים

פרשתי מעבודתי בסוף 1998 (לפני גיל פנסיה), כאשר הייתי מבוטח בביטוח מנהלים במשך 21 שנה בחברת ביטוח אחת, והחזקתי מספר רב של פוליסות מכל הסוגים (הבטחת תשואה, מעורב, משתתפת ברווחים).

עם פרישתי, פדיתי את ביטוח המנהלים, למעט סכום מסוים שהושאר בחברת הביטוח במסגרת ההסדר החוקי של רצף קצבה, וזאת על מנת לחסוך בתשלום מס הכנסה על פיצויים מוגדלים. הסכום שנותר בחברת הביטוח הורכב משלוש פוליסות: פוליסת "הבטחת תשואה" (כ-15% מסכום הכסף), "פוליסה מעורבת" (כ-35%) ופוליסה "משתתפת ברווחים" (כ-50%). חברת הביטוח החליטה על דעת עצמה איזה סוגי פוליסות לפדות ואיזה סוגים להשאיר, לא התייעצה איתי, לא קיבלה את אישורי ולא יידעה אותי בעת המעשה על כך.

בשנת 2002, עם הגיעי לגיל 65, חברת הביטוח הפכה את הפוליסה המעורבת לפוליסה משתתפת ברווחים, ורק אחרי שהתעניינתי כמה חודשים מאוחר יותר, הודיעה לי כי הדבר נעשה מכיוון שהגעתי לגיל הפרישה, ועל פי החוק הם חייבים לעשות זאת. בימים אלה, כאשר ביקשתי לפדות את הסכום שהצטבר במסגרת רצף הקצבה, התברר לי כי הפסדתי סכום ניכר, מעצם העובדה שהכסף הושקע ברובו בפוליסות משתתפות ברווחים.

אודה לך אם תוכל לענות לי על השאלות הבאות:

א. האם היה בסמכותה של חברת הביטוח לקבוע באופן שרירותי איזה פוליסות לפדות ואיזה פוליסות להשאיר ומבלי לשתף אותי בהחלטה זו.

ב. האם המהלך ב-2002, של החלפת הפוליסה המעורבת לפוליסה המשתתפת ברווחים, היה הכרח חוקי.

ג. מהו שיעור דמי הניהול שחברת הביטוח היתה רשאית לגבות החל מפרישתי ב-1998, והאם יש הבדל בשיעור דמי הניהול בפוליסות משתתפות ברווחים לעומת שאר סוגי הפוליסות.

שלום רב!

התיאור שמסרת אינו כולל את מלוא הפרטים הנדרשים, אך למרות זאת אנסה להתייחס לשאלותיך בדיוק המרבי.

א. בטיפול של פדיון כספים מתוכניות ביטוח למיניהן, בעיקר במקרה של פרישה מעבודה, אמור המבוטח להיעזר בשירותיו של סוכן הביטוח שליווה אותו לאורך השנים. תפקידו של סוכן הביטוח, או לחילופין של יועץ פנסיוני מקצועי, הוא לייעץ למבוטח כיצד לממש את הזכויות הפנסיוניות שצבר במהלך השנים, בצורה האופטימלית עבורו. הייעוץ אמור לכלול את ניסוחה של בקשת הפדיון, שתועבר לחברת הביטוח ותכלול הנחיות בכתב מהלקוח, כיצד ומאיזה פוליסות לפדות סכומים כאלה ואחרים וכל זאת כדי לבצע את המהלך הכלכלי הנכון ביותר עבור הלקוח באותה נקודת זמן.

לצערי, לא תיארת בפנייתך כיצד ועל-ידי מי טופל פדיון הכספים מחברת הביטוח ולכן לא נותר לי אלא להניח שבקשת הפדיון ששלחת לחברת הביטוח לא נוסחה נכון וללא סיוע של יועץ מקצועי. במידה שאכן כך, הרי שסביר להניח שבקשתך טופלה על-ידי פקידי חברת הביטוח על-פי ראות עיניהם, טיפול שככל הנראה לא בנה עבורך את הפתרון האופטימלי למקרה, כפי שעולה מתוכן דבריך.

