המסחר בבורסה בת"א ננעל במגמה מעורבת: המעו"ף עלה ב-0.5%; ויטה פרי גליל טסה ב-225.6%

התל-טק ירד ב-1.5% ; אפריקה עלתה ב-5.4% ; החברה לישראל עלתה ב-3.3% ; אורמת זינקה ב-6.4% ; מלם תים נפלה ב-10.4% ; התכוף זינקה ב-12.3% ; אודיוקודס ירדה ב-5.4% ; אלווריון ירדה ב-4.9%

המסחר בבורסה בת"א ננעל במגמה מעורבת כשצפי לעליות שערים בפתיחת המסחר בוול סטריט שינה את מגמת המסחר שהיתה רוב היום שלילית. מדד המעו"ף סיים את יום המסחר בעלייה של 0.5% בהובלת מניות אורמת, אפריקה ישראל ודיסקונט השקעות.

מניית ויטה פרי גליל בלטה בזינוק של 225% על רקע הידיעה על הזכיה בהתמחרות בגינה ע"י חצי חינם שרכשה אותה ב-105 מיליון שקל.

מדד התל-טק ירד ב-1.5%, כשוריפון בלטה לרעה עם ירידה של 9% כשמאידך ריטליקס בלטה בעליה של 7.8%, ברקע לירידות במגזר הטכנולוגיה - פרסום דו"חותיה של נורטל הקנדית, אליה קשורות חברות טכנולוגיה ישראליות רבות, בקשרי עבודה או תחרות.

בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמו היום ירידות שערים, כשבין מדדי התל בונד בלט מדד התל בונד 40 שאיבד 0.9% מערכו.

הבורסות באסיה ננעלו בירידות שערים בשיעור מירבי של 2.1%, והבורסות באירופה נסחרות בעליות שערים בשיעור מירבי של 1.4%.

במריל לינץ' מורידים את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2009 ל-0.7%-

בבית ההשקעות מריל לינץ' הורידו את תחזית הצמיחה של ישראל ל-2009 ל-0.7%- , לעומת תחזיתם הקודמת לצמיחה אפסית. נציין כי זוהי אינה התחזית הקודרת ביותר שציירו אנליסטים על הכלכלה הישראלית: בחודש שעבר הורידו כלכלני UBS את תחזיתם ל-0.8%-. בבית ההשקעות מעריכים כי שיעור האינפלציה בשנה הנוכחית יגיע ל-1%.

כלכלני בית ההשקעות צופים גם התאוששות מתונה (modest) במחצית השנייה של 2009. עוד הם טוענים כי בעקבות המיתון צפוי הגירעון הממשלתי להגיע ל-5% מהתוצר. כמו כן, עקב הירידה החדה בייצוא, סבורים במריל לינץ' כי לראשונה מזה שנים יירשם שוב גירעון בחשבון השוטף של מאזן התשלומים. לגבי המדיניות המוניטרית ולמרות רמיזות בנק ישראל, הכלכלנים סבורים כי הפחתות הריבית לא פסקו וצופים כי היא תמשיך לרדת ותגיע ל-0.25%.

רוני בר-און: "אני שותף להערכה שגם 2010 תהיה שנה לא קלה"

"אני שותף להערכה שגם 2010 תהיה שנה לא קלה. אם תבדקו בארכיונים, תראו שיש כאלה שכבר אמרו שהמשבר בדרך החוצה. אני מעולם לא אמרתי את זה, לא הבטחתי גן של שושנים וכל הזמן אמרתי שצריך להתנהל בזהירות ושיש לנו מחסנית מוגבלת של כלים". כך אמר הבוקר שר האוצר, רוני בר-און, בראיון לגלי צה"ל.

