משטרת הכסף: מלם-תים תתקין 250 מצלמות אוטומטיות בכבישים ותתוגמל לפי תפוקה

הערכות: המערכת תכניס למדינה יותר מ-200 מיליון שקל נוספים בשנה מדו"חות מהירות ; סמנכ"ל המשרד לבטחון פנים, יואל לוי: "מטרת העל של המערכת היא למנוע אובדן חיי אדם. שיעור התאונות במדינות בהן הופעלו מערכות דומות ירד ב-30%"

המשרד לביטחון פנים הכריז היום (ג') כי חברת מלם-תים זכתה במכרז לפרישת מערכת אכיפה אלקטרונית אוטומטית בכבישים. בהליכי המכרז התמודדו 3 קבוצות והחברה שזכתה תקבל זיכיון הפעלה למשך 12 שנה, שלאחריהן יועבר הפרויקט לרשות המדינה. בשלב הראשון התחייבה החברה הזוכה להתקין 50 מצלמות בפרישה שתיקבע על-ידי משטרת ישראל בעדיפות לכבישים "אדומים". בהמשך יותקנו עוד כ-250 מצלמות.

המערכת כוללת מצלמות מהירות אוטומטיות דיגיטליות, שאינן זקוקות לפילם כמו מצלמות המהירות המיושנות, שנמצאות כיום בשימוש. העבירות שיתועדו יועברו בזמן אמת אל מרכז השליטה כך שהנהגים המזוהים בהן יקבלו את הדו"חות בסמיכות לאירוע ולא לאחר פרק זמן של חודשים, כפי שמקובל כיום. הסמכות לרישום דו"ח על עברה תהיה בידי המשטרה, ולא בידי הזכיין.

יצויין כי אפילו 50 המצלמות, שייפרשו בשלב הראשון, צפויות להגדיל במאות אחוזים את קצב רישום דו"חות המהירות ביחס לתשתית שקיימת כיום. הזכיין עצמו לא יקבל את ההכנסות מהדו"חות אולם המכרז בנוי כך, שרמת התגמול של הזכיין תהיה בהתאם "לקצב התפוקה והיעילות של המערכת".

עלות הפרויקט הכוללת מוערכת בעשרות מיליוני דולרים ועלות השלב הראשון לבד מוערכת ב-40 מיליון שקל. אולם למרות ההוצאה הניכרת, נראה שהיא תהווה מקור הכנסות לא מבוטל למדינה. מנתונים, שהציגו בעבר אנשי המשרד לביטחון פנים לוועדת הכספים, עולה המערכת יכולה להכניס לקופת המדינה למעלה מ-200 מיליון שקל בשנה מדו"חות מהירות. יצוין כי בקצב הפקת הדו"חות ניתן יהיה לשלוט במדויק על ידי שינוי "מרווח החופש" של עבירת המהירות. הקטנת מרווח החופש ל-10 קמ"ש מעל המהירות המותרת, למשל, יוכל להגדיל משמעותית את קצב ייצור הדו"חות.

הקמת המערכת, שמבוססת על מצלמות מהירות שייובאו מחו"ל, תלויה בקבלת אישורים ממכון התקנים על התאמת הציוד אולם במשרד לביטחון פנים מעריכים כי השלב הראשון יסתיים תוך כ-6 חדשים.

סמנכ"ל המשרד לבטחון פנים, יואל לוי, אמר כי "מטרת העל של המערכת היא למנוע עבירות תנועה ובכך למנוע פגיעה ואובדן בחיי אדם. מנתונים הידועים לנו עולה כי שיעור התאונות במדינות בהן הופעלו מערכות דומות ירד ב-30% והוריד באופן ניכר את הפגיעה בנפש".