מאמין לטלנסקי, לא לאולמרט

על מה מתבססת החלטת מזוז להעמיד לדין את ראש הממשלה בפרשת מעטפות הכסף?

החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, מאמש (א') להעמיד לדין את ראש הממשלה היוצא, אהוד אולמרט, בכפוף לשימוע שייערך לו, נסמכת במידה רבה על העדות שמסר איש העסקים היהודי-אמריקאי מוריס טלנסקי - גיבור הפרשה - במשטרה ובבית המשפט. ואולם, למרות הסיפור המפורט שתיאר טלנסקי בעדותו, הכולל מערכת יחסים סיבובית של תן וקח, בחר מזוז להימנע מלהאשים את אולמרט בעבירת השוחד, ובמקום זאת בחר בסעיפי אישום קלים יותר - מירמה והפרת אמונים, וקבלת דבר במרמה.

ההחלטה שפירסם מזוז אמש מפורטת למדי, וממנה עולה כי התביעה אימצה באופן מלא את גרסתו העובדתית של טלנסקי, שהועדפה באופן שיטתי על פני הסבריו של אולמרט לחשדות שהתעוררו נגדו. עדותו של טלנסקי, יש לציין, מגובה בראיות רבות נוספות, בין בעדויות של מעורבים נוספים בפרשה ובין במסמכים רבים שנאספו בישראל ובחיקורי הדין בארה"ב. "אולמרט ניצל לאורך השנים את מעמדו ותפקידיו", קבע היועץ, "באופן שיטתי ומתמשך, לקבלת תמיכה וסיוע בעניינים כספיים מטלנסקי, ופעל להסתרת אופי קשריו אלה עם טלנסקי, כולל ממבקר המדינה".

1. מה קיבל אולמרט מטלנסקי?

מזוז: טלנסקי סייע לאולמרט במימון ובגיוס כספים למערכת הבחירות שלו לראשות העיר ירושלים ב-1993.

"במהלך הקמפיינים הללו הוא ביקש ממני לתת לו מזומנים", העיד טלנסקי במסגרת עדותו המוקדמת בבית המשפט המחוזי בירושלים (ב"ש (ירושלים) 4553/08 מדינת ישראל נ' אהוד אולמרט), "במשך אותה תקופה נתתי לו מזומנים וגייסתי עבורו מזומנים בארה"ב, והייתי נותן לו מזומנים כשהוא היה מגיע לניו יורק, או כשאני הייתי מגיע לישראל מאוחר יותר, ונתן אותם לשולה זקן. אני זוכר ששאלתי אותו מדוע אני לא יכול לרשום צ'ק, למרות שזה לא בר ניכוי מבחינת מס, והוא אמר שבגלל הצורה שהכסף מחולק, זה שמגייס הכי הרבה אינו מקבל את כל התרומה. אני לא בדיוק הבנתי את השיטה שפעלה כאן. אני הייתי לוקח צ'ק ופורט אותו למזומן. באותה תקופה הוא גם ביקש ממני מספר הלוואות ואני נתתי לו".

מעטפות על כיסאות

מזוז: ב-1997 העביר טלנסקי בהעברה בנקאית לחשבון הבנק של אולמרט ואשתו, בבנק הפועלים בירושלים, סכום מזומן של 140 אלף שקל. ב-1998, במערכת הבחירות לראשות עיריית ירושלים, סייע טלנסקי בגיוס תרומות ובתרומות אישיות.

"אני גייסתי עבורו כספים בארה"ב", סיפר טלנסקי בעדותו, "בעיקר במפגשים סלוניים, הוא היה בא ופונה לאנשים, והיו שם מעטפות על הכיסאות ואנשים היו שמים את התרומה שלהם ומוסרים את המעטפה למארח, והמארח היה נותן לי ואני הייתי מוסר לו אותם למחרת בבוקר".

