יהלי שפי: "אנו היצרנים הולכים לכיוונים לא נכונים, והנחמה היחידה היא שאנו הולכים בכיוונים אלו יחד"

יו"ר התאחדות חברות לביטוח חיים ומנכ"ל הפניקס היוצא ביקר בחריפות את ההתנהלות בענף הביטוח במהלך ערב הפתיחה של כנס ביטוח החיים ה-30 של לשכת סוכני ביטוח

יהלי שפי, יו"ר התאחדות חברות לביטוח חיים ומנכ"ל הפניקס היוצא, ביקר אמש (ב') בחריפות את ההתנהלות בענף הביטוח במהלך ערב הפתיחה של כנס ביטוח החיים ה-30 של לשכת סוכני ביטוח כאשר התייחס לאחד האיומים המרכזיים הרובצים לדבריו על ענף הביטוח - ירידת המרווחים בענף. "ירידת המרווחים מוזנת מיום ליום בשל תהליך תחרותי על גבול הבלתי הגיוני", תקף שפי את הקורה בענף הביטוח והוסיף ש"אנו היצרנים הולכים לכיוונים לא נכונים והנחמה היחידה היא שאנו הולכים בכיוונים אלו יחד".

עוד אמר כי הייעוץ בבנקים מתבסס אך ורק על התשואות של היצרנים הפנסיונים השונים, "הם לוקחים נתונים מהגמל-נט. כל יצרן מכיר זאת שלאחר חודש טוב בתשואות הוא מקבל לקוחות מהבנקים".

הוא הוסיף שהמשבר העולמי "מוביל לבעיית הון בחברות הביטוח שמודגשת בכך שאנו לא עומדים בסטנדרטים של ההון הנדרש בעולם", הוסיף והבהיר עד כמה נדרש בישראל חיזוק של ההון הנדרש מחברות הביטוח.

סוגיית ההון הנדרש מחברות הביטוח לא העסיקה רק שפי. הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר, ידין ענתבי, אמר: "בכל הקשור לדרישות ההון, אין אנו מתכוונים 'להיות נחמדים'. ענף הביטוח חייב להיות ערוך לאפשרות של הידרדרות נוספת בשווקי ההון בעולם, בדומה לזו שנצפתה בשלושת החודשים האחרונים של שנת 2008". הוא הוסיף כי "משכך פעולות של הזרמות נוספות על ידי בעלי השליטה או הקטנת אחזקותיהם בחברות בתמורה להזרמת כספים, צריכות להיבחן על ידם כבר כעת". זאת, לאחר שמאז ספטמבר הוזרמו להון העצמי של חברות הביטוח כ-1.4 מיליארד שקל, כפי שאמר ענתבי שציין כי עשרות בקשות הופנו אליו עד כה בנושא הפחתת ההון העצמי הנדרש מחברות ביטוח, ונדחו על ידי האגף שבראשותו, "מתוך הצורך והחובה לדאוג לאינטרס המבוטחים".

ענתבי ציין עוד דגש שיוביל את פעילותו בתקופה הקרובה והוא ש"לגופים המוסדיים אסור לשבת בחיבוק ידיים", ולכן על "הגופים המוסדיים חייבים, באמצעות פעילות מסודרת ואחראית, לגרום לכך שהחובות (בשוק האשראי החוץ בנקאי העסקי, ר.ש.) יושבו לחוסכים".

לכן, אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר יפעל כדי לחייב את הגופים המוסדיים לנהוג באופן אקטיבי כדי לגבות את החובות שניתנו לחברות השונות, כש"נפעל לתת לגופים המוסדיים את הכלים הנדרשים, כדי לאפשר להם להגיע להסדרים, כגון, היכולת להגיע לאחוזים גבוהים בבעלות על החברות אגב הסדר חוב, באמצעות מניות או אופציות, או היכולת לתאם עמדות בקשר לטיפול בחובות שונים מתוך האינטרס המשותף של הגנה על חסכונות הציבור. כמו כן נפעל להסרת מחסומים שונים, למשל בתחום המיסוי או במסגרת תקנות ההשקעה, כדי לוודא שלרשות הגופים המוסדיים עומדים הכלים הנדרשים לטיפול בחובות", אמר.

עוד אמר כי "במקרים שונים של הסדר חובות, יכלול ההסדר גם פיצוי לחוסכים בין אם באמצעות קבלת מניות או אופציות בחברה, ובין אם באמצעות קבלת בטחונות נוספים או גביית ריבית גבוהה יותר".

אודי כץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, תקף את סוגיית השירות בחברות הביטוח וקרא לשיפור מהותי ביכולות אלו של החברות והוסיף גם איום מוצנע לגבי אחד ממקורות הרווח שלהן. "לא ייתכן שחברות הביטוח ידרשו מהסוכנים לשמר את התיקים אצלן, אך לא יתוגמלו על כך. אני אומר זאת בצורה הברורה ביותר: מוצרים ללא תמורה הולמת לא ישווקו. סוכנים שיעדיפו לנייד את הפוליסות המסולקות במטרה לקבל עמלה בגין הטיפול הוא בהחלט מצב אפשרי, ושאף אחד מהיצרנים לא יופתע מכך". במהלך מושב הפתיחה, העניק כץ אות הוקרה למנכ"ל איילון ביטוח היוצר, אהרון (מרקו) מרקוביץ, שפרש לאחרונה לאחר כ-40 שנה בענף הביטוח.