ב. אשר לשאלתך האם המהלך בשנת 2002 של החלפת הפוליסה המעורבת לפוליסה משתתפת ברווחים היה הכרח חוקי, הרי ממכתבך עולה כי הפוליסה המדוברת הייתה פוליסה "מעורבת". פוליסות אלו הינן תוכניות ביטוח מנהלים אשר נועדו מראש להיפדות בתום תקופה נקובה של שנים ובדרך כלל יועדו לגיל פרישה משוער של 60, 65 ולעתים אף 70. מהנתונים שמסרת לא נותר לי אלא להניח שהפוליסה הנ"ל נחתמה מראש לגיל 65, קרי שנת 2002.

על-פי תנאיה, הפוליסה מבטיחה תשואה קבועה מראש לכל תקופת הביטוח. בהגיע הפוליסה לתום תקופת הביטוח, ובהינתן שפרשת מעבודתך, קיימות שתי חלופות:

1. למשוך את הכספים מהפוליסה.

2. במידה שלא מבוצע פדיון, חברת הביטוח מעבירה את הכספים הצבורים לפוליסה חדשה מסוג "משתתפת ברווחים" וזאת בהתאם להנחיות משרד האוצר.

לאור העובדה כי בשנת 2002 הגיעה הפוליסה לתום התקופה, אתה, המבוטח, היית אמור למשוך את כספי הפדיון שהצטברו עבורך בפוליסה זו. מכיוון שבחרת שלא למשוך את הכספים שעל שמך בפוליסה ולהמשיך להשתמש בה כמקלט, אך פרשת מעבודתך וסיימת יחסי עובד-מעביד והכספים בפוליסה שייכים לך, חברת הביטוח - בהתאם להנחיות האוצר - מעבירה את הכספים לחיסכון המשך במסלול "משתתף ברווחים" אשר מפנה את כספי החיסכון להשקעה בהתאם לכללים שהגדיר האוצר עבור מסלול ההשקעה הכללי המכונה "קרן י'". לרוע מזלך, בניגוד לשנים 2003-2007 שבהן התשואה ב"קרן י'" היתה חיובית, הרי שבשנת 2008, לאור הטלטלה שעבר שוק ההון, הציגו חברות הביטוח תשואות שליליות של כ- 20% במסלול הכללי של "קרן י'" ולכן היתרות שעל שמך נשחקו.

3. באשר לגובה דמי הניהול: החל מפרישתך בשנת 1998, דמי הניהול שחברת הביטוח רשאית לגבות אינם משתנים בתוכנית הביטוח שעל שמך, בין אם מבוצעות הפקדות שוטפות ובין שהן מוקפאות. בפוליסות מבטיחות תשואה אלה, שהופקו עבורך בשנות ה-80', דמי הניהול הינם הפער שבין תשואת האג"ח שמנפיקה המדינה לצורך העניין, אשר נושאות ריבית קבועה וידועה מראש, לבין הריבית נטו שממנה נהנה המבוטח. מעבר לכך, אין גבייה של דמי ניהול מהפוליסה.

בפוליסה המשתתפת ברווחים שהיתה ברשותך החל משנת 1998 דמי הניהול נחלקו לשני חלקים: 0.6% לשנה מהחיסכון הצבור באופן קבוע, ובנוסף 15% מהרווחים הריאליים, אם היו כאלה, שהשיגה חברת הביטוח בכל שנה.

מנתוני המקרה כפי שתוארו על ידך עולה כי הטיפול במימוש התוכניות הפנסיוניות שבהן הפקדת את כספיך במשך שנים רבות היה לקוי, ולצערי לא מימשת את האופטימום האפשרי בהגיעך לפרישה.

תשובה: אילן בן יעקב, מנכ"ל קלי ייעוץ פנסיוני מקבוצת קלי

היתה לי פוליסת ביטוח מנהלים הונית בפניקס. בדצמבר 2007 בקשתי מהסוכן שיעביר לי את כספי ביטוח המנהלים לקופת גמל עצמאית שהיתה לי בפניקס. קיבלתי הודעה שהם העבירו לי את כספי הביטוח לגמל ב-12.01.09 בסכום של 7,551 שקל. בבדיקת נתוני פוליסת ביטוח המנהלים ל-31.12.08 היתה יתרת סגירה בסכום של כ-8,340 שקל. מה ההסבר לפער הגדול בין סכום העברה ליתרת הסגירה? זה נראה לי חשוד.

