כלכלני בנק לאומי: "התאוששות בשוק צפויה רק לקראת סוף 2009"; פועלים: המשבר ימשיך להעיב על השווקים

בנק פועלים: ממליצים להמשיך ולהחזיק בשיעור נמוך באפיק המנייתי כשהמניות המומלצות הן המניות הדפנסיביות ; לאומי: "לקוח בעל אופק השקעה ארוך טווח יוכל למצוא ניירות ערך במחירים מעניינים"

כלכלני הבנקים הגדולים בישראל - בנק לאומי ובנק הפועלים פירסמו את סקירתם השבועית לשוק ההון בישראל. בסקירתם השבועית של כלכלני בנק לאומי צויין כי "ההתנתקות של המסחר בשוק המקומי מהמגמה השלילית בשווקי העולם נסדקה השבוע, ומרבית המדדים המובילים רשמו בסיכום שבועי ירידות שערים".

כלכלני הבנק ציינו כי "על אף תוכנית ההתערבות של בנק ישראל בשוק האג"ח הצפויה להזרים כסף למשק ובשל ההאטה הכלכלית החריפה, נותרו הציפיות האינפלציוניות הנגזרות משוק ההון שליליות.

עוד ציינו בלאומי כי מהמנתונים שפרסמה השבוע הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניכרות השלכות המשבר על הכלכלה הריאלית. התמ"ג התכווץ ברבעון הרביעי של 2008 ב-0.5% ושיעור האבטלה טיפס במהלכו ל-6.3%.

בלאומי התייחסו לכך שבדומה לשבוע שעבר, גם השבוע, הובילו מניות המגזר הפיננסי את ירידות השערים. אלו, גברו לאחרונה על רקע החששות במקבילותיהן מעבר לים, והתחדדו בשל אופיין העסקי של חברות הענף אשר חושף אותן ביתר שאת למצב המאקרו-כלכלי. דבר זה, מוצא את ביטויו לאחרונה בגל אזהרות הרווח בענף הבנקים, בהידרשות לרמת ההון בענף הביטוח ובמיזוגים גוברים בענף ניהול ההשקעות.

להערכת הכלכלנים בלאומי, הצמיחה השלילית במשק והעלייה באבטלה עשויים להחריף עוד יותר את הפגיעה בצריכה הפרטית, דבר שיבוא לידי ביטוי ברבעונים הקרובים בירידה ברווחי החברות המוטות אליה.

להערכתם, חברות רבות נסחרות במחירים המשקפים ערך נמוך מערכן הכלכלי. יחד עם זאת, רמת הסיכון הכרוכה בהשקעה במניות עודנה גבוהה. בלאומי צופים כי בטווח הקצר תושפע התנהגות השוק המקומי מנתוני מאקרו ומיקרו שהשפעת ההאטה העולמית ניכרת בהם וכן מעוצמת הפחד בשווקים. התאוששות בשוק צפויה רק לקראת סוף 2009. לקוח בעל אופק השקעה ארוך טווח (מספר שנים), יוכל למצוא ניירות ערך במחירים מעניינים. מנגד, בשל התנודתיות הרבה, אין השוק מתאים ללקוח שונא סיכון או לזה שיידרש לכספו בטווח הקצר.

תשואה גבוהה בשוק האג"ח מצריכה נטילת סיכון גבוה יחסית

לגבי שוק האג"ח מעריכים בלאומי כי למשקיעים המחפשים כיום תשואות אטרקטיביות בשוק אגרות החוב יש לקחת בחשבון כי אלו ניתנות להשגה בעבור נטילת סיכון גבוה יחסית. להערכתנו, מהלך ירידת התשואות שחל לאחרונה באגרות הממשלתיות ובפרט באלו הארוכות הביא לעלייה משמעותית בסיכון הכרוך בהשקעה בהן. משקיעים שאינם מעוניינים להגדיל את חשיפתם לסיכון נאלצים כיום להסתפק ברמת תשואות נמוכה ביותר.

הדולר האמריקני נהנה משנאת הסיכון בעולם

להערכת כלכלני לאומי, סיום פוטנציאל הפחתת הריבית במשק האמריקאי יחזק את הדולר. כמו כן, המשך חוסר הוודאות הכלכלית בעולם וחוסר התיאבון לסיכון הנגזר מכך, ימשיכו לתמוך במטבע האמריקאי.

בנק פועלים: המשבר הגלובלי צפוי להעיב על השווקים כמו גם על המשק הישראלי

להערכת כלכלני בנק הפועלים המשבר הגלובלי צפוי להמשיך ולהעיב על השווקים בעולם, ובכללם ישראל. במבט מקומי, ריבוי האינדיקטורים השליליים - הן ברמת המאקרו והן ברמת החברות, בשילוב צפי לצמיחה נמוכה (ואולי אף שלילית) ברבעונים הקרובים צפויים אף הם להמשיך ולהקשות על שוק המניות בישראל. לפיכך, מעריכים כלכלני הבנק כי רמת הסיכון באפיק המנייתי זה נותרה גבוהה.

יחד עם זאת, סבורים בפועלים כי ירידות השערים של החודשים האחרונים הביאו את מחיריהן של מניות רבות לרמות אטרקטיביות להשקעה, אך זאת רק למשקיעים ארוכי נשימה וסבלניים, אשר יהיו מוכנים לסבול את התנודתיות הגבוהה בטווח הקצר והבינוני.

בפועלים ממשיכים להחזיק ברכיב מנייתי נמוך, תוך התמקדות בעיקר במניות דפנסיביות, כגון מניות התקשורת, הפרמצבטיקה והאנרגיה, שכן החברות בענפים אלו ממשיכות להציג תוצאות עדיפות ביחס לממוצע הרב ענפי.

סגירת פער הריביות בין ארה"ב לישראל צפויה להחליש את השקל

בין הגורמים המקומיים התומכים בחולשת השקל ניתן למנות את הפחתת הריבית השבוע ע"י בנק ישראל לרמת שפל של 0.75% בלבד (למרות ששיעור ההפחתה היה נמוך מהצפוי), והתגברות החששות להעמקת המיתון בישראל, בעקבות המשבר בעולם. בנק ישראל צפוי בימים הקרובים להגיע לגבול העליון של יעד יתרות המט"ח. בעקבות זאת ההערכות הן, כי ייפסקו רכישות המט"ח היומיות, אך ייתכנו התערבויות נקודתיות במסחר.

להערכת כלכלני הבנק, השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, כשבראש ובראשונה הוא יושפע מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. יחד עם זאת, בין הגורמים התומכים בהיחלשות השקל ניתן למנות את הקיטון בעודף בחשבון השוטף, המיתון הכלכלי בישראל וסגירת פער הריביות שבין השקל והדולר.