לראשונה: חברת החשמל תרכוש חשמל המיוצר מביו-גז במכון לטיהור שפכים

חתמה על הסכם עם חברת הגיחון לרכישת עודפי החשמל המיוצר במכון לטיהור שפכים בנחל שורק ; חברת החשמל רוכשת כ-3.1 מיליון קוט"ש שהם כ-1.1 מיליון שקל

משה קלצ'ין, יו"ר דירקטוריון הגיחון, מנכ"ל החברה הבת מבט"י (מפעלי ביוב וטיהור ירושלים), ישראל בר-גיל, ואיקא יכין, מנהל מחוז ירושלים של חברת החשמל, חתמו היום (א') על הסכם למכירת חשמל מחברת הגיחון לחברת החשמל.

מדובר בהסכם ראשון מסוגו בארץ, במסגרתו חברת חשמל תרכוש חשמל מאנרגיות מתחדשות המיוצר ע"י המכון לטיהור שפכים בנחל שורק.

משה קלצ'ין, יו"ר חברת הגיחון, שהיא בעלת השליטה במבט"י, ציין כי מכון טיהור השפכים מייצר חשמל בטכנולוגיית ביו-גז, שהיא טכנולוגיה ידידותית לסביבה. מבוצה תוצר נלווה של תהליך טיהור שפכים, משתחרר גז מתאן, המסוגל לייצר חשמל. המפעל קיבל רישיון לייצור חשמל לתקופה של 20 שנה וניתן לחדשו ל-10 שנים נוספות.

למפעלי ביוב וטיהור ירושלים כושר ייצור של 1.8 מגוואט, ורישיון ייצור ל-2.5 מגוואט. המפעל מייצר לשימוש עצמי כ-1.2 מגוואט ואת היתרה (0.6 מגוואט) ימכור לחברת החשמל. מדובר בייצור עצמי של כ-6.4 מיליון קוט"ש (קילווואט שעה), המהווים חיסכון בתשלום לחברת החשמל של כ-3.25 מיליון שקל (לא כולל הוצאות תפעול של היצרן).

על-פי ההסכם, חברת החשמל רוכשת כ-3.1 מיליון קוט"ש שהם כ-1.1 מיליון שקל. התעריפים מאושרים ע"י הרשות לשירותיים ציבוריים חשמל.

איקא יכין ציין כי חברת החשמל מעודדת "חשמל ירוק" ובמחוז ירושלים יש כבר חמישה לקוחות שהתקינו מתקנים לייצור חשמל בטכנולוגיה סולארית (4 בתים פרטיים ותחנת דלק במעלה אדומים). בעבודתו, משקיע מחוז ירושלים מאמצים גם "בתכנון ירוק" של מתקניו.

עו"ד איתן פרנס, יו"ר אגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל, אמר בעקבות ההסכם כי "מדובר במיזם בעל חשיבות לאומית, בתקווה שבעקבותיו יהיו יצרני ביו-גז נוספים ושלא נסתפק רק באנרגיית שמש ורוח".