תקווה למשחקי המחשב

id, יוצרת משחקים פופולריים כמו Doom, משיקה משחק יריות חינמי שפועל בדפדפן

בשבוע שעבר החל ניסוי שעשוי לשנות במעט את מצבם הלא מזהיר של משחקי המחשב האישי (PC): חברת id, אחת מיוצרות המשחקים המוכרות בתעשייה בזכות משחקים כגון Doom, Quake ו-Wolfenstein 3D, פתחה לציבור את Quake Live.

Quake Live הוא משחק יריות שפועל בדפדפן. כל מה שצריך כדי לשחק בו הוא להוריד תוסף קטן לאקספלורר או לפיירפוקס, ואפשר להתחיל לשחק. אך בניגוד למשחקי דפדפן רגילים, מדובר במשחק יריות תזזיתי, מאתגר ומהיר במיוחד, שבו אתם מנסים לנצח שחקנים אנושיים אחרים מרחבי העולם. המשחק מבוסס על משחק מחשב קלאסי בשם Quake III Arena - אחד הלהיטים הגדולים ביותר בקרב גיימרים כבדים בתחילת שנות ה-2000.

ב- id החליטו לקחת את המשחק שכבר התיישן ולעשות לו מתיחת פנים: להוסיף לו "עטיפה", שכוללת מערכת מושקעת למציאת חברים למשחק, סטטיסטיקות אישיות מפורטות ותמיכה ברשתות חברתיות. המשחק עצמו הוא כמעט אותו משחק מסוף 1999, אבל עכשיו הוא חינמי. מודל ההכנסות מבוסס על פרסום, על השתתפות בתשלום בתחרויות וטורנירים וכן על מכירת שירותים מתקדמים כגון משחקים פרטיים לכם ולחברים שלכם.

עבור id מדובר בפרויקט ניסיוני, ונשיא החברה, המתכנת ג'ון קארמק, הודה בעבר כי אין להם מושג אם המשחק יהפוך להצלחה או ייתפס כמיושן, ואם המודל הכלכלי יפעל. בימים כתיקונם, id משיגה את הלחם והחמאה שלה ממכירת משחקי פעולה בתשלום מלא וכן ממכירת הטכנולוגיה שמאחורי המשחק (מנוע המשחק) לחברות אחרות. אך אחרי ששלטו בשוק הזה ומכרו טכנולוגיה לעשרות חברות בתחילת שנות האלפיים, הגיחה מאחור חברת Epic ועקפה אותם בסיבוב הודות למנוע ה-Unreal 3 מתוצרתה.

הסיבה למהפך פשוטה: בניגוד לטכנולוגיה של id, שעובדת רק על המחשב האישי, מנוע ה-Unreal 3 עובד גם על הפלייסטיישן 3 וה-Xbox 360, כך שמפתחי משחקים יכולים להוציא את המוצר שלהם לכל שלוש הפלטפורמות מבלי להשקיע הרבה זמן נוסף.

לאורך כמעט כל העשור האחרון ירדה קרנו של המחשב האישי כמכונת משחקים ועלתה קרנן של קונסולות הווידיאו שיושבות בסלון ומתחברות לטלוויזיה. כיום, מכירות משחקי מחשב מהוות רק 10%-15% מכלל מכירות המשחקים בעולם, כך שמרבית החברות, גם אלו שפיתוח בעבר משחקים למחשב האישי, מעדיפות לשחרר את המשחקים שלהן לפלייסטיישן ולדומיו.

כש-id ראתה כיצד הבסיס עליו היא פועלת הולך ונשמט מתחת לרגליה, היא החליטה לגוון ולנסות למצוא אפיקי הכנסה חדשים. Quake Live הוא ניסיון שכזה, שמתבסס על הצלחות קודמות של משחקים חינמיים. אך בניגוד למרבית המשחקים מסוגו, שנוצרים בדרום-מזרח אסיה ופונים בעיקר לקהל צעיר, זו הפעם הראשונה שחברת משחקים אמריקנית מובילה מחליטה לפנות לגיימרים כבדים ולנסות להוציא מהם כסף שלא על-ידי קניית המשחק או תשלום מנוי חודשי. *