מזוז: בתום מערכת הבחירות בירושלים נותר בחשבון הבנק של עמותת "ירושלים מלוכדת" חוב של 1.7 מיליון שקל. לבקשת אולמרט, באמצעות עו"ד אורי מסר, העביר טלנסקי למסר מחשבונותיו מעל 300 אלף דולר, ששימשו ב-2002 לכיסוי חוב העמותה לבנק. אולמרט אמר בעדותו כי "מסר אמר לי שיש לו חשבון של לקוח שלו, כפי שהוברר זה היה טלנסקי, שהוא הזרים אותו לקיזוז החשבון בעמותה".

טלנסקי: "אורי מסר בא אלי לניו יורק וסיפר לי סיפור על משיכת יתר של תאגיד ירושלים מלוכדת. אמרתי לו שאני לא נותן לו מניות לכסות גירעון של 300 אלף דולר, השם שלי הוא לא משה רוקפלר. אמרתי: 'אתם כמו מסננת, בור ללא תחתית, אין אף פעם סוף לכסף'. אני זוכר שקראתי את המכתב לחתיכות ואמרתי שלום, אין לי שום דבר עם העסק הזה. כמה חודשים אחר כך באתי לישראל ומסר אמר לי שהוא רוצה לראות אותי שוב בעניין הסוגייה של משיכת היתר. אני הבנתי שפיקדון ניירות הערך יוחזר אלי מיד כשמשיכת היתר תכוסה".

"הייתי המום"

מזוז: במהלך הפריימריז בליכוד ב-1999 העביר טלנסקי מחברות שבבעלותו 110 אלף דולר ו-25 אלף ליש"ט ותרם אישית לקמפיין של אולמרט 30 אלף דולר.

במהלך עדותו של טלנסקי הציג לו נציג הפרקליטות רשומות של שלוש העברות בנקאיות מחשבונו שלו לחשבון של נאמנו, עו"ד אורי מסר, על סך 50 אלף ו-60 אלף דולר וכן על סך 25 אלף ליש"ט. "אני מעולם לא עסקתי עם פאונד", אמר טלנסקי, "כשהראו לי את זה בפעם הראשונה הייתי המום, כי בחשבונות שלי היו רק דולרים ושקלים".

מזוז: בין 2003 ל-2005, כשאולמרט כיהן כשר התמ"ת, שר התקשורת ושר האוצר, העביר טלנסקי כספים נוספים בסך כולל של יותר מ-100 אלף דולר, במזומנים, ובדרך כלל במעטפות. בין הכספים הללו, העביר טלנסקי ב-24 בדצמבר 2003 בעת מפגש בישראל סכום של 72 אלף דולר במזומן; ב-14 באוקטובר 2005 מימן טלנסקי את עלות שהייתו של אולמרט במלון ריץ קרלטון בוושינגטון בסך 4,700 דולר וב-15 בנובמבר 2005 מסר לו במעטפה 15 אלף דולר.

על העברת 72 אלף הדולרים אמר טלנסקי בעדות: "אני שלחתי שני צ'קים מארה"ב לבנק שלי בישראל, בסכום של 69 או 70 אלף דולר. החלטתי שסכום הכסף שאני הולך לתת לקמפיינים הוא סכום איקס, לא התכוונתי לתת כספים ללא סוף. החלטתי שלפוליטיקה הישראלית אני עומד בסכום מסוים. הוא התקשר אלי ואמר שהם זקוקים להרבה מאוד כסף לפריימריס. הוא ציין את המספר ואני הייתי המום לחלוטין כי זה היה די הרבה כסף, והוא ציין שהוא במקום נמוך ברשימה והוא זקוק לכסף. הלכתי לבנק, הוצאתי את הכסף ונתתי לו ואני מאמין שזה הכסף האחרון שאני נתתי לקמפיין כלשהו".