הכסף שאבד אינו קשור לניוד הפוליסה לגמל, אלא לקנס פדיון מוקדם על הפוליסה שלך.

הניוד החופשי מאפשר לנייד כסף בין המוצרים בלי לשלם מס (במגבלות מסוימות) - אך אינו פוטר מקנסות במקרה שהמבוטח משך את הכסף מהפוליסה לפני שחלפה תקופה מסוימת, הקבועה בפוליסה.

בעקבות פנייתך, הסכימה "הפניקס" לוותר על קנס הפדיון בגובה 950 שקל.

תשובה: איציק עוז, מנהל סוכנות ההסדרים הפנסיוניים אגם-לידרים.

אני בן 55, בסוף החודש אני פורש מהעבודה במסגרת פרישה מוקדמת ולא מתכוון להמשיך לעבוד. צברתי סכומי כסף נכבדים בפוליסות ביטוח מנהלים ותיקות מסוג הון עם תשואה מובטחת, נאמר לי לאחרונה כי כבר כעת אני חייב למשוך את כספי הפיצויים בסכום חד פעמי במזומן אחרת כל הכספים יהפכו לקצבה, האם זה נכון?

זה היה נכון ב-2008, ואולם משרד האוצר נעתר לבקשתנו וביום 20 בינואר 2009 הוציא הנחיה נוספת לפיה ניתן להשאיר את כספי הפיצויים בפוליסת ביטוח מנהלים עד לתום תקופת הביטוח ככספים נזילים שאותם תוכל למשוך בכל עת שתחפוץ. כך תוכל להמשיך ליהנות מהתשואה המובטחת.

אני בן 67 ובתחילת החודש פרשתי מהעבודה. כאשר ניגשתי למעסיק לדרוש את פיצויי הפיטורים המגיעים לי לפי החוק (משכורת אחרונה כפול מספר שנות העבודה) הוא נתן לי צ'ק בגובה 28% בלבד מהמשכורת האחרונה כפול מספר שנות העבודה, ואמר לי כי את יתרת כספי הפיצויים אוכל לקבל מקרן הפנסיה מבטחים הוותיקה, שאליה הוא הפריש כספי פיצויים מהיום הראשון שבו התחלתי לעבוד אצלו. האם לא מגיעים לי 100% פיצויים, חוץ מהזכויות שצברתי בקרן הפנסיה? האם אני באמת יכול לקבל את יתרת כספי הפיצויים מקרן הפנסיה מבטחים הוותיקה?

במידה שהמעסיק שלך הפריש עבורך כספים לקרן הפנסיה מבטחים הוותיקה מהיום הראשון בו התחלת לעבוד אצלו, ושיעור ההפרשה לקרן הפנסיה בגין מרכיב הפיצויים הינו 6% משכרך החודשי ברוטו הרי שהוא צודק - מאחר ששיעור הפיצויים הכולל לפי חוק פיצויי פיטורים הינו 8.33% לחודש, כאשר הפקיד המעסיק לקרן הפנסיה 6%, למעשה הוא כבר הפקיד עבורך בקרן הפנסיה 72% מכספי הפיצויים המגיעים לך ולפיכך נותר לו לתשלום 28% בלבד.

לשאלתך האם אתה יכול לקבל את יתרת הפיצויים מקרן הפנסיה מבטחים הוותיקה במידה שתבחר למשוך את כספי הפיצויים מקרן הפנסיה הוותיקה, מלבד נטל המס הנוסף בו אתה עלול לשאת בשל כך, תישלל ממך לחלוטין הזכות לקבלת פנסיה חודשית מקרן הפנסיה ותיאלץ למשוך את כל הכספים מקרן הפנסיה תחת ניכוי מס וזאת לפי התקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות.

תשובות: רו"ח אמיר גבאי, מומחה למיסוי ופרישה

שאלות למדור: sfat-hashuk@globes.co.il