רשות ני"ע לוחצת על החברות: יחויבו לפרט כיצד השפיע המשבר הכלכלי על שכר הבכירים - ולהצהיר כי התגמול סביר והוגן

הרשות מחייבת את הדירקטוריונים לנקוט עמדה בנוגע לקשר בין תרומתו של מקבל התגמולים לחברה לבין גובה התגמול ; החברה תחוייב לגלות פרטים על 5 נושאי המשרה המתוגמלים ביותר בקבוצה ועל 3 המתוגמלים ביותר בחברה - שכר, תנאים נלווים והתחייבויות לבונוסים

רשות ני"ע דורשת מהחברות המדווחות לגלות בדוחות כיצד השפיע המשבר הכלכלי על שכר הבכירים. כך עולה מחוזר שהוציאה הרשות לחברות.

החוזר דורש דיווחים מהחברות בדבר השפעת המשבר הכלכלי על ביצועיהן, והשלכת התוצאות על השכר המשולם לבכירים. לדברי הרשות, בכוונתה לאכוף את חובות הדיווח בנושא שכר הבכירים בכל הכלים העומדים לרשותה.

לפני כמה חודשים נכנס לתוקף תיקון לתקנות שיזמה הרשות, ובו הורחבה חובת החברות לדווח על שכר הבכירים. התיקון מחייב את החברות לגלות פרטים על מנגנון התגמול ועל עסקאות התגמול עצמן.

במסגרת הדו"ח התקופתי על החברה לגלות פרטים ביחס לחמשת נושאי המשרה המתוגמלים בשכר הגבוה ביותר בקבוצה, וכן שלושת המתוגמלים בשכר הגבוה ביותר בחברה, אם לא נמנו במסגרת החמישה. כמו כן, יש לכלול פרטים לגבי תגמול בעלי עניין.

החברה חייבת לפרסם טבלה המפרטת את זהות מקבל התגמול (תפקידו, היקף משרתו, אחזקותיו בהון החברה), התגמול שהוא מקבל בגין מתן שירותים (שכר, מענקים, תשלומים מבוססי מניות, דמי ניהול, דמי ייעוץ) וכן תגמולים אחרים שהוא מקבל (ריביות, דמי שכירות וכדומה).

בנוסף, על החברות לפרט גם את התנאים הנלווים, כגון החזקת רכב, טלפון, תנאים סוציאליים, הפרשות בשל סיום יחסי עובד-מעביד, וכל הכנסה שנזקפה לשכר בגין מרכיב שהוענק לו.

מלבד התגמול הניתן לבכירים, נדרשת החברה לגלות גם התחייבות למתן תגמול וכן כל דבר שהוא שווה כסף, למעט דיבידנד. בנוסף, עליה להתייחס לשאלה אם התגמול מבוסס על ביצועים או על עמידה ביעדים, והאם נקבעו מנגנונים לבחינת עניין זה.

התיקון מטיל על דירקטוריון החברה חובה לפרסם את עמדתו בנוגע לקשר בין תרומתו של מקבל התגמולים לחברה לבין גובה התגמול שאושר לו, ולציין אם לדעתו התמורה הוגנת וסבירה.

בחוזר שהוציאה הרשות, היא מדגישה את כוונתה לעקוב אחר יישומה בפועל של חובה זו, ולאכוף אותה במידת הצורך, בכל הנוגע לדו"חות הכספיים השנתיים ל-2008. ברור, שעל רקע המשבר הכלכלי, יש לאכיפת הגילוי משנה תוקף.