בהתייחסו לטענות שלפיהן האוצר מתעכב בטיפול במצב האבטלה אמר בר-און: "יש מחלוקת מקצועית בין המוסד לביטוח לאומי לבין אגף התקציבים באוצר. שלא יבלבלו את המוח שהאוצר מעכב. אדרבא, לאוצר יש אינטרס גדול יותר להתעסק בענייני אבטלה. אנחנו רואים תמונה יותר שלמה. התהליכים הם לא זבנג וגמרנו. צריך לדעת לסדר את הדברים ולא לפעול בפאניקה ובהיסטריה. לא לאתר פתרונות רק כדי להגיד 'הכנו עוד תוכנית', ושאפשר להוציא עוד הודעה לעיתונות מביטוח לאומי וממשרד הרווחה".

מהפכה בשוק הפנסיה: האוצר מתכוון לבטל את מסלולי ההשקעה הכלליים

אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות ידין ענתבי, פועל לשינוי מהפכני ומשמעותי באופן ניהול ההשקעות בשוק הפנסיוני בישראל. במסגרת זו יפעל האוצר לביטול כל מסלולי ההשקעה הכלליים, שמהווים את הרוב המכריע של החיסכון הפנסיוני בישראל, תוך צמצום משמעותי של מגוון מסלולי ההשקעה הקיימים כיום בקופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים, ועד קיבוע החיסכון של החוסכים המבוגרים ובעיקר אלו שכבר יצאו לפנסיה. זאת, בהמשך לכוונת האוצר לשנות את ברירות המחדל בחיסכון הפנסיוני, בעקבות הלקחים הכואבים של המשבר הכלכלי הנוכחי.

"בסופו של דבר נגיע לחלוקה יותר צודקת ונכונה של הסיכונים בחיסכון הפנסיוני בישראל", אמר היום ענתבי. "יש לנו שלוש מטרות להסדרה. הראשונה היא צמצום הדרגתי של הסיכון לאורך תקופת החיסכון; לצמצם מאוד את התנודתיות והחשיפה לשוק ההון לאחר היציאה לפנסיה, כך שככל הניתן תהיה קצבה קבועה לאחר הפרישה; לבטל את רוב המסלולים הכלליים, אם לא את כולם. "אנו רוצים שהם יעברו מהעולם. הם לא נכונים ובאופן מוחלט ברור שלא ניתן לנהל חיסכון פנסיוני של מיליארדי שקלים בחבילה אחת".

---

אתמול נודע ל"גלובס" כי משרד האוצר, כתגובה לנתוני האבטלה העגומים בישראל, ניסה לקדם הפעלת תוכנית "חופשה ללא תשלום" בהשקעה של 150 מיליון שקל בתעשיה. בפגישה שנערכה בין נציגי משרד האוצר, לשכת התאום של האירגונים הכלכליים, הסתדרות העובדים, משרד התמ"ת והביטוח הלאומי, הציגו נציגי משרד האוצר תוכנית להפעלה מיידית של חופשה ללא תשלום, שתכוון אך ורק למגזר התעשייה באזורי הפריפריה. על פי המתכונת המוצעת, רק מפעלים בעלי 25 עובדים לפחות יהיו זכאים לסיוע כאשר כל רבעון יוכלו המפעלים להוציא לחל"ת עד רבע ממצבת כוח האדם שלהם, עד גבול של 100 עובדים לתקופה. תוכנית הסיוע תינתן במשך שנה ולא ניתן יהיה לפטר את העובדים במשך שנה לאחר הוצאתם לחל"ת.

מדד המעו"ף ; ת"א-100 ; תל-טק 15 ; מדד הבנקים ; נדל"ן 15

מניות בכותרות

ויטה פרי גליל זינקה במאות אחוזים לאחר שנודע לראשונה ב"גלובס" כי בעלי חצי חינם זכו בהתמחרות לרכישת נכסי ויטה פרי גליל ב-105 מיליון שקל. המניה מזנקת ב-200% בבורסה. ההצעה טעונת אישור של בית המשפט. לא ברור מה יעלה בגורל אסיפת בעלי המניות מחר. הקונים - משפחת קופרלי וזכי שלום, שרכשו לאחרונה את יקבי בנימינה ב-13.5 מיליון דולר.

