יממה אחרי התפטרות המנכ"ל: קבוצת תנובה מבצעת רה-ארגון

פעילות הקבוצה תרוכז בשתי חטיבות מרכזיות - חלב ומזון ; החברה החליטה שלא למשוך דיבידנד אלא להשתמש ברווחים לצורך רכישות נוספות ; כמו כן מתכוונים בתנובה למנות מנהל לתחום הנדל"ן של הקבוצה

יום לאחר שמנכ"ל קבוצת תנובה, ליעד כהן, התפטר מתפקידו, תנובה בראשות אייפקס-שמיר מקימה תשלובת מזון ונערכת לשינויים ארגוניים ופרסונליים נוספים בקבוצה הצפויים להתבצע בימים הקרובים. כמו כן, מתכוונים בתנובה למנות מנהל לתחום הנדל"ן של הקבוצה. כך נודע ל"גלובס".

התפטרותו של כהן, שצפויה להיכנס לתוקפה בחודש נובמבר הקרוב, באה על רקע תפיסות ניהוליות שונות בינו ובין בעלי השליטה, אייפקס-שמיר. בתנובה מגבשים מבנה חדש ולפיו פעילות הקבוצה תרוכז בשתי חטיבות מרכזיות: תשלובת החלב בראשותו של אייל מאליס (תשלובת קיימת) ותשלובת המזון, בראשותו של דוד לרון, שמונה לפני חודשיים לתפקיד יו"ר החברות הבנות.

מחזור הפעילות השנתי של תנובה עומד היום על כ-7 מיליארד שקל. תשלובת החלב מרכזת מחזור של כ-4.5 מיליארד שקל, ואילו תשלובת המזון צפויה לרכז פעילות כוללת של למעלה כ-2 מיליארד שקל. אין ספק שהמבנה החדש הופך את מאליס ולרון לשני האנשים החזקים בקבוצת תנובה, לצדו של מנכ"ל הקבוצה.

יו"ר תנובה, זהבית כהן, מבקשת למעשה לרכז את כל פעילות החברות הבנות תחת תשלובת נפרדת שמחד, תאפשר יצירת סינרגיה מירבית בין החברות הבנות, ומאידך, תפעל הן להיפרדות התאגיד מעסקים שאינם בעסקי הליבה של הקבוצה והן להרחבת פעילותה לתחומים סינרגטיים נוספים באמצעות רכישות.

הביצים יישארו בתנובה?

פרט לתשלובת החלב, לתנובה אחזקות בחברות מזון נוספות רבות. כפי שנחשף ב"גלובס", תנובה שמה על המדף את עסקי הביצים ואת עסקי הדגים, שני תחומים שבהם שיעור הרווחיות נמוך ויש קושי ליצור בהם ערך מוסף. עם זאת, במצב הנוכחי ישנו סיכוי סביר כי עסקת מכירת הביצים לא תצא אל הפועל ותנובה תנסה להרחיב את אחיזתה בענף.

ככל הידוע, יש לתנובה כוונה להחזיק גם ביתר החברות שבקבוצה. בין החברות: חברת א.ת לשיווק פטם והודו טרי, שתנובה מחזיקה בה בשותפות שווה עם משקי גרנות ומחזור מכירותיה השנתי עומד על כ-750 מיליון שקל; חברת סנפרוסט-מעדנות הציבורית שמחזור מכירותיה כ-280 מיליון שקל בשנה; חברת הבשר אדום אדום, שהניסיונות למכירתה לא צלחו ושעברה שינויים ארגוניים במטרה להביא אותה לרווח תפעולי עם מחזור מכירות שנתי של כ-200 מיליון שקל.

תנובה מחזיקה עוד בבעלות מלאה על חברת תנובה גליל, משווקת המותג מאמא עוף, עם מחזור מכירות שנתי שעומד על כ-200 מיליון שקל וכן ב-50% מחברת טירת צבי שמחזור מכירותיה עומד על כ-220 מיליון שקל.

בתשלובת המזון צפויות להיכלל חברות מזון נוספות, שהיקף פעילותן קטן יותר, ובכלל זה חברת צ'אם המתמחה במוצרים מעובדים מביצים המשמשים לתעשייה ולשוק המוסדי; חברת פרופלוס, שהיא חברת הפצה לשוק המוסדי; וחטיבת הבשר שמלבד מערך המכירות וההפצה של הקבוצה, עוסקת גם ביבוא ושיווק בשר קפוא.

למרות הצורך להחזיר את ההלוואה שנטלו אייפקס-שמיר לרכישת תנובה, בעלי המניות החליטו שלא למשוך דיבידנד מהחברה אלא לבצע באמצעות הרווחים רכישות נוספות במטרה לבסס את הקבוצה. עוד הוחלט כי במידת הצורך, יזרימו אייפקס-שמיר הון נוסף לתנובה לצורך התבססותה וזאת עד לאקזיט המתוכנן בתוך כמה שנים.