"מעין הלוואה"

על מימון שהותו של אולמרט במלון הפאר סיפר טלנסקי: "הם התקשרו אלי ואמרו שהכרטיס שלו הגיע למקסימום והם לא יכולים להשתמש בו, ושאלו אם הוא יכול ללוות את כרטיס האשראי שלי עבור ריץ קרלטון. שאלתי מה אתה עושה בריץ קרלטון, והוא אמר לי שהוא שוהה שם רק מספר ימים והוא ישלם לי בחזרה את החלק הזה של ההלוואה. החשבון שלי עבור שלושה ימים היה 4,717 דולר עבור חיוב החדר, מיסוי, מזון, בר, שיחות לחו"ל, כביסה, סרט וידיאו".

את נסיבות העברת הסכום האחרון פירט טלנסקי בעדותו: "הוא ביקש ממני 15 אלף דולר במזומן, ולמרות מה שכתבו עלי אני לא מיליונר וזה גרם לי לבעיות גדולות. אמרתי לו אז שמשהו מפריע לי, כי יש את הליכוד בארה"ב ומדוע הם לא תומכים, והוא אמר שאם הוא יגייס כספים עבורם זה ישמש להוצאות שלהם לשכר דירה וטלפון. הוא שהה במלון ריג'נסי, הלכתי לבנק שהיה במרחק מספר רחובות משם במורד פארק אווניו, וביקשתי למשוך 15 אלף דולר, חתמתי על המסמך בבנק, הם נתנו לי מעטפה של סיטי בנק, חזרתי למלון ונתתי לו את הכסף. זו היתה מעין הלוואה והוא אמר שהוא יחזיר לי".

"סכום זעום"

ומה היה לאולמרט לומר על כך? "בשתיים או בשלוש הזדמנויות טלנסקי כיסה הוצאות שקשורות בפעילויות שהייתי בחו"ל, שהוא היה מעורב בהן למען ארגונים שונים, שהוא ביקש ממני לפעול למענם. הוא העביר לי כיסוי הוצאות שנגזר כתוצאה מהפעילות הזאת. יש הרבה מאוד נסיעות, כשהיו נסיעות שכלל לא היו קשורות בענייני המדינה, הן מומנו על-ידי המזמינים ולא אחת הן מומנו באופן שההוצאה הכוללת חולקה בין המזמינים השונים. באותם מקרים ספורים שבהם טלנסקי ביקש שאני אופיע למען גוף או גורם שהוא היה מעוניין בו, אז הוא חויב בתשלום של חלק מההוצאות הללו. זה היה בסדר גודל זעום, כמה מאות או אלף-אלפיים דולר".

2. מה קיבל טלנסקי מאולמרט?

מזוז: אולמרט פנה לאנשי עסקים שונים כדי לסייע לטלנסקי לשווק את ה"מיני בר" של חברת "קול טק" שהקים טלנסקי ב-2004. במאי 2004 הוא פנה לרונלד ארנל במכתב מלשכת שר התמ"ת, וביקש ממנו לסייע בקידום עסקיו של טלנסקי. בנובמבר 2005 פנה אולמרט במכתב מלשכת שר התמ"ת לשלדון אדלסון, ובעקבות זאת נפגשו נציגי "קול טק" עם נציגיו של אדלסון במלון "ונציה" בלאס וגאס; בדצמבר 2005 פנה אולמרט ליצחק תשובה, ובעקבות זאת נפגש טלנסקי עם תשובה בישראל ופעמים נוספות עם נציגיו בניו יורק.

"הוא שאל אותי פעם, 'מאז שאתה כבר לא שנורר, מה אתה עושה?'", סיפר טלנסקי, "אני התרעמתי על הקביעה שאני שנורר, אמרתי שאני מהנדס חברתי. סיפרתי לו שיש לי עסק של מיני בר, והוא אמר שהוא יכול לעזור, ושהוא יכול להתקשר ליצחק תשובה. ידעתי שמר תשובה פעיל מאוד בעסקי המלונאות בניו יורק, שולה זקן התקשרה ואמרה שיש לי פגישה איתו בנתניה בדמבר 2005 ל-15 דקות. נפגשתי עם מר תשובה, היתה לנו שיחה ארוכה, הוא התקשר לעוזר שלו וביקש שיארגן לנו פגישה למצגת עם הבעלים של הפלאזה בניו יורק. הם לא קנו את זה, זו היתה ברכה לבטלה".

על הניסיון להפגישו עם אדלסון אמר טלנסקי: "אולמרט כתב לו מכתב, ואני התקשרתי למר אדלסון, וממרחק של 3,000 מייל סמרו שערותיי כשהוא טרק לי את הטלפון. לכן אמרתי לעצמי, אף פעם אל תלך לפוליטיקאי בשביל עסקים".

3. נדבך מרכזי

מלבד העדויות המפורטות שמסר טלנסקי בחקירת המשטרה, התנהל כאמור במחוזי הליך חריג של מתן עדות מוקדמת, שלא הושלם: לאחר החקירה הראשית שאותה ניהל ברובה פרקליט המדינה, משה לדור, בעצמו החל טלנסקי להיחקר בחקירה נגדית על-ידי סנגוריהם של רה"מ אולמרט ושל שולה זקן.

החקירה התנהלה בחודשים מאי ויולי 2008, אך בהמשך הודיע טלנסקי מארה"ב שלא ישוב להשלים את עדותו בישראל בשל הקשיים המשפטיים שזו יוצרת עבורו מול רשויות החוק בארה"ב.

פרקליטות המדינה קיימה מו"מ עם משרד המשפטים האמריקאי, כדי להגיע להבנות שיאפשרו לטלנסקי לשוב לישראל ולהשלים את עדותו בלא חשש שזו תשמש נגדו בארה"ב. גם אם החקירה הנגדית לא תושלם, מתכוונת הפרקליטות להסתמך עליה כנדבך מרכזי להוכחת אשמתו של אולמרט - ככל שההחלטה להעדין את אולמרט לדין לא תתהפך בשימוע.

כל פרשות אולמרט

* טלנסקי:

החשד: אולמרט קיבל מעטפות מזומנים ממוריס טלנסקי ובתמורה פעל עבורו. זאת, תוך שהסתיר את קבלת הכספים ממבקר המדינה

הסטטוס: מזוז החליט להעמידו לדין בעבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה, בכפוף לשימוע

* ראשונטורס:

החשד: אולמרט קיבל מגופים ציבוריים ומהמדינה מימון כפול ומשולש בסך 85 אלף דולר לנסיעותיו לחו"ל

הסטטוס: מזוז החליט להעמידו לדין בכפוף לשימוע, שייערך בימים הקרובים

* הרשות לעסקים קטנים:

החשד: אולמרט ביצע מינויים פוליטיים ברשות לעסקים קטנים ובמשרד התמ"ת

הסטטוס: החקירה הסתיימה

הערכות: יוגש כתב אישום

* מרכז ההשקעות:

החשד: אולמרט פעל בניגוד עניינים בהחלטות הנוגעות למפעל סיליקט בדימונה, שייצג מקורבו, עו"ד אורי מסר.

הסטטוס: החקירה הסתיימה, מזוז יחליט בקרוב

הערכות: יוגש כתב אישום

* הבית ברחוב כרמיה:

החשד: אולמרט קיבל כשוחד הנחה של 320 אלף דולר ברכישת בית ברחוב כרמיה בירושלים מחברה קבלנית תמורת קידום הפרויקט בעיריית ירושלים

הסטטוס: החקירה הסתיימה

הערכות: התיק גבולי, לא יוגש כתב אישום

* בנק לאומי:

החשד: אולמרט היטה את המכרז להפרטת גרעין השליטה בבנק לאומי לטובת ידידיו

הסטטוס: התיק נסגר מחוסר ראיות, תוך ביקורת על התנהלות אולמרט