המשרד לביטחון פנים הכריז היום (ג') כי חברת מלם-תים זכתה במכרז לפרישת מערכת אכיפה אלקטרונית אוטומטית בכבישים. בהליכי המכרז התמודדו 3 קבוצות והחברה שזכתה תקבל זיכיון הפעלה למשך 12 שנה, שלאחריהן יועבר הפרויקט לרשות המדינה. בשלב הראשון התחייבה החברה הזוכה להתקין 50 מצלמות בפרישה שתיקבע על-ידי משטרת ישראל בעדיפות לכבישים "אדומים". בהמשך יותקנו עוד כ-250 מצלמות.

כי"ל והחברה לישראל נסחרו על רקע ירידות השערים החדות שרשמו אמש מניות הדשנים הגדולות בוול סטריט. בתוך כך, החברה לישראל הודיעה על מינויו של רפי דניאלי (57) למנכ"ל זרוע הספנות של הקבוצה - צים, וזאת, יממה לאחר שמועצת המנהלים של צים קיבל את התפטרותו של דורון גודר מתפקידו כמנכ"ל.

גם טבע לא הצליחה להימנע מהאווירה השלילית בוול סטריט אמש ורשמה ירידה בערכה.

אתמול פירסמה נורטל את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2008. הפסדיה קפצו ביותר מ-150% והסתכמו ב-2.14 מיליארד דולר, ההכנסות צנחו ב-15% והסתכמו ברבעון ב-2.72 מיליארד דולר. על רקע הדו"חות, ייסחרו המניות של החברות הישראליות שעבדו בשיתוף פעולה עם החברה או שמתחרות בה. נציין את אודיוקודס , אלווריון , רדוור , בזק , סלקום , טלדור , HOT ונייס .

מניות הבנקים לאומי , פועלים , דיסקונט והבינלאומי מרכזות עניין על רקע ירידות השערים החדות במגזר הפיננסי אמש בוול סטריט, וכן על רקע ההודעה למשרד האוצר כי ישתתפו בתוכנית הערבויות לבנקים, זאת למעט מזרחי טפחות .

בעוד שחברות רבות ניצלו את ירידות השערים החדות באג"ח הקונצרניות שלהן לרכישה עצמית, באפריקה . בחרו שלא לבצע צעד שכזה, למרות רווחי ההון הגלומים בו. החברה ביצעה רכישות עצמיות בני"ע מסחריים שלה (סוג של איגרות חוב לטווח קצר מאוד) בהיקף של כ-450 מיליון שקל, במהלך החודשים נובמבר-דצמבר 2008. על פי הערכות בשוק ההון, הרכישות התבצעו בדיסקאונט של 5%-10% על מחירם המלא של הניירות, כך שהחברה צפויה להכיר ברווחי הון בדו"חותיה הקרובים. באמצעות הרכישות, הקטינה אפריקה את היקף הני"ע המסחריים שלה בכשליש.

בכלל פיננסים מאוכזבים מתוצאות אורמת טכנולוגיות, ומורידים ההמלצה ומחיר היעד לחברה האם שנסחרת בת"א - אורמת תעשיות . ההמלצה ירדה ל"תשואת שוק" מ"תשואת יתר" ומחיר היעד נחתך ב-10.6% ל-33 שקל למניה מ-36.9. שקל במבט לשנת 2009 מעריכים כי הרווחיות תיפגע משמעותית, עקב ירידת תעריפי החשמל בהוואי, אשר ישפיעו על ההכנסות ועל שורת הרווח.

חברת התוכנה בבילון דיווחה היום על המשך צמיחה בהכנסותיה ורווחיה, הן ברבעון הרביעי של שנת 2008 והן בתוצאות השנה כולה. מחזור ההכנסות של החברה בשנת 2008 הסתכם ב-67.4 מיליון שקל, לעומת 49.7 מיליון שקל בשנת 2007 - צמיחה של כ-36%. הרווח הנקי זינק בכ-127% והסתכם בכ-11.7 מיליון שקל. ההכנסות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-19.6 מיליון שקל, צמיחה של כ-40% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

הכשרת היישוב רכשה את בית מעריב מ"מעריב ", העיתון והחברה הבת (61.7%) בתמורה ל-32.5 מיליון שקל - ותשכיר אותו לעיתון חזרה. זאת, בעקבות אישור מתווה העסקה באסיפת בעלי המניות שהתקיימה אתמול. העיתון ישלם לחברה האם דמי-שכירות חודשיים בסך 212 אלף שקל בחודש, המחושבים לפי 35 שקל למ"ר עבור משרדים ושטח מסחרי.

למרות האווירה השלילית, נראה כי בתקופה האחרונה מתפתחת לה תופעה מפתיעה, אולי סוג של בועה, שבמסגרתה כל הודעה של חברה קטנה על עסקה הגדולה ביחס להיקף פעילותה, מתקבלת בשוק בהתלהבות חריגה. המניות של אותן חברות מזנקות ביום ההודעה בעשרות אחוזים, ולעיתים אף משלימות זינוק של מאות אחוזים תוך זמן קצר, כל זאת במחזורי מסחר גדולים במיוחד. כך קרה בשבועות האחרונים עם מניות עשות , התכוף ולודן , וכך קרה עם חברת תשתיות התקשורת נקסטקום , שמנייתה זינקה ב-34% במחזור של 3.6 מיליון שקל, לאחר שהודיעה לבורסה על פרויקט במערב אפריקה שהיקפו עשוי להסתכם ב-20 מיליון דולר.

IDB פיתוח מקבוצת IDB תימחק מהמסחר בבורסה באחד-העם, בסיומו של שבוע המסחר הנוכחי.

עוד מקבוצת IDB: חברת המלט , הנמנית עם הקבוצה באמצעות דיסקונט השקעות , הודיעה הבוקר כי לאור המשבר העמוק הפוקד את יפן היא החליטה לסגור את מפעל הייצור של חברת הבת במדינה. המפעל, המעסיק כ-50 עובדים, מייצר רכיבים המיועדים בעיקר לתעשייה המוליכים למחצה שנמכרו ללקוחות ביפן שנכנסה למיתון עמוק. לאחר סגירת המפעל בפועל, תרכז המלט את כלל הייצור של הקבוצה בישראל.

רשת ההלבשה גולף , גם היא נמנית עם קבוצת IDB, דיווחה כי סיימה את 2008 עם תוצאות שיא מיום הקמתה. הרווח הנקי ב-2008 הסתכם ב-101 מיליון שקל, עלייה של 65% לעומת 2007. מחזור המכירות עלה ב-2008 ב-6.4% והסתכם ב-701.4 מיליון שקל. במבט רבעוני, המכירות ירדו ב-4.2% והסתכמו ברבעון הרביעי ב-176.9 מיליון שקל, הרווח הנקי ירד מעט והסתכם ברבעון ב-25.8 מיליון שקל, לעומת 26.4 מיליון שקל אשתקד.

סלקום ממשיכה לרכז עניין לאחר פרסום דו"חותיה אתמול - שהובילו אותה לרשום עליות בערכה.

חברת טלדור , הסכימה להעמיד לרשות החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) תשעה מעובדיה שיעבדו בפרויקט ה-ERP שלה (מערכת תשתית ממוחשבת לניהול משאבי הארגון), ויבצעו חפיפה עם אנשי מקצוע חדשים שמע"צ שכרה. בשל כך מחקה מע"צ את בקשתה לחייב את טלדור בהצבת העובדים.

[לאתר המעו"ף]