קבוצת בנקים רב-לאומיים ילוו למערכת הפיננסית במזרח-אירופה 31 מיליארד דולר

ההודעה עצרה את הנפילה בערכם של הפורינט ההונגרי, הזלוטי הפולני והקרונה הצ'כית לעומת האירו, שנרשמה בשבועות האחרונים

קבוצת בנקים רב-לאומיים חשפו שלשום (ו') חבילת הלוואות בסך 24.5 מיליארד אירו (31 מיליארד דולר), שנועדה לסייע למערכות הבנקאות הפגועות במרכז ובמזרח אירופה לשרוד את המשבר הפיננסי. הפורינט ההונגרי, הזלוטי הפולני והקרונה הצ'כית רשמו עליות לעומת האירו בתגובה לידיעה על חבילת ההלוואות.

הבנק העולמי, הבנק האירופי לשיקום ולפיתוח (EBRD) ובנק ההשקעות האירופי (EIB), שהכריזו בלונדון על חבילת ההלוואות, מקווים שהמהלך יעודד בנקים בינלאומיים, ששולטים במרבית הבנקים האזוריים, לתמוך בחברות הבנות שלהם.

אחריות מיוחדת

המטבעות המזרח-אירופיים צנחו לרמות הנמוכות ביותר שלהם בשנים האחרונות בשל חשש מהשפעתו של משבר האשראי העולמי על מזרח אירופה, ובייחוד על מדינות פגיעות שזקוקות למימון חוץ רב, כולל אוקראינה, המדינות הבלטיות והונגריה.

לדבריו של תומס מירואו, נשיא EBRD, "אנו נוקטים צעדים מכיוון שיש לנו אחריות מיוחדת לאזור, ומכיוון שהדבר הגיוני מבחינה כלכלית. במשך שנים רבות היתה האינטגרציה הגוברת באירופה מקור של שגשוג ותועלת הדדית, ואסור לנו להרשות שיתרחש היפוך בתהליך הזה".

במסגרת התוכנית הדו-שנתית, יספק EBRD השקעות הון והלוואות לבנקים בהיקף של עד 6 מיליארד אירו. EIB, בנק ההשקעות של האיחוד האירופי, יציע הלוואות בשווי כולל של 11 מיליארד אירו לחברות קטנות ובינוניות, והבנק העולמי יעניק הלוואות בהיקף כולל של 5.5 מיליארד אירו לחברות שפועלות בתחומי הבנקאות, תשתיות ומסחר, ויספק 2 מיליארד אירו בביטוח סיכונים פוליטיים.

התוכנית גובשה בתיאום עם קרן המטבע הבינלאומית, שכבר סיפקה הלוואות חירום להונגריה, ללטביה ולאוקראינה, ושבקרוב תתבקש ככל הנראה לסייע למדינות חלשות אחרות.

לעודד אחרים

מרבית הכסף יבוא ממקורות קיימים, אך שלושת הבנקים הרב-לאומיים מקווים כי באמצעות האצה של הפעילות שלהם והתמקדותם בבנקאות, יהיה ביכולתם לספק סיוע למוסדות הזקוקים לו ביותר, ואף לעודד גורמים אחרים, כולל חברות אם וממשלות באיחוד האירופי, לשתף פעולה.

מירואו אמר לפייננשל טיימס: "כמובן שזהו אינו פתרון כולל לבעיה, אך לדעתנו במונחי פיננסים זה עשוי להיות מספיק קונסטרוקטיבי כדי לשכנע אחרים, בייחוד חברות אם, לעשות את חלקם בהזרמות הון ובאספקת הלוואות חדשות".