"ההפסדים מהונאות מקוונות מסתכמים ב-5 מיליארד דולר בשנה"

כך טוען סער וילף, מייסד Fraud Sciences שנמכרה ל-PayPal תמורת 169 מיליון דולר ; המודל של גנב הרשת הטיפוסי: גבר צעיר ממדינות מתפתחות אבל שיש בהן תשתית אינטרנט מפותחת

"צרכנות מקוונת היא אחת ההבטחות הגדולות של הפעילות האינטרנטית, אבל היא לא כל כך המריאה מצד אחד, אבל גם לא ממש כישלון, מצד שני". כך אמר היום (ב') פרופ' שיזף רפאלי, בכנס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי, בפאנל: "צרכנות און-ליין". "השאלה היא האם כל אחד שרוצה לרכוש באינטרנט מצליח לעשות זאת. ואני סבור כי אנחנו עדיין נמצאים בימים הראשונים של הצרכנות המקוונת, ויש עוד הרבה עבודה".

רפאלי הציג ממצאים של מחקר שנערך בינואר על ידי משרד התמ"ת, ובו נסקרו 1,500 גולשים בגילאים 14 ומעלה, לדבריו, 3.3 מיליון אנשים ובני נוער, המהווים 61.6% מהאוכלוסייה מעל גיל 14, דיווחו כי השתמשו בשנה האחרונה באינטרנט. השימושים הנפוצים ביותר ברשת הם דואר אלקטרוני (85%), חיפוש מידע (82%) וחדשות (81%). ממצא מעניין שעלה בסקר הוא שכ-90% מהגולשים הצהירו כי הם גולשים בשפה העברית, וכ-25% מהגולשים הישראליים הצהירו כי הם גולשים מהסלולר.

סער וילף, שייסד את חברת Fraud Sciences שנמכרה ב-2008 ל-PayPal תמורת 169 מיליון דולר, אמר כי ככל שהרכישות באינטרנט גדלות כך גדלות ההונאות המקוונות. "סך ההפסדים בשנה מהונאות באינטרנט מסתכמים ב-5 מיליארד דולר: 4 מיליארד דולר בשל הפסדי מזומנים, ומיליארד דולר הוצאות על מניעת הונאות עתידיות. זאת לצד הפסדים שלא ניתן לכמת ואשר קשורים לאיבוד הזדמנויות".

לדבריו, הגנב הטיפוסי הוא גבר צעיר, ממדינות מתפתחות אבל שיש בהן תשתית אינטרנט מפותחת. וילף הוסיף כי "יש גם הונאות בתחום הפרסום - אתר אחד מפרסם באתר אחר ומשלם בעבור זה, וזה מאפשר לייצר קליקים פיקטיביים וטראפיק פיקטיבי, ולגבות בעבור זה כסף. "זו הונאה די חדשה, שהתפתחה בעיקר לאור מודל הפרסום של גוגל. זה מסתכם בהפסדים של כמה מיליוני דולרים בשנה".

וילף הסביר כי "כדי להתגונן יש להשתמש באמצעי הגנה שמקנים אמצעי התשלום, ולא להתפתות לעסקאות באינטרנט - אף אחד לא מציע לך כסף בחינם. לסוחרים זה יותר קשה להתגונן, אבל בארץ הבעיה הזו עדיין יותר קטנה בהשוואה לארה"ב. בכל מקרה, כדאי להעסיק צוות שבודק עסקאות, ולמפרסמים מומלץ לבדוק האם יש היגיון בכמות הקליקים שמתקבלת - האם הם מגיעים מאותו IP, לדוגמה".

ההפסדים בשנה מהונאות אינטרנט:

* 4 מיליארד דולר - הפסדי מזומנים

* מיליארד דולר - הוצאות על מניעת הונאות